11-32
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20
Zoals jullie aangaven is een 11-32 een gatenkaas (11 speed). Tijdens het fietsen op het vlakke is mij opgevallen dat ik net een tandje er tussen mis.
Ik heb nog een 11-28 en ik wilde een combinatie te maken van 11 12 13 14 15 16 17 20 25 28 32
De 25 28 32 zijn voor de bergen. Ik zit alleen nog met het gat 20 naar 25 geeft dit schakelproblemen of kan dat gewoon omdat ik cassettes combineer?
Ik zit er ook gewoon aan te denken om de cassette 11-28 te plaatsen en 11-32 alleen te gebruiken op vakantie.
Ik vroeg mij alleen af of je dan nog iets moet aanpassen in DI2 systeem of maakt dat niet uit.
Ben nog een leek op DI2 gebied vandaar
Ik heb nog een 11-28 en ik wilde een combinatie te maken van 11 12 13 14 15 16 17 20 25 28 32
De 25 28 32 zijn voor de bergen. Ik zit alleen nog met het gat 20 naar 25 geeft dit schakelproblemen of kan dat gewoon omdat ik cassettes combineer?
Ik zit er ook gewoon aan te denken om de cassette 11-28 te plaatsen en 11-32 alleen te gebruiken op vakantie.
Ik vroeg mij alleen af of je dan nog iets moet aanpassen in DI2 systeem of maakt dat niet uit.
Ben nog een leek op DI2 gebied vandaar
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37674
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Als je al een 11-32 hebt is een 12-25 voor NL de allerbeste (enige?) aanvulling.
Qua afstelling maakt het niks uit.
Qua afstelling maakt het niks uit.
Less is bore
Wie zegt dat TS op het vlakke of in de bergen rijdt?
Ik rij vaak in de vlaamse ardennen (steile hellingen, vals plat en veel wind). Dan kan ik een gemixte cassette wel appreciëren.
2 cassettes combineren lukt meestal goed zolang je er maar geen kransje tussenuit haalt
bv 15-16-17 de 16 eruit nemen.
die 15 en 16 zijn gemaakt op op elkaar te volgen dmv schakelhulpjes (inkepingen, haaientand oid)
een sram 11-32 heeft wat mij betreft een betere vertanding dan een shimano 11-32
sram 11,12,13,14,15,17,19,22,25,28,32
shimano 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32
sram en shimano cassettes zijn uitwisselbaar
Ik rij vaak in de vlaamse ardennen (steile hellingen, vals plat en veel wind). Dan kan ik een gemixte cassette wel appreciëren.
2 cassettes combineren lukt meestal goed zolang je er maar geen kransje tussenuit haalt
bv 15-16-17 de 16 eruit nemen.
die 15 en 16 zijn gemaakt op op elkaar te volgen dmv schakelhulpjes (inkepingen, haaientand oid)
een sram 11-32 heeft wat mij betreft een betere vertanding dan een shimano 11-32
sram 11,12,13,14,15,17,19,22,25,28,32
shimano 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32
sram en shimano cassettes zijn uitwisselbaar
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37674
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Shimano heeft een 18, imho een heel belangrijke.
Less is bore
Je kunt het ook omdraaien: Shimano-cassettes zijn lekker goedkoop, dus experimenteer er maar op los.Marxten schreef:Shimano cassettes zijn goedkoop genoeg om gewoon een 2e los te kopen, dan moet je niet moeilijk gaan doen met combineren.
Vorsprung durch Pedantik
Ik snap nog steeds niet dat ze die 11 i.c.m. een 32 doen. Begin lekker op 12, die 11 is dan toch niet nodig als je met een 32 rijdt.
Ikzelf heb een combinatie 12-32 gemaakt uit een12-25 en 11-32. Dit heb ik gedaan omdat ik dan met een std achterderailleur kan rijden.
Ikzelf heb een combinatie 12-32 gemaakt uit een12-25 en 11-32. Dit heb ik gedaan omdat ik dan met een std achterderailleur kan rijden.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20
De combinatie die ik wil maken kan dus gewoon.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Ik vind 11-32 net zo logisch als 12-25. Waar je langzaam en lang bergop gaat gaat het namelijk ook daarna hard en lang bergaf. En op het vlakke trap je misschien nooit de 11.
