Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Retorische vraag. duurdere fiets = sneller?

wilmarboer
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mei 2016 14:17

wilmarboer 20 jun 2016 15:41

Dank voor alle reacties. Blijkt wel dat de relatie tussen fietskwaliteit en snelheid meer een psychologische is dan een technische. Mits het hele spulletje goed op je lijf staat afgesteld inderdaad.

Dan zou ik nog steeds in de praktijk wel eens 3 renners op drie uiteenlopende fietsen hetzelfde parkoer willen zien fietsen (dus 9 ritten) en dan de tijden vergelijken

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 20 jun 2016 16:10

Psychologisch is wel een verschil te halen. Ik denk dat nieuw materiaal je de eerste paar keer harder laat fietsen maar daarna word het een soort van gewoon.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Maak joe woar

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 20 jun 2016 16:23

In mijn geval leverde een nieuw wielsetje een paar km extra kruissnelheid op
(gare lagers van het oude setje vervangen had waarschijnlijk hetzelfde effect gehad...)

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 20 jun 2016 18:15

Een slimmere fiets is sneller, en daar hoeft geen hoog prijskaartje aan te hangen....

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 jun 2016 18:29

Natuurlijk is een duurdere beter. Elke geïnvesteerde euro levert 0,001 km/uur snelheidsvoordeel op, dat weet iedereen toch?

Ik ga snel weer iets nieuws kopen!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 20 jun 2016 18:31

53x11 schreef:Natuurlijk is een duurdere beter. Elke geïnvesteerde euro levert 0,001 km/uur snelheidsvoordeel op, dat weet iedereen toch?

Ik ga snel weer iets nieuws kopen!
Di2 groep?

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 20 jun 2016 18:38

Douglas schreef:Uit persoonlijke ervaring kan ik aangeven dat de overstap van een gazelle met instapwielen naar mijn huidige fiets 2 tot 3 km/u aan snelheid heeft opgeleverd.
Oorzaak zijn mijns inziens geometrie, stijve wielen, stijver frame. Ik dacht eerst dat het ook aan de nieuwe fiets lag maar het effect was blijvend.
Mijn verhaal is wel wat minder sterk dan dat van Havana aangezien ik geen vergelijk heb met een vermogensmeter.
Tussen de oren werkt het vaak ook. Meer motivatie, alles nieuw etc. Met de verklaringen die je zelf noemt win je zeker geen 3 km per uur. Of had je eerst een bakfiets ? ;)

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 20 jun 2016 19:58

Als de duurdere fiets een tijdrit of triathlon fiets ben je gegarandeerd sneller. Want dieper zitten is minder luchtweerstand = met hetzelfde vermogen een hogere snelheid. Op mijn triathlonfiets zijn kruissnelheden op uithoudingsvermogen van rond de 35 a 36 km/h geen enkel probleem.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 20 jun 2016 21:00

jsparie schreef:
Douglas schreef:Uit persoonlijke ervaring kan ik aangeven dat de overstap van een gazelle met instapwielen naar mijn huidige fiets 2 tot 3 km/u aan snelheid heeft opgeleverd.
Oorzaak zijn mijns inziens geometrie, stijve wielen, stijver frame. Ik dacht eerst dat het ook aan de nieuwe fiets lag maar het effect was blijvend.
Mijn verhaal is wel wat minder sterk dan dat van Havana aangezien ik geen vergelijk heb met een vermogensmeter.
Tussen de oren werkt het vaak ook. Meer motivatie, alles nieuw etc. Met de verklaringen die je zelf noemt win je zeker geen 3 km per uur. Of had je eerst een bakfiets ? ;)
Drummie71/Kim 2007 revisited voor 2016 :lol:

Drummie71 beweerde in 2007 ook bij hoog en laag dat hoge velgen hem diverse kilometers per uur sneller maakten en schakelde zelfs zijn alterego zus Kim in.

Originele post is tijdens de forum migraties helaas verloren gegaan.



