Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Di2

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 sep 2018 09:42

Dat is om je vast op te warmen voor de aanstaande 12 speed groepen...
Campagnolo Ultra Dork

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 19 sep 2018 10:35

bigfloor schreef: 17 aug 2018 14:48 E-Tube apps op de Samsung Android tablet liep niet zo lekker. Toen vanaf de iPhone gedaan, dat deed het wel, en de firmware is nu ook meteen up-to-date.
Mag ik vragen met welke type Iphone je connectie hebt gemaakt en een firmware update hebt gedaan?

Een paar maanden geleden liep bij mij de boel steeds weer vast en werd de hele accu leeg getrokken sinds dien ben ik er maar afgebleven..
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Krokodyly
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 jun 2018 21:38

Krokodyly 30 sep 2018 09:23

Ik heb onlangs een fiets samengesteld met de nieuwste ultegra di2 8050 op gemonteerd. Ondertussen alles netjes aangesloten maar krijg hem niet geprogrammeerd dat hij het synchro shifting doet... derailleurs en batterij aangesloten op de junction met 4 aansluitingen, vandaar verder richting junction box in het stuur, vanuit die junction box naar shifter rechts en van daar naar shifte links. Alles werkt naar behoren, alles heeft de recentste firmware en connectie met etube via pc werkt ook perfect, heb al kunnen instellen dat die gps knopjes bovenaan de shifters ook dienen om af te schakelen, werkt ook perfect. Maar als ik programmeer om synchro shifting te gebruiken dan doet deze niets als ik het in praktijk ook effectief gebruik. Heb al geprobeerd om het op
Semi te zetten, ook niets geholpen... Zie ik iets over het hoofd of programmeer ik het fout? Of begrijp ik het hele gegeven van synchro shift verkeerd? Als ik vooraan op Mn 36 sta en ik wil achteraan naar Mn 11 gaan dan kan ik de laatste twee tandwielen niet pakken, is het dan niet de bedoeling dat deze automatisch vooraan naar zn 52 schakelt als ik deze handeling uitvoer? Dat doet hij in alle geval niet nu...

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 30 sep 2018 15:34

Behalve het programmeren moet je de shiftmode ook nog activeren. Dat gaat met het knopje op de controller. Dubbelklik meen ik. Het ledje gaat dan, afhankelijk van de actieve mode, 1, 2 of 3x knipperen.

Zie ook hier: https://www.fiets.nl/2017/04/18/nieuwe- ... t-ultegra/
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 01 okt 2018 11:41

jo_spr schreef: 19 sep 2018 07:27 "Kleine" frustratie mbt de nieuwe Ultegra di2 groep. Je kunt maar 20 versnellingen gebruiken en je kunt geen sprintshifters aansluiten....
Is ook zo op de oude DI2 (met laatste firmware)

Sprintshifters kunnen wel, nieuwe type kan rechtstreeks op de junction-box of in de shifters.
Afbeelding

jo_spr
Forum-lid
Berichten: 276
Lid geworden op: 21 jul 2006 10:01

jo_spr 05 okt 2018 10:23

Tl@: Toevallig artikelnummer van die nieuwe sprintshifter. Kan het nergens vinden.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 05 okt 2018 16:31

Afbeelding

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 08 okt 2018 10:56

TL@ schreef: 01 okt 2018 11:41
jo_spr schreef: 19 sep 2018 07:27 "Kleine" frustratie mbt de nieuwe Ultegra di2 groep. Je kunt maar 20 versnellingen gebruiken en je kunt geen sprintshifters aansluiten....
Is ook zo op de oude DI2 (met laatste firmware)

Sprintshifters kunnen wel, nieuwe type kan rechtstreeks op de junction-box of in de shifters.
Je kan wel alle versnellingen gebruiken als je je di2 wijsmaakt dat je met bv 53-39 11-28 rijdt en kiest voor 'no gear selection'. Als je naar de koers kijkt zie je die mannen ook regelmatig groot-groot rijden.

