Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Achterpad richten cannondale

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 23 apr 2016 14:01

Hallo,

Mijn achterpad staat niet helemaal recht. Als ik met een richter aan de slag ga staat hij onder 6cm van de velg en boven 7cm.

Nu heb ik geprobeerd om deze te richten maar krijg er met geen mogelijkheid beweging in. Ook niet na het verwarmen van de achterpad.

Meer kracht durf ik niet te zetten aangezien ik dan bang ben dat hij afbreekt of het frame beschadig.

Nu heb ik maar een nieuwe pad gemonteerd maar ook deze staat ook scheef (of mijn frame). Iemand nog een gouden tip?

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 23 apr 2016 14:43

Is het een alu of een carbonframe?

Carbon valt niks aan bij de te buigen, alu zit een klein beetje muziek in al moet je wel oppassen want voor je het weet ga je over een grens heen en heb je de boel kapot.

Ligt dan ook voor de hand om het achterpad iets te verbuigen in plaats van aan je frame te gaan trekken.
Aangezien je nu 2 pads heb zou ik zeggen, vul bij een pad de ruimte voor het frame en klem dit vervogens in de bankschroef.
Gebruik een Bahco om het pad een tikketlje om te zetten.
Hou er rekening dat je niet veel hoeft te buigen, de afwijkingen is immers maar 0,5 centimeter op een afstand van 30 centimeter. Dat is maar een paar graden.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 23 apr 2016 15:41

Bedankt voor je antwoord. Het is een carbon frame.

Snap de oplossing alleen niet helemaal. Wat bedoel je precies met 'vul bij een pad de ruimte voor het frame'?



Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 23 apr 2016 15:57

Wat ik bedoel is, dat je de ruimte bij het pad waar normaal het frame zit opvult zodat je het pad goed in kunt klemmen in een bankschroef (tussen 2 stukjes alu of dik karton).
Dan kun je het pad hopelijk net een klein beetje omzetten.

Trouwens wel vreemd dat het er zo scheef onderzit.
Kan het toevallig zijn dat je wiel ook iets scheef in je frame zit?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 23 apr 2016 15:59

gaisdergerman schreef:Hallo,

Mijn achterpad staat niet helemaal recht. Als ik met een richter aan de slag ga staat hij onder 6cm van de velg en boven 7cm.
Gewoon zo laten, is een afwijking van niks.
Wil je dat niet, omzetten in de bankschroef met een Bahco, vooral niet gaan forceren aan het frame.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 23 apr 2016 17:08

Wiel zit er gewoon recht in. Met het oog is het niet te zien dat de pad scheef staat.

Vorig jaar heb ik er ook mee lopen klooien en toen brak de achterpad.

De achterpad van mijn crosser is heel eenvoudig te buigen. De achterpadjes van cannondale is geen beweging in te krijgen.

Bankschroef heb ik helaas niet dus zal toch naar de lbs moeten ben ik bang.



Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 09 mei 2016 11:41

Ben je er nog uitgekomen?

Plaats reactie