Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote frame (over)spuiten topic

Gebruikersavatar
Matthijs1973
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 sep 2012 08:26
Locatie: Zeist

Gebruikersavatar Matthijs1973 28 nov 2017 17:14

ik ben wel tevreden met het werk van Dave. Mijn oude alu Giant TCR frame laten schuren en spuiten. We konden helaas niet het laatste lettertype van Giant vinden (ondanks alle tips in mijn andere topic) en hebben gekozen voor een combinatie van het nieuwe design en de 'oude' letters. Is prima geworden in mijn ogen, de kleur lijkt op de foto erg geel, is in werkelijkheid soort van limegroen/geel achtig, ook mooi geworden. Communicatie met Dave duurt soms wat langer, is nogal druk met zijn nieuwe indoor bmx-baan ;-) maar nadat we de letters en kleur hadden vastgesteld was het spuiten zo gepiept. Fiets kan weer op de tacx of voor woon-werk verkeer, wel veilig kleurtje zo in het schemer....

voor:
Afbeelding

na:
Afbeelding

izzibram
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:29

izzibram 06 dec 2017 14:15

Zoals ik al in het Giant topic schreef (p.282), heb ik mijn frame bij Unlimited Colors in Venhorst laten spuiten. Goede afhandeling en kwaliteit is ook top. Ze geven 10 werkdagen aan en belde me precies na 2 weken dat ik frame /vork / stuur/ stuurpen weer kon komen ophalen. Aanrader dus!
Race: Scott Addict 10 2021
Cx: Focus Mares AL 105 2017
MTB: Focus Raven 8.7 2021

Pvanrun
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 mei 2016 20:27

Pvanrun 25 sep 2018 11:59

Ik zit er aan te denken mijn endurace een upgrade te geven bij unlimited colors. Gaat om de fiets die nu vol staat met merk Canyon in het me nu toch beetje irriterende mat zwart. Beetje kleur op de fiets lijkt me wel wat. Glans met matte decals.
707CCA94-AF39-4192-A22E-D1FA00B4F43B.jpeg

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 29 nov 2018 10:14

Ik heb een oud Ridley frame staan. Frame zelf is van aluminium en de voor- en achtervork van carbon.

Het frame staat nu stof te happen en ik heb zoveel 'reserve' spullen dat ik hem op kan bouwen voor woon- werk verkeer. Ik vind de kleur (lichtgrijs met rood) alleen foei-lelijk. De lak is echter goed. Geen enkele (zichtbare) kras, geen bladderen, etc.

Ik kon in dit (gigantische) topic niet vinden of je gewoon over de bestaande lak (waarschijnlijk mat zwart) heen kunt spuiten of dat het sowieso beter is om eerst de oude lak te verwijderen. Als ik er op Google dan zie ik dat werkelijk iedereen de oude laag lijkt te verwijderen, maar ik zie nergens een rede. Alleen dat je met 2K lak scheurtjes kan krijgen als deze over bestaande lak heen gespoten wordt.

Verder vroeg ik mij af of ik met bestaande lak eerst nog een primer moet aanbrengen en wat goede merken zijn op spuit gebied. Ik gebruik normaliter Motip of Den Braven. Beiden zijn voor mij prima, maar ik wil het resultaat natuurlijk zo mooi mogelijk. Dus als men hier ervaring heeft met hele goede krasvrije lak, dan hoor ik het graag. Ik wil de crank ook spuiten, alhoewel ik betwijfel of welke lak dan ook dit gaat houden.

Het lakken doe ik overigens zelf. Het is voor alledaags gebruik dus ik wil er niet te veel geld aan besteden. Zeker niet aangezien de kans bestaat dat 'ie gejat wordt. Ik hoef geen patronen, decals, etc.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 nov 2018 10:51

De bestaande lak moet alleen fijn geschuurd worden, geen primer.
Verder is het wel handig als de nieuwe lak past op de oude, chemisch dus....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 29 nov 2018 15:55

Voor krasbestendig zou ik wel voor 2k lak kiezen. Dat is ook in spuitbus verkrijgbaar. Alleen is dat na ingebruikname nog maar kort houdbaar, omdat de middelen ook in de spuitbus dan zijn gemengd. Het mooiste vind ik zelf om de eindlaag met 2k hoogglans blanke lak te spuiten. (klik) Daarna de sinaasappelhuid vlak schuren (nat korrel 600 en 1000) en vervolgens polijsten met Commadant 4 en daarna met fijne polish de laatste krasjes verwijderen.
Daar gaan echter wel de nodige uren inzitten.

edit: je kiest mat zwart. :oops:

Ik zou dan hiervoor kiezen.
https://www.nonpaints.com/nl/2k-zwart-i ... high-solid

als primer geef ik hier de voorkeur aan:
https://www.nonpaints.com/nl/1k-epoxy-p ... gJ7ffD_BwE
Die zou ik over de bestaande lak spuiten.

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 30 nov 2018 09:10

Dank allebei voor de reactie!

Ik vraag bij de shop even na of ik deze lak veilig over de bestaande lak kan spuiten. Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat ieder zichzelf respecterende framebakker wel met 2K lak werkt en dan zou het sowieso moeten gaan.

Tijd vind ik niet erg. Ik houd wel van een beetje knutselen. :)

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 30 nov 2018 12:09

Let er wel op dat sommige 2K lakken (met name clearcoat) een serieus gezondheidsrisico zijn!
Spuitmasker, handschoenen en overall is daar wel het minimale ...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 nov 2018 12:51

Voorzorgsmaatregelen zijn nooit verkeerd, maar één keer een frame spuiten is natuurlijk wel iets anders dan dagdagelijks in die dampen staan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 30 nov 2018 12:58

2k lak is extra link doordat de gecatalyseerde deeltjes in de longen kunnen uitharden. Ik heb als (andere) hobby gitaarbouwen en gebruik voor het aflakken het liefst 2k lak, ik spuit in de buitenlucht, maar toch is een fatsoenlijk masker (en dan niet zo'n stoffen dingetje met elastiekjes) geen overbodige luxe. En zo duur zijn die ook weer niet....

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 30 nov 2018 13:15

Tussenoplossing is het frame alleen voorbereiden voor de lak. Als je zelf kleurlak, blanke lak en dergelijke moet aanschaffen loopt het (ook) aardig in de papieren. Zelf schuren en aanleveren bij spuiter hoeft niet veel te kosten. Zeker als je gaat voor één kleur en geen poespas zoals lijntjes, decals et cetera.
Previous name Jansen01

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 30 nov 2018 20:36

amclassic-fan schreef: 30 nov 2018 12:51 Voorzorgsmaatregelen zijn nooit verkeerd, maar één keer een frame spuiten is natuurlijk wel iets anders dan dagdagelijks in die dampen staan.
Klopt voor 'algemene' oplosmiddel-dampen, maar in die 2K-clear zitten nog wat extra vervelende ingrediënten (weet even niet meer uit m'n hoofd welke).

Plaats reactie