Ik ga dus van de zomer de bergen in, en daarvoor wil ik een berg cassette aanschaffen. Nu heb ik dus een Campagnolo groep met korte kooi achter derailleur. Uit ervaring weet ik daarvan dat ik een cassette met 29 tanden kan schakelen, want die zijn er al een tijdje.
Nu is mijn vraag of er ook al ervaringen zijn met de cassettes met als grootste tandwiel de 30 in samenwerking met een korte kooi derailleur. Dit uiteraard omdat elk tandje extra net het verschil kan maken.
Oh en ik wil geen discussie over andere opties, alleen heel simpel kan ik net als de 29 ook de 30 schakelen?
30 tanden en korte kooi campa derailleur
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4360
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4360
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Dat zou ik graag doen, maar de cassette met 30 tanden is alleen Centaur en gelijk €85. Terwijl de 29 versie ook gewoon van Veloce verkrijgbaar is, en dan dus onder de €40 te vinden. Voor een gokje vind ik dat een beetje veel, zeker als ik er dan achter kom dat ik toch een langere slag kooi moet hebben.
Als je in de buurt van veenendaal woont, mag je mijn centaur cassette wel even lenen om te testen. Die 30 tands ligt hier "in winterslaap".
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4360
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Helaas Veenendaal is iets te ver weg, en daar kom ik ook voorlopig niet in de buurt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 05 jul 2016 12:36
Ik ging uit van de informatie op de site van Mantel:
Campagnolo derailleurs
Een racefiets met Veloce 10 speed compact, 50-34, en een korte kooi derailleur. Kan ik een 13-29 cassette monteren?
1. Maximale cassette grootte. Een Veloce korte kooi heeft een maximale cassette grootte van 27 tanden.
De oplossing is een derailleur met een medium kooi te monteren, bijvoorbeeld de Veloce medium kooi variant. Hiervan is de maximale cassette grootte 30 tanden.
2. Maximaal verschil tussen de voorbladen is 50-34=16 tanden. Dit valt binnen het bereik van de medium kooi. Campagnolo beveelt bij een compact altijd een medium kooi aan.
3. Capaciteit van de aandrijving is (50-34)+(32-12)=36 tanden. Deze stap is eigenlijk al overbodig.
https://www.mantel.com/blog/derailleur-capaciteit/
Campagnolo derailleurs
Een racefiets met Veloce 10 speed compact, 50-34, en een korte kooi derailleur. Kan ik een 13-29 cassette monteren?
1. Maximale cassette grootte. Een Veloce korte kooi heeft een maximale cassette grootte van 27 tanden.
De oplossing is een derailleur met een medium kooi te monteren, bijvoorbeeld de Veloce medium kooi variant. Hiervan is de maximale cassette grootte 30 tanden.
2. Maximaal verschil tussen de voorbladen is 50-34=16 tanden. Dit valt binnen het bereik van de medium kooi. Campagnolo beveelt bij een compact altijd een medium kooi aan.
3. Capaciteit van de aandrijving is (50-34)+(32-12)=36 tanden. Deze stap is eigenlijk al overbodig.
https://www.mantel.com/blog/derailleur-capaciteit/
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4360
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Dit is inderdaad wat Campa zelf adviseert, maar de ervaring leert dus dus dat 29 achter goed gaat.DirkJanMoedt schreef:Ik ging uit van de informatie op de site van Mantel:
Campagnolo derailleurs
Een racefiets met Veloce 10 speed compact, 50-34, en een korte kooi derailleur. Kan ik een 13-29 cassette monteren?
1. Maximale cassette grootte. Een Veloce korte kooi heeft een maximale cassette grootte van 27 tanden.
De oplossing is een derailleur met een medium kooi te monteren, bijvoorbeeld de Veloce medium kooi variant. Hiervan is de maximale cassette grootte 30 tanden.
2. Maximaal verschil tussen de voorbladen is 50-34=16 tanden. Dit valt binnen het bereik van de medium kooi. Campagnolo beveelt bij een compact altijd een medium kooi aan.
3. Capaciteit van de aandrijving is (50-34)+(32-12)=36 tanden. Deze stap is eigenlijk al overbodig.
https://www.mantel.com/blog/derailleur-capaciteit/
@ Lcsmet Thanks ik ga het gewoon maar gokken denk ik. Eerst binnenkort eens mijn oude 29 eens steken om te kijken hoeveel ruimte ik nog heb. Namelijk vergeten te melden dat ik met Q-Rings rijd, wat natuurlijk een extra aanslag levert op de derailleur.
Een trucje wat ik ooit heb afgekeken van de monteur in de fietsenzaak onderaan de Alpe d'huez... Trek de kabel van je achterderailleur (vanuit de bocht) met een tie-wrap strak tegen je staande achtervork aan. Hierdoor wordt je hele derailleur wat naar achteren getrokken. Er gaat een wereld voor je open
Natuurlijk geen langudige oplossing, maar prima voor een weekendje/weekje klimmen.
Natuurlijk geen langudige oplossing, maar prima voor een weekendje/weekje klimmen.