Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote frame (over)spuiten topic

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 26 jun 2020 10:46

Etoe is een heel benaderbare spuiter die goed met zijn publiek meedenkt. Die youtube video's zijn erop gericht om met relatief weinig complexiteit (kijker moet in ieder geval het idee krijgen dat hij het na kan doen) tot een acceptabel / goed resultaat te krijgen (en dat lukt).
Dat hij dat ook in zijn spraygun gebruikt zal best maar dan laat hij of delen weg in zijn video's,
1 k kan best voor je kleurlaag (doorgaans enkel voor luie spuiters) maar dan zal hij absoluut afwerken met 2k lak om het eindresultaat houdbaar te maken. Goed 1k lak die bestand is tegen chemicalien/benzine/uv etc. bestaat nog steeds niet (was dat wel zo dan werden auto's er ook me gespoten. De enige keer dat ik ervoor zou kiezen is bij het airbrushen omdat het je flexibeler in je kleurkeuze maakt en het werk er veel eenvoudiger op maakt.
En voor degene die denken dat dit bij benadering de beste spuiter is die moeten maar even verder googelen, dit komt er niet eens bij in de buurt (maar ook niet iedereen wil zijn auto / fiets kwijt voor 24 laklagen en een project van vele maanden).

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 26 jun 2020 11:52

Bestaat ook wel 2k lak in spuitbuisjes (dan zit er één of andere pin op de bus om de 2 componenten te mengen)

Wat betreft spuitbusjeswerk heb ik trouwens (voornamelijk autobumpers) kwaliteit gezien wat je absoluut niet uit de knikkerbus zou verwachten. Ook heb ik genoeg "profesioneel" spuitwerk gezien waar je de tranen bijna van in de ogen springen. Ligt dus maar net (en vooral) aan wie het in de handen heeft.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 26 jun 2020 12:04

Het zijn ook die 2K spuitbussen die hij gebruikt.
https://www.nonpaints.com/nl/spuitbusse ... onenten-2k
Die heb ik ook voor mijn auto onderdelen gebruikt. Na natschuren en polijsten is het gladder afgewerkt dan de fabriekslaag. Daar zit een licht sinaasappel effect op. Mijn eigen werk is volledig vlak.
Goed spuitwerk begint met wat onder de lak zit. Dat is niet anders bij een spaygun of een spuitbus.
Denk niet dat je krasjes met de lak opvult. Bij metallic wordt het juist uitvergroot.

Een nadeel van 2K spuitbussen is dat na menging nog beperkt houdbaar is. 1 à 2 dagen en dan is de inhoud hard geworden en kun je de bus weggooien.

LethalP
Forum-lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 26 jun 2020 13:16

Hij lakt alles 2K af, dat mag je ook wel verwachten als je je kostbare frame wegbrengt voor een degelijke paintjob. Filmpjes genoeg te zien waarin hij ook laat zien wat hij als laatste laag gebruikt en wat hij hierin mengt.

Hier is voor het DIY project inmiddels het schuurwerk klaar en de primer zit er op.

stino77
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 jun 2009 12:05

stino77 26 jun 2020 16:24

Ik ben ook begonnen aan mijn DIY project. Ultimate CF SLX frame werd toch iets te 'oud' (Gilbert fietst al een tijdje toch niet meer bij Omega Pharma - Lotto :-)).
Hier zijn de foto's van de huidige situatie...
Bijlagen
WhatsApp Image 2020-06-25 at 10.41.56.jpeg
WhatsApp Image 2020-06-25 at 10.41.56 (1).jpeg
WhatsApp Image 2020-06-25 at 10.46.16.jpeg

stino77
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 jun 2009 12:05

stino77 26 jun 2020 16:27

De vork is intussen gedaan. Toch een hevig karweitje, enkele uren ingestoken. Het was een redelijke clear coat, belettering, dan de witte lak en de primer.
De vraag die ik dan heb, is het nodig om tot het carbon te gaan? Ze zeggen dat het beter is, omdat een nieuwe verflaag misschien niet goed hecht met de oude lak.

to be continued...(ik ga nu de 2K epoxy primer doen se).
Bijlagen
WhatsApp Image 2020-06-26 at 16.21.51.jpeg

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 jun 2020 16:30

Leuk project. Veel succes. Schuren met dit weer is geen sinecure lijkt me, tenzij je airco hebt ;)

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 26 jun 2020 18:30

Gewoon nat schuren en vooral veel spetteren. ;-)

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5938
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 27 jun 2020 11:31

sharkman113 schreef: 26 jun 2020 10:46 Etoe is een heel benaderbare spuiter die goed met zijn publiek meedenkt. Die youtube video's zijn erop gericht om met relatief weinig complexiteit (kijker moet in ieder geval het idee krijgen dat hij het na kan doen) tot een acceptabel / goed resultaat te krijgen (en dat lukt).

En voor degene die denken dat dit bij benadering de beste spuiter is die moeten maar even verder googelen, dit komt er niet eens bij in de buurt (maar ook niet iedereen wil zijn auto / fiets kwijt voor 24 laklagen en een project van vele maanden).
Maar voor 24 laklagen en een project van vele maanden betaal je dan ook waarschijnlijk meer dan de kostprijs van het frame... kortom alleen betaalbaar voor de happy few. :?
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

stino77
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 jun 2009 12:05

stino77 01 jul 2020 11:32

Even een update...

Vork was geschuurd, heb er de zwarte 2K epoxy primer op gespoten. Daarna weer lichtjes geschuurd want dit was toch heel korrelig. Deze is dus klaar voor de verflaag.
Ondertussen bezig met het frame op te schuren. Wel een hele karwei maar hopelijk toch tegen einde van de week in orde.

...

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 01 jul 2020 11:48

Volgens mij heb ik het al eens aangegeven in dit topic, maar beter een keer teveel dan te weinig: 2k lak is serieuze troep. En dan heb ik het niet over de kwaliteit, maar over de gezondheidsrisico's. Als je 2k gaat spuiten, altijd een spuitmasker dragen! Als je 2k inademt (en dat doe je zonder masker), dan hardt het uit in je longen en dat wil je echt niet......

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 01 jul 2020 12:40

Volgens mij heb ik het al eens aangegeven in dit topic, maar beter een keer teveel dan te weinig: 2k lak is serieuze troep. En dan heb ik het niet over de kwaliteit, maar over de gezondheidsrisico's. Als je 2k gaat spuiten, altijd een spuitmasker dragen! Als je 2k inademt (en dat doe je zonder masker), dan hardt het uit in je longen en dat wil je echt niet......
Klopt maar enkel een mondmasker (hoe professioneel ook) is enkel bij alles waar 1 k op staat voldoende. Bij 2k is enkel een professioneel gezichts (en geen mondmasker) goed genoeg. 2 k hecht zich aan alles waar vocht in zit en dus met namen op je netvlies (je kunt er een flinke oogbeschadiging mee oplopen). Bovendien zijn tevens een spuitoveral (voorkomen huidcontact) en goede handschoenen een must.

Plaats reactie