Pagina 144 van 253

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 01 feb 2018 23:57
door Keezx
profileren?

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 02 feb 2018 00:14
door 53x11
Profpeloton volgens autocorrect?

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 02 feb 2018 07:11
door Pallieter
Ik heb brake cleaner van Morgan Blue gekocht, maar hoe gebruik ik dit het beste? Gewoon op de schijven spuiten en dan met een doekje erover? En is dit ook geschikt voor de calipers?

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 02 feb 2018 07:52
door 53x11
Uiteraard, daar blijft het meeste vuil aan zitten

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 02 feb 2018 11:15
door MarkVeenstra
wasbeer2006 schreef: ↑01 feb 2018 23:41
Ik weet niet wie er hier over de kop slaat met een velgrem, maar dan doe je echt iets heeeeel raars. Als ik op de mtb vol rem blokkeert het voorwiel en ga je niet over de kop. (Bij het goed verdelen van je gewicht, en dat doe je lijkt me als je vol gaat remmen)

EDIT
Het gaat niet over het over de kop gaan. Maar over het kunnen blokkeren. Daar zit namelijk je limiet voor wat betreft maximale vertraging. Extra remkracht heb je dan niet meer nodig.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 03 feb 2018 15:14
door wasbeer2006
Dat is niet waar, dat wordt bij auto,s ook altijd gezegd. Echt onzin. verglijkbare auto,s staan ook meters eerder stil dan een andere, tuurlijk er zijn meer factoren snap ik, maar er zit echt geen 5 meter in een topband van het ene of andere merk.

Het gaat om hoe goed je remmen tussen pakweg 80% en 100% grip remmen en zijn te doseren.

Een mechanische rem is veel minder goed te doseren omdat er allemaal relatief slappe onderdelen in zitten. daarnaast is een velgrand heel inconsistent in verglijking met een schijf.
100% zeker dat ik met een schijfrem racer sneller stilsta dan met een velgrem en daarnaast voelt het een stuk zekerder aan.

In ons vlakke land maakt het niet veel uit maar een velgrem biedt echt te weinig remkracht boven de 50km/h in een afdaling, nog voldoende vind ik persoonlijk, maar daar hebben we het hier even niet over

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 03 feb 2018 17:11
door MarkVeenstra
De voordelen die je noemt, zijn dan niet het gevolg van de grotere remkracht. Maar van de doseerbaarheid, en slack in het systeem. De vrije slag is natuurlijk ook minder bij schijfremmen (blokken met minder speling op de schijf).
De vergelijking met auto's gaat niet op. Daar heb je geen auto's met velgremmen en anderen met schijfremmen. De grootste winst bij auto's zit in abs. Zodat je als bestuurder gewoon volle patat op de rem kunt stampen, zonder dat je wielen gaan blokkeren. In dat opzicht is de betere doseerbaarheid van schijfremmen op een racefiets wel echt een voordeel (je kunt beter/makkelijker, de limiet opzoeken). Helemaal mee eens.
Maar meer remkracht is niet de meerwaarde van schijfremmen.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 04 feb 2018 14:36
door sharkman113
Eens met het feit dat schijfremmen beter moduleren, in theorie zou je met schijven ook eerder stil kunnen staan ware het niet dat de limiet wordt bepaald door het kleine contactvlak tussen de band en de weg. Dat een fiets met schijven doorgaans toch eerder stil staat komt doordat het eenvoudiger is om zodanig gecontroleerd te remmen dat je net van de grens van doorslippen afblijft.
Eigenlijk ook niet heel gek als je bedenkt dat remhoeven in feite niet anders dan mechanische remklauwen zijn maar dan op hele grote schijven.
In ons vlakke land maakt het niet veel uit maar een velgrem biedt echt te weinig remkracht boven de 50km/h in een afdaling, nog voldoende vind ik persoonlijk, maar daar hebben we het hier even niet over
Dat is onzin, ook bij 80 of 100 doet een velgrem het nog prima. Echter bij dergelijke snelheden en een rijder die niet kan remmen zal een velgrem eerder oververhitten en is dan niet meer afdoende. Als je niet meer remt dan nodig en enkel op het juiste moment hebben velgremmen meer dan voldoende remkracht (op het droge). Nog nooit een prof over zijn remmen horen klagen wel dat een zwakke daler niet van zijn remmen af kon blijven. Een onzekere daler zal uiteindelijk ook met schijven in de problemen komen.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 04 feb 2018 20:03
door Vieux chnoque
Ik heb zo m’n twijfels of je met de hand coordinatie een ABS effect kunt benaderen, schijfremmen of niet.
In een typische bergafdaling, rem je voor de bocht, dat kan best hard, in de bocht rem je niet meer de band kan maar een bepaalde hoeveelheid krachten verwerken, remmen vermindert de zijdelingse krachten die een band daarbij nog kan verwerken.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 05 feb 2018 09:17
door wasbeer2006
Daar ben ik het dan ook niet mee eens :-)

Je remt met een fiets ook de bocht in als je zo hard mogelijk wilt gaan. Ik rem bv in een haarspeld tot net voor de apex. De fiets gaat dan veel stabieler de bocht in. Soms zelfs nog erna, als de bocht heel krap is en stijl afloopt.

Vaak zit er voor een haarspeld een flauwe snelle bocht, daar zal je toch moeten remmen en dan kan gewoon prima. ook als je stuurt, echt geen punt.

Ik zou ook geen ABS effect willen benaderen, gewoon op gevoel net voor het blokkeren/wegglijden remmen. Met een echte ABS zou je in de bocht ook op je plaat gaan, want bij een abs systeem blokkeert de band ook altijd even heel kort, anders reageert ABS ook niet. Ook met een auto rem je harder net voor het ABS. Dat je zeker op de openbare weg waar de omstandigheden wisselen dat zelf nooit beter kan is wat anders een prof lukt het misschien op een circuit.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 05 feb 2018 11:33
door Keezx
wasbeer2006 schreef: ↑05 feb 2018 09:17
Je remt met een fiets ook de bocht in als je zo hard mogelijk wilt gaan. Ik rem bv in een haarspeld tot net voor de apex.
Als je nog kan remmen zonder onderuit te gaan, dan ga je nog niet hard genoeg....

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 05 feb 2018 14:41
door scottwilko
Het eerste dat wordt afgeleerd bij motorrijden is remmen in de bocht. Remmen doe je voor de bocht, waarna je met een heel klein beetje tractie de bocht door rijd. Dat is de juiste techniek.
Bij een haarspeldbocht in een afdaling kan het op de fiets wel zijn dat je de rem nog actief hebt in de bocht, maar dat is dan om de snelheid niet te snel op te laten lopen, en zeker niet om verder te vertragen.