Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vreemd crankset demonteren

Vinu
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 jan 2016 11:56

Vinu 30 jan 2016 12:03

Hallo,

Ik wil de crankset verwijderen van mijn oude Jan Jansen fiets. Ik zie echter geen manier hoe dit zou moeten. Misschien kunnen jullie helpen dmv onderstaande foto's.

Dat dopje voorop heeft een rond gat en die "bout" heeft een ronde kop.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vinu op 30 jan 2016 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 30 jan 2016 12:47

moer er een stukje opdraaien, en op de moer slaan...
.................

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 30 jan 2016 13:19

En je moet de crank ondersteunen, anders wordt de enegie van de klap deels opgevangen door de banden.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Vinu
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 jan 2016 11:56

Vinu 30 jan 2016 13:35

opafiets schreef:moer er een stukje opdraaien, en op de moer slaan...
Gedaan, maar dat hielp niets. Zal er vanavond eens wat olie tussen doen.

Hij staat overigens op z'n kop met de wielen eruit. Foto vertekend een beetje :P

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 30 jan 2016 17:51

toch hammertime anders gaat het niet ( wel met moerrtje en ondersteuning) :winkthumb:
cornelli racing cycles Uden

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 30 jan 2016 19:51

Dat ding dat jij bout noemt, met dat schroefdraad, is een crankspie. Die moet je er uit slaan met een hamer. Draai de moer er een stukje op en sla op de moer. Maar het zou wel eens heel heel vast kunnen zitten. Het zit immers al een paar jaar zo in elkaar.

Vinu
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 jan 2016 11:56

Vinu 30 jan 2016 19:58

Thanks. Dan mag ik aannemen dat er geen gewone bottom bracket/as in zit voor JIS cranksets?

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 01 feb 2016 18:56

nee, maar die past er wel in.
.................

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 feb 2016 20:55

WD40 een nacht en dan met de moker...
Trouwens, dit is een gewoon nederlands kl*** spie-crankstel uit de jaren 80. Misschien voor jou vreemd. Ben maar blij.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 12 feb 2016 13:50

klimmer schreef:WD40 een nacht en dan met de moker...
Trouwens, dit is een gewoon nederlands kl*** spie-crankstel uit de jaren 80. Misschien voor jou vreemd. Ben maar blij.
Dit is dus geen Nederlands kut crankstel met spiebaan maar een Nervar of ander Frans ding. Waarschijnlijk met een spietje 9, tot in de jaren 70 een gangbaar crankstel op de -goedkopere- Franse racefietsen als Peugeot en Mercier

Zomaar met een moker gaan rammen heeft zelden 't gewenste effect, WD-40 helpt niet. Wat wel helpt is met een stijgerpijp rond de onderkant van de spie 't crankstel op een stevige ondergrond afsteunen en met een 400gr. bankhamer gericht tikken geven, op een gegeven moment komt ie los, als je 't netjes doet kan je zelfs de draad wat opfrissen en 's spietje een tweede keer gebruiken, althans zo doe ik 't als 't even kan.

Je zal degelijk moeten afsteunen omdat je anders de bracketlagers naar de vaantjes help door er putten in te slaan + dat je zonder afsteunen niet optimaal kan profiteren van de kinetische energie die je de hamer geeft bij 't gericht op 't spietje slaan

Op http://www.speedbicycles.ch staan massa's klassieke racefietsen uit de 50's en 60's met een vergelijkbaar crankstel, racefietsen die de meesten hier doen watertanden dus niet zo slap lullen over spiebaancrankstellen a.u.b.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 12 feb 2016 14:03

Vinu schreef:Thanks. Dan mag ik aannemen dat er geen gewone bottom bracket/as in zit voor JIS cranksets?
Ligt eraan wat voor fiets je hebt. Oude franse fietsen hebben BSA draad maar dan 2 x rechts, de Locomotief 'Tour de France' van mijn vrouw heeft (origineel) een 'gewone' BSA bracketpot (dus 1 x rechts 1 x links) + holle (!) Stronglicht as met spiebaan en een vergelijkbaar crankstel.
De Locomotief 'Tour de France' was destijds een topmodel van Locomotief, geheel gebouwd met butted Reynolds 531 framebuizen, vorkpoten en seatstays: Géén kruiwagen dus!

Hier een plaatje van 't plaatje:
https://www.facebook.com/rijwielatelier ... =3&theater

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 12 feb 2016 14:07

theodorocampagnolo schreef:Op http://www.speedbicycles.ch staan massa's klassieke racefietsen uit de 50's en 60's met een vergelijkbaar crankstel, racefietsen die de meesten hier doen watertanden dus niet zo slap lullen over spiebaancrankstellen a.u.b.
Altijd leuk om te lezen dat iemand zo gepassioneerd is dat hij bijkans boos wordt ( of t zo lijkt) om onschuldig commentaar van anderen :mrgreen:

Plaats reactie