Het begon in 2007 met zijn nieuwe ZIP wielen waarin Drummie tevens onder de naam 'Kim' inlogde:

1e rit met de Zipp wielen en 50/42 bladen
http://forum.fiets.nl/topic.asp?sort=&page=1&TID=19466
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 20 jun 2016 21:17

Ik heb niet aangegeven dat het effect door de hoge velgen komt. Wel geloof ik een effect van stijve wielen. Ik heb nu 2 sets (ffwd 6fr en een handgemaakt setje dt 350 naaf, dt velg en 24/28 spaken). Beide zijn stijf en tussen deze wielen is er in mijn beleving redelijk weinig verschil. Wel ben ik van mening dat deze wielen wel degelijk sneller zijn dan mijn instap shimano set die ik in mijn vorige fiets had.
Maar er zal toch wel ergens een betrouwbaar onderzoek naar zijn waarin dit effect wordt gemeten? Of zijn deze onderzoeken alleen afkomstig van 'belangeloze' wielerfabrikanten?
o'7o

allard
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 11 jan 2005 13:04

allard 20 jun 2016 23:50

Uitgaande van een constante snelheid en 3 soorten weerstand/vermogensverlies:
- Luchtweerstand
- Rolweerstand
- Verliezen in overbrenging

De eerste factor kan voornamelijk verschillen tussen fietsen door geometrie en afstelling. Wat dat betreft hoef je geen nieuwe fiets te kopen om sneller te gaan, je stuur wat lager zetten heeft een groter effect dan een aero-frame kopen. Echter, een meer aërodynamisch frame en aerodynamische wielen kúnnen een klein voordeel opleveren (b.v. 35 watt voor 90mm wielen volgens deze site. Geen snelheid aangegeven, maar die zal vast veel hoger zijn dan de kruissnelheid van de gemiddelde forumer)

Rolweerstand wordt voornamelijk bepaald door wegdek, bandtype en bandendruk. Bij het kopen van een nieuwe fiets verschillen voornamelijk de banden, en het verschil tussen de beste en minst presterende band is toch 14,2 watt (ok, labtest. Geeft echter waarschijnlijk wel orde van grootte aan). Dit kan dus x2 aangezien een fiets 2 banden heeft.

Verschillen tussen een nieuwe aandrijving en een slecht onderhouden aandrijving kunnen enkele procenten zijn heb ik ooit gelezen. Klein verschil, maar wellicht toch merkbaar als de oude fiets slecht genoeg onderhouden is.

Laten we er nu vanuit gaat dat je oude fiets een instapmodel is met slecht onderhouden aandrijving, tuinslangen als bandjes en box-section wielen. Je nieuwe fiets is een hypermoderne aero-roadbike met de snelste banden en hoge wielen. Een voordeel van zo'n 30 watt bij 30 km/u is dan volgens bovenstaande cijfers niet heel raar. Volgens http://bikecalculator.com kom je dan op een snelheid van bijna 32 km/h uit. Toch een significant voordeel.


Nu is dit een extreem voorbeeld(plus gebruik gemaakt van getallen van internet), en veel mensen zullen al een fiets hebben die tussen deze 2 extremen in ligt. Een kleine winst kan je vast pakken door de goede aankopen te doen, maar verwacht geen wonderen.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 21 jun 2016 00:18

De conclusie is dus dat je met een kleine investering in twee nieuwe banden (toch al een verbruiksproduct) de meeste winst maakt. Als je dan ook nog voor niks de spacers onder je stuur weghaalt, dan pak je bijna volledig de verdere winst die nog mogelijk is. Oftewel die nieuwe duurdere fiets levert geen snelheidswinst...

Dat gezegd hebbende, het argument dat er dit jaar weer allemaal nieuwe modekleuren beschikbaar zijn is met stip het slechtste argument om thuis een nieuwe fiets te verantwoorden. Dan werkt het verhaal dat die nieuwe fiets sneller en beter is natuurlijk een stuk beter :D :D :D
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Plaats reactie