Pagina 1 van 2

Singlespeed ketting spannen

Geplaatst: 23 jan 2016 19:15
door rgcsegers
Heb oud Giant-frame omgebouwd tot singlespeed met terugtraprem.

Singlespeed-ketting van SRAM erop gelegd (PC 1, 114 schakels). Toen merkte ik al dat ik m eigenlijk niet echt goed kon spannen. Als ik op logische punt de pin verwijderde zou de ketting wat los hangen, maar een hele pin verder was veel te strak en dan zou ik hem nooit vast kunnen maken.

Ik heb nauwelijks speling in de ophanging van het achterwiel. Die staat nu ongeveer in het midden. Helemaal strak is te weinig en helemaal niet strak is teveel.

Nu blijkt de ketting toch echt te slap, want ik probeerde net een stukje te fietsen en ik trap natuurlijk door of de ketting loopt er af.

Wat kan ik doen om de ketting goed strak te krijgen?

Alvast dank voor de tips!

Re: Singlespeed ketting spannen

Geplaatst: 23 jan 2016 19:51
door wido

Re: Singlespeed ketting spannen

Geplaatst: 23 jan 2016 20:51
door rgcsegers
Ik ken de site van M-geneering. Heb daar ook veel tips vandaan, maar er staat niets over mijn probleem...

Re: Singlespeed ketting spannen

Geplaatst: 23 jan 2016 21:05
door japiecarbon
Heb je horizontale patjes? Anders zal je een kettingspanner moeten monteren.

Re: Singlespeed ketting spannen

Geplaatst: 23 jan 2016 21:11
door wido
Halve kettingschakel tussenvoegen (¨halflink") en anders een kettingspanner monteren.

Re: Singlespeed ketting spannen

Geplaatst: 23 jan 2016 22:30
door rgcsegers
OK dank! Wat zijn horizontale patjes?

Re: Singlespeed ketting spannen

Geplaatst: 23 jan 2016 23:38
door klimmer
M-gineering heeft halve schakels. Als kettingspanner kun je oude derailleur gebruiken. Voor die andere vraag, zie de pagina van M-gineering. Eigenlijk hoort dat tot de basiskennis voordat je begint. Kettinglijn voor en achter moet wel exakt hetzelfde zijn. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je dat met een remnaaf voor elkaar hebt gekregen. Met die knowhow zijn ook anderen gebaat.

Re: Singlespeed ketting spannen

Geplaatst: 24 jan 2016 08:29
door rgcsegers
Ik heb de beschrijving van M-gineering als uitgangspunt genomen. Ben alleen niet zover gegaan dat ik bijvoorbeeld hele as eruit heb gehaald.

Ik heb de 'luie' oplossing genomen en kant en klaar achteruittrapwiel met 1 krans gekocht en een nieuwe crankset met uiteraard 1 blad. Toen was het een kwestie van secuur in elkaar zetten.

Bedoel je met 'kettinglijn voor en achter moet wel exact hetzelfde zijn', dat de ketting helemaal recht moet lopen?

Ik ga in ieder geval beginnen met een halflink en dan kijken of ik de ketting mooi strak krijg, dank!

Re: Singlespeed ketting spannen

Geplaatst: 24 jan 2016 08:42
door tommeke14
klimmer schreef:Als kettingspanner kun je oude derailleur gebruiken.
Met terugtraprem niet.

Re: Singlespeed ketting spannen

Geplaatst: 24 jan 2016 13:10
door klimmer
Oh, ja die ketting is veel te dik, natuurlijk....
rgcsegers schreef: Bedoel je met 'kettinglijn voor en achter moet wel exact hetzelfde zijn', dat de ketting helemaal recht moet lopen?
Inderdaad.

Re: Singlespeed ketting spannen

Geplaatst: 06 feb 2016 20:26
door Nova
Het voordeel van geen derailleur is dat je ketting over veel meer tanden van het tandwiel vanachter loopt. Slijt minder. Schiet minder rap / nooit over.

Re: Singlespeed ketting spannen

Geplaatst: 07 feb 2016 18:39
door Nee_Nee
Als je een terugtraprem gebruikt, dan werkt het eigenlijk alleen met baanpadden (zie google images). Of met een EBB, een Extended Bottom Bracket, daarmee verdraai je de trapas, waardoor je de boel ook op spanning brengt.

Met rechte baanpadden, kun je het wiel zover naar achteren trekken tot de ketting op de juiste manier strak staat. Als je ketting dan langer wordt door slijtage, ga je nog wat verder naar achteren je je wiel.