Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Lagers Campagnolo naaf vervangen

veeteetje
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 mar 2005 14:35

veeteetje 06 jul 2016 22:00

Afbeelding

Weet iemand OF en zo ja, HOE ik hier van deze naaf de lagers kan vervangen en welke lagers ik dan nodig heb??
Het is een Campagnolo Bora wiel van al behoorlijk wat jaartjes oud maar nog in prima staat, behalve de lagers dan...

Bedankt voor reacties!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 jul 2016 23:05

Ja, dat kan.
Zoek eerst maar eens op welk bouwjaar en dus welke onderdeelnummers je nodig hebt.
Ik ga je dan vertellen hoe het kan.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 jul 2016 06:32

Alhoewel de naaf er iets anders uitziet, vermoed ik dat het vrijwel gelijk werkt als in dit filmpje wordt uitgelegd. Om de juiste kogels te bestellen moet je inderdaad het bouwjaar weten. Ik vermoed dat je deze kogels nodig hebt, maar dat moet je even checken door in de techdocs op de site van Campa te neuzen.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 07 jul 2016 07:12

YFood !!!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 jul 2016 10:57

Dat zijn alleen maar de kogels, die kan je overal kopen en veel voordeliger dan zulke ringen die in een Campagnolo zakkie zitten.
144 grade 10 kogels kosten bij Simply Bearings b.v. maar 10€ ofzo, druk je zo in de ring.
De conussen en lagerschalen is een ander verhaal, die zijn prijzig en de schalen ook niet heel simpel eruit te krijgen.
Indien gewenst leg ik dat uit hoe dat kan zonder dat speciale gereedschap.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4532
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 08 jul 2016 15:43

Ik heb me ook al suf lopen zoeken naar een filmpje waar het word uitgelegd, nog niet kunnen vinden ;-(

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 08 jul 2016 15:58

Ik zou eens beginnen met schoonmaken en opnieuw invetten. Dit is normaal gesproken een CULT lager wat niet zo heel snel kapot gaat maar erg duur is als je het moet vervangen in het geheel.

Procedure is hetzelfde als in volgend filmpje, behalve dat je eerst het plastic afdek kapje moet verwijderen (zit gewoon vastgeklikt, dus voorzichtig met een kleine schroevedraaier).
https://www.youtube.com/watch?v=7yQcvLbJOW8

zoals al gezegd, eventueel de kogeltjes los kopen van een ander merk als ze roest vlekken hebben na het schoonmaken en het volgende wat je nog goedkoop kan vernieuwen zijn de seals. Daarvan zitten er 2 per wiel en die kosten 18 Euro voor een setje van 4 bij Hollandbikeshop (art nr: 27615, Campagnolo Seal)

De prijs van de originele stalen kogelringen valt trouwens nog mee, 4 stuks voor 30 Euro.

Als je de CULT lagers in het geheel wil vervangen (normaal gesproken niet nodig) en je wilt originelen dan gaat het in de papieren lopen, 150 voor de lagers en 80 voor de cups.
Afbeelding

Plaats reactie