Die ew-wu111 werkt toch ook niet bepaald vlekkeloos :x. Eerste maal dat ik het probeerde begon de app mijn groep te updaten, stopte ie bij 10%, het resultaat was een dode groep. Dan maar aan de pc gehangen en zo werkte alles weer.
Poging 2 was het toewijzen van de knopjes boven op de shifter, wat spelen met de synchro-shift instellingen. Ik sluit af ... opnieuw een dode groep. Nu moest ik onderdeel per onderdeel aan de pc hangen en laten herkennen.
Gelukkig had ik op voorhand al gelezen over dergelijke problemen, anders had ik het wel eventjes koud gekregen :)

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 11 okt 2018 10:52

Op mijn nieuwe fiets ga ik voor het eerst "elektronisch" gaan schakelen met een R8050 Di2 groep. Fiets wordt voor me opgebouwd bij de fietsenmaker. Nu vraag ik mij af wat in zo'n groep inbegrepen zit en wat ik zelf nog moet voorzien? Ik vermoed niet dat de lader daar bij zit? Wat heb ik juist nodig?
Wat zijn de ervaringen met de batterijen? Hoe lang gaan deze mee (blijft natuurlijk geheel afhankelijk van gebruik..)

Aan de comments hier zou je denken dat het systeem vrij "buggy" is (groep is dood, foutcode, doet niets meer), maar kan ik er vanuit gaan dat ik ook gewoon zorgeloos kan gaan rijden met de groep, zonder Shimano's ETube te moet gaan installeren?

JordyFr
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 05 jun 2012 13:04

JordyFr 11 okt 2018 11:17

Wanneer je een nieuwe fiets met een di2 groep koopt zit de oplader daar meestal gewoon bij hoor.
Zo niet dan zou ik dat eigenlijk wel eisen... verder heb je niks nodig

Batterij zou ik me geen zorgen over maken, gaat weken / maanden mee.
Een uurtje opladen en hij is weer vol.

Systeem is verder totaal niet buggy, misschien dat 0,5% van de mensen een probleem ervaart en dat dan hier post.
De andere 99.5% van de mensen die geen problemen hebben komen dat hier meestal niet posten

Waarom zou je verder etube niet willen installeren?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27565
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 okt 2018 11:32

Sowieso kun je met de consumentenversie van de eTube-software maar heel weinig zo lang je de standaard lader gebruikt als interface. Wil je er echt iets mee kunnen heb je een andere interface nodig.

Foutcodes kun je overigens wél draadloos uitlezen m.b.v. de iPad app (niet iPhone). Hiervoor heb je dan wel de ANT+/BT module in het systeem nodig. Die raad ik sowieso aan trouwens.

Verder is het systeem juist helemaal niet buggy; qua betrouwbaarheid mag de concurrentie nog niet in de schaduw staan van Di2.

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 11 okt 2018 11:55

JordyFr schreef: 11 okt 2018 11:17 Systeem is verder totaal niet buggy, misschien dat 0,5% van de mensen een probleem ervaart en dat dan hier post.
De andere 99.5% van de mensen die geen problemen hebben komen dat hier meestal niet posten
Daar hield ik ook rekening mee, maar wou het toch maar even dubbelchecken :winkthumb: .

havana schreef: 11 okt 2018 11:32 Sowieso kun je met de consumentenversie van de eTube-software maar heel weinig zo lang je de standaard lader gebruikt als interface. Wil je er echt iets mee kunnen heb je een andere interface nodig.

Foutcodes kun je overigens wél draadloos uitlezen m.b.v. de iPad app (niet iPhone). Hiervoor heb je dan wel de ANT+/BT module in het systeem nodig. Die raad ik sowieso aan trouwens.

Verder is het systeem juist helemaal niet buggy; qua betrouwbaarheid mag de concurrentie nog niet in de schaduw staan van Di2.
Dat de lader de standaard "hub" was, was me onbekend.
Kan je me linken naar die ANT+ / BT module? En is dit ook compatibel met Android?

Plaats reactie