Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Singlespeed ketting spannen

rgcsegers
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 aug 2013 21:20

rgcsegers 23 jan 2016 19:15

Heb oud Giant-frame omgebouwd tot singlespeed met terugtraprem.

Singlespeed-ketting van SRAM erop gelegd (PC 1, 114 schakels). Toen merkte ik al dat ik m eigenlijk niet echt goed kon spannen. Als ik op logische punt de pin verwijderde zou de ketting wat los hangen, maar een hele pin verder was veel te strak en dan zou ik hem nooit vast kunnen maken.

Ik heb nauwelijks speling in de ophanging van het achterwiel. Die staat nu ongeveer in het midden. Helemaal strak is te weinig en helemaal niet strak is teveel.

Nu blijkt de ketting toch echt te slap, want ik probeerde net een stukje te fietsen en ik trap natuurlijk door of de ketting loopt er af.

Wat kan ik doen om de ketting goed strak te krijgen?

Alvast dank voor de tips!

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 23 jan 2016 19:51

Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

rgcsegers
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 aug 2013 21:20

rgcsegers 23 jan 2016 20:51

Ik ken de site van M-geneering. Heb daar ook veel tips vandaan, maar er staat niets over mijn probleem...

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 23 jan 2016 21:05

Heb je horizontale patjes? Anders zal je een kettingspanner moeten monteren.

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 23 jan 2016 21:11

Halve kettingschakel tussenvoegen (¨halflink") en anders een kettingspanner monteren.
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

rgcsegers
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 aug 2013 21:20

rgcsegers 23 jan 2016 22:30

OK dank! Wat zijn horizontale patjes?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 23 jan 2016 23:38

M-gineering heeft halve schakels. Als kettingspanner kun je oude derailleur gebruiken. Voor die andere vraag, zie de pagina van M-gineering. Eigenlijk hoort dat tot de basiskennis voordat je begint. Kettinglijn voor en achter moet wel exakt hetzelfde zijn. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je dat met een remnaaf voor elkaar hebt gekregen. Met die knowhow zijn ook anderen gebaat.

rgcsegers
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 aug 2013 21:20

rgcsegers 24 jan 2016 08:29

Ik heb de beschrijving van M-gineering als uitgangspunt genomen. Ben alleen niet zover gegaan dat ik bijvoorbeeld hele as eruit heb gehaald.

Ik heb de 'luie' oplossing genomen en kant en klaar achteruittrapwiel met 1 krans gekocht en een nieuwe crankset met uiteraard 1 blad. Toen was het een kwestie van secuur in elkaar zetten.

Bedoel je met 'kettinglijn voor en achter moet wel exact hetzelfde zijn', dat de ketting helemaal recht moet lopen?

Ik ga in ieder geval beginnen met een halflink en dan kijken of ik de ketting mooi strak krijg, dank!

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1987
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 24 jan 2016 08:42

klimmer schreef:Als kettingspanner kun je oude derailleur gebruiken.
Met terugtraprem niet.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 24 jan 2016 13:10

Oh, ja die ketting is veel te dik, natuurlijk....
rgcsegers schreef: Bedoel je met 'kettinglijn voor en achter moet wel exact hetzelfde zijn', dat de ketting helemaal recht moet lopen?
Inderdaad.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 06 feb 2016 20:26

Het voordeel van geen derailleur is dat je ketting over veel meer tanden van het tandwiel vanachter loopt. Slijt minder. Schiet minder rap / nooit over.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 feb 2016 18:39

Als je een terugtraprem gebruikt, dan werkt het eigenlijk alleen met baanpadden (zie google images). Of met een EBB, een Extended Bottom Bracket, daarmee verdraai je de trapas, waardoor je de boel ook op spanning brengt.

Met rechte baanpadden, kun je het wiel zover naar achteren trekken tot de ketting op de juiste manier strak staat. Als je ketting dan langer wordt door slijtage, ga je nog wat verder naar achteren je je wiel.

Plaats reactie