Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

krakend Bracket

fiets u2
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 aug 2012 12:50

fiets u2 28 jul 2016 21:01

Als ik met een lekkere cadans fiets zonder kracht te zetten op de trapper heb ik hier geen last van.
Maar zodra ik tegen de wind in ga fietsen of even een heuvel op ga en er kracht op de pedalen komt , komt er een irritante tik tevoorschijn.( dit bij iedere trap en bepaalde stand van het pedaal.)
Als het rechter pedaal bovenin staat en dan naar voren trap komt de tik.
Ik heb ook het idee dat ik als ik de tik hoor dit door trilt in de fietsschoenzool,
En op een bepaalt moment gaat dit door naar het linker pedaal.
Ik denk nu dat dit uit het bracket komt , ik heb de trappers al vervangen.
Ik schat dat ik ongeveer 12000 km met dit bracket heb gereden.
Of zijn er nog andere optie die ik eerst mee kan nemen.
De tik komt pas tevoorschijn als ik kracht zet op de pedalen , ik zet geen kracht op het stuur en aan mijn zadel heb ik ook al gezeten. ( dit alles zonder tevredenstellend resultaat.
Ik heb de kettingbladen ook al eens gedemonteerd en weer vast gezet.)

Alvast bedankt
I don't need "Therapy" ,I just need to go cycling.

joseph
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 18 mei 2009 22:33

joseph 28 jul 2016 22:14

Probeer je snelspanners even goed aan te draaien, evt met een klein beetje vet op erop.


Inviato dal mio iPhone utilizzando Tapatalk
Cervelo S3 2014 - Campagnolo Super Record | Ridley X-Night cyclocross - Sram Force/Red

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 28 jul 2016 22:57

Ik heb hetzelfde gehad. Uiteindelijk bleek toch een van de pedalen de oorzaak maar juist de andere dan waar je denkt dat de tik veroorzaakt wordt. In jouw geval dus mogelijk het linker pedaal. Zorg dat de schroefdraad in de krank waar je het pedaal indraait goed schoon is (en die van de pedalen natuurlijk ook) en breng ruim vet aan voordat je de pedalen opnieuw monteert. Overtollig vet kan je daarna verwijdern.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 jul 2016 23:23

Waarom vertel je niet welk van de vele bracketsystemen je hebt? Dat scheelt al heel veel raadwerk.

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 29 jul 2016 00:30

Check ook de schoenplaatjes even, met name Look heeft nogal een krakende reputatie (Keo).

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 29 jul 2016 09:35

BB30 dan is de kans dat het bracket kraakt redelijk groot. Bij andere systemen zou ik het eerder bij iets anders zoeken

Mijn BB30 bracket laat ik ondertussen ieder 2000km opnieuw van montage vet voorzien, nu valt het erg mee met kraken.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
bkrmn
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 13 jul 2013 22:08
Locatie: Amersfoort e.o.

Gebruikersavatar bkrmn 29 jul 2016 10:26

Heb hetzelfde gehad. Irritant tikje bij iets aanzetten ... niet constant en het werd naarmate de rit vorderde ook iets minder.
Bleek het bracketlager te zijn (BB386EVO). Oorzaak was iets roestvorming in de lagerschaal door waarschijnlijk te weinig vet icm regelmatig netjes de fiets wassen en/of soms een niet te voorkomen regenritje. Nieuw lager erin laten zetten, paar tientjes aftikken en weer perfecto.

fiets u2
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 aug 2012 12:50

fiets u2 29 jul 2016 13:19

klimmer schreef:Waarom vertel je niet welk van de vele bracketsystemen je hebt? Dat scheelt al heel veel raadwerk.
het bracket is een SM BB 5700 BC 1.37 x 24 road.
I don't need "Therapy" ,I just need to go cycling.

fiets u2
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 aug 2012 12:50

fiets u2 29 jul 2016 13:22

carel schreef:Ik heb hetzelfde gehad. Uiteindelijk bleek toch een van de pedalen de oorzaak maar juist de andere dan waar je denkt dat de tik veroorzaakt wordt. In jouw geval dus mogelijk het linker pedaal. Zorg dat de schroefdraad in de krank waar je het pedaal indraait goed schoon is (en die van de pedalen natuurlijk ook) en breng ruim vet aan voordat je de pedalen opnieuw monteert. Overtollig vet kan je daarna verwijdern.
De trapper zijn net nieuw spd , dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Ik zal ze nog eens een keer (de)monteren en goed invetten.
I don't need "Therapy" ,I just need to go cycling.

fiets u2
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 aug 2012 12:50

fiets u2 29 jul 2016 13:24

Wiliertoerist schreef:Check ook de schoenplaatjes even, met name Look heeft nogal een krakende reputatie (Keo).
Ik rij met spd pedalen net nieuw , maar nog geen nieuwe schoenplaatjes gemonteerd , zal het gelijk even doen.
I don't need "Therapy" ,I just need to go cycling.

Locomotief
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 okt 2011 20:54

Locomotief 03 aug 2016 21:21

Ik heb een tik uit het bracket kunnen halen door Loctite op het schroefdraad aan te brengen.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam in de groep.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 03 aug 2016 21:42

joseph schreef:Probeer je snelspanners even goed aan te draaien, evt met een klein beetje vet op erop.


Inviato dal mio iPhone utilizzando Tapatalk
Dat hielp voor mij. Leek me al sterk dat de kraak uit het bracket kwam.

Plaats reactie