Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zadelpen klem afgebroken. Wat nu????

Jasper1986
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2016 09:16

Jasper1986 06 sep 2016 09:32

Hoi allen,

Ik zit met een zeer lastig probleempje mbt mijn aluminium panasonic (al4000) . Tijdens het aandraaien van de schroef die door de oortjes achter mijn zadelpen de boel klemdraait is 1 van de oortjes afgebroken. Ik heb echt geen idee hoe ik dit nog kan fixen behalve rode loctite als mogelijke optie, maar of dat het gewicht en de stress aankan durf ik niet te zeggen. Iemand enig idee wat mijn opties zijn? Zie foto voor het probleem! Afbeelding

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 06 sep 2016 10:11

chrissiewizzie schreef: ... Vanwege dit probleem zijn framebouwers begin/medio jaren '90 overgestapt naar losse zadelpenklemmen.
Let wel: ALUMINIUM-framebouwers. Op stalen frames functioneren dit soort constructies prima.

Als ik het goed zie zit er iets lager nog een 2e klembout? In dat geval zou je kunnen overwegen om een losse zadelpenklem om de zadelpen toe te voegen. Als je de bovenkant van de zitbuis'lug' vlak vijlt voor een mooie aansluiting helpt deze 2e klem om zakken van de pen te voorkomen terwijl de onderste bout zorgt dat de boel niet kan gaan verdraaien. Eventueel in combinatie met wat chemie om de zadelpen goed strak in de zitbuis te zetten. Het afgebroken deel zou je netjes weg kunnen vijlen (voor de looks). Mooi is het niet, maar wellicht een optie om je frame niet meteen af te hoeven schrijven.

Jasper1986
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2016 09:16

Jasper1986 06 sep 2016 11:32

bartv schreef:
chrissiewizzie schreef: ... Vanwege dit probleem zijn framebouwers begin/medio jaren '90 overgestapt naar losse zadelpenklemmen.
Let wel: ALUMINIUM-framebouwers. Op stalen frames functioneren dit soort constructies prima.

Als ik het goed zie zit er iets lager nog een 2e klembout? In dat geval zou je kunnen overwegen om een losse zadelpenklem om de zadelpen toe te voegen. Als je de bovenkant van de zitbuis'lug' vlak vijlt voor een mooie aansluiting helpt deze 2e klem om zakken van de pen te voorkomen terwijl de onderste bout zorgt dat de boel niet kan gaan verdraaien. Eventueel in combinatie met wat chemie om de zadelpen goed strak in de zitbuis te zetten. Het afgebroken deel zou je netjes weg kunnen vijlen (voor de looks). Mooi is het niet, maar wellicht een optie om je frame niet meteen af te hoeven schrijven.

Ik begrijp nog niet exact wat je bedoelt, maar do tell me more! Ik weet trouwens niet of die onderste een klembout voor het zadel is, maar nu ik er over nadenk, die inbusbout zal er wel een functie hebben. Stuur me anders even een PM als je wilt, ik zou graag een wat uitgebreidere uitleg van je horen, ben namelijk zelf redelijk ten einde raad.

Edit: Het lampje begint een beetje te branden. Opzich is dat wel een idee inderdaad. Je bedoelt dus dat ik een losse klem om de pen heen zet voor het zakken, en de onderste bout gebruik voor het draaien. Ik vrees alleen dat de onderste bout daar niet voor bedoeld is. Die zit namelijk redelijk vast, en het de zadelpen kan vrij rondbewegen nu.

Jasper1986
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2016 09:16

Jasper1986 06 sep 2016 11:37

Wat ik me overigens ook nog afvroeg is of er geen zadelpentypes zijn die werken zoals mijn (oud type?) stuurpen, namelijk dat je ze van bovenaf met een bout kan aandraaien en ze dus van binnenuit vastklemmen?

En, zoals de lokale fietsenmaker suggereerde, wat vinden jullie van het idee om een gat in het frame te boren en er een dikke bout doorheen te jassen, in combinatie met loctite en eventuele zadelpenklem om de zadelpen?

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 546
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 06 sep 2016 11:55

Voor je frame afschrijft, zou ik toch eens een losse zadelpenklem (die dan op frame rust) icm chemie/loctite tegen draaien proberen.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 06 sep 2016 13:42

De zadelpen in het frame lijmen? Als laatste redmiddel.
Wel op de goede hoogte natuurlijk! ;)

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 06 sep 2016 13:59

scottpch schreef:De zadelpen in het frame lijmen? Als laatste redmiddel.
Wel op de goede hoogte natuurlijk! ;)
In combi met een bout door zitbuis en zadelpen wellicht....
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

bartg
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 apr 2011 12:19

bartg 06 sep 2016 14:18

Ik heb ooit een alu zadelpen in een alu frame gelijmd (weet alleen niet meer met welke lijm, maar er zijn verschillende merken die speciale producten voor metaal-metaal verbindingen hebben). Vervolgens gaatje geboord aan achterkant frame en zadelpen en daar draad in getapt. RVS M5 boutje erin. Vervolgens nog een paar 1000 km mee gereden...

Overigens wel opmerkelijk : er zijn er al meer die het omgekeerde probleem hadden, t.t.z. alu pen vast geoxideerd in alu frame...
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

Jasper1986
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2016 09:16

Jasper1986 07 sep 2016 09:15

bartg schreef:Ik heb ooit een alu zadelpen in een alu frame gelijmd (weet alleen niet meer met welke lijm, maar er zijn verschillende merken die speciale producten voor metaal-metaal verbindingen hebben). Vervolgens gaatje geboord aan achterkant frame en zadelpen en daar draad in getapt. RVS M5 boutje erin. Vervolgens nog een paar 1000 km mee gereden...

Overigens wel opmerkelijk : er zijn er al meer die het omgekeerde probleem hadden, t.t.z. alu pen vast geoxideerd in alu frame...
Klinkt interessant, wat gebeurde er na die paar 1000 KM? Niet afgebroken o.i.d.? En dus alleen een gaatje in de achterkant? Waarom niet door de hele framebuis heen?

Ik denk dat ik met deze oplossing verder ga, alleen maak ik me een beetje zorgen over het boren in een Alu frame..

Plaats reactie