Als je cassettes combineert dan moet je erop letten dat de overgangen goed zijn. Die tandjes zijn zodanig geplaatst dat bij het overschakelen naar het volgende kransje de schakels net op de goede plaats uitkomen. De 22 van de 11-28 zou wel eens anders kunnen zijn dan de 22 van de 11-32. Dus als je 2 cassettes combineert dan moet je kijken of een van de kransjes het zelfde aantal tanden heeft en dat ze (als je beide kransjes op een body monteert) ook op dezelfde plaats zitten. Anders zal het wel werken maar net bij de overgang veel slechter schakelen.
Bij Campa kun je in ieder geval de grootste 3 kransjes van een 11-29 wisselen met die van een 11-25
Als je cassettes combineert dan moet je erop letten dat de overgangen goed zijn. Die tandjes zijn zodanig geplaatst dat bij het overschakelen naar het volgende kransje de schakels net op de goede plaats uitkomen. De 22 van de 11-28 zou wel eens anders kunnen zijn dan de 22 van de 11-32. Dus als je 2 cassettes combineert dan moet je kijken of een van de kransjes het zelfde aantal tanden heeft en dat ze (als je beide kransjes op een body monteert) ook op dezelfde plaats zitten. Anders zal het wel werken maar net bij de overgang veel slechter schakelen.
Bij Campa kun je in ieder geval de grootste 3 kransjes van een 11-29 wisselen met die van een 11-25
-
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14
Helemaal waar behalve je laatste zin want in dat geval zal het niet veel slechter schakelen maar een heel klein beetje langer (nog geen halve seconde) duren voor de ketting op het andere kransje ligt. Als er geen wedstrijden mee worden gereden maakt dat niets uit. Dit probleempje doet zich dan vooral voor bij die twee kransjes die op het vlakke vaak worden gebruikt en in de praktijk schakelt men daar heel weinig.ericpeters schreef: Als je cassettes combineert dan moet je erop letten dat de overgangen goed zijn. Die tandjes zijn zodanig geplaatst dat bij het overschakelen naar het volgende kransje de schakels net op de goede plaats uitkomen. De 22 van de 11-28 zou wel eens anders kunnen zijn dan de 22 van de 11-32. Dus als je 2 cassettes combineert dan moet je kijken of een van de kransjes het zelfde aantal tanden heeft en dat ze (als je beide kransjes op een body monteert) ook op dezelfde plaats zitten. Anders zal het wel werken maar net bij de overgang veel slechter schakelen.
Ik zit met hetzelfde dilemma en ik ben van plan om een 11-32 erbij te kopen voor de vakantie/bergen.GiantDefy1 schreef:Zoals jullie aangaven is een 11-32 een gatenkaas (11 speed). Tijdens het fietsen op het vlakke is mij opgevallen dat ik net een tandje er tussen mis.
Ik heb nog een 11-28 en ik wilde een combinatie te maken van 11 12 13 14 15 16 17 20 25 28 32
De 25 28 32 zijn voor de bergen. Ik zit alleen nog met het gat 20 naar 25 geeft dit schakelproblemen of kan dat gewoon omdat ik cassettes combineer?
Ik zit er ook gewoon aan te denken om de cassette 11-28 te plaatsen en 11-32 alleen te gebruiken op vakantie.
Ik vroeg mij alleen af of je dan nog iets moet aanpassen in DI2 systeem of maakt dat niet uit.
Ben nog een leek op DI2 gebied vandaar
Dit.Marxten schreef:Shimano cassettes zijn goedkoop genoeg om gewoon een 2e los te kopen, dan moet je niet moeilijk gaan doen met combineren.
Zelf rijd ik normaliter tijdens trainingen met een 12-23 Ultegra cassette. Voor de heuvels en bergen heb ik dan een 12-27 105 cassette. Voor rijd ik met 52/36. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik iets te kort kwam.
Edit: ik heb wel 10 speed trouwens...