Reflexen trainen? Haha, mooi verhaal, maar wel een lastig verhaal. Ik geloof hier niet in.wasbeer2006 schreef: ↑11 mei 2021 14:39Dat moet je trainen, ik rem vrijwel altijd hard, dan wordt het gewenning.MarkVeenstra schreef: ↑11 mei 2021 11:54
Maar wat gebeurd er als je te veel remkracht hebt? Dan ga je over de kop, of je remt jezelf onderuit. Vooral als je onverwachts, en dus uit reflex, hard moet remmen. En dan heb je op nat wegdek eerder een teveel aan remkracht dan op een droge weg .
Over de kop gaat niet lukken, je band blokkeert tenzij je je gewicht verkeerd hebt.
Voor altijd 160 nemen, zeker als je ook de bergen in gaat of heuvels.
140 koelt bijna niet bij hard remmen en het doseert veel beter op 160
Daarnaast is de combo voor 160 achter 140 juist fijner omdat de knijpkracht veel dichter bij elkaar licht, dat maakt het voor de meeste ook een stuk makkelijker.
180 natuurlijk nooit doen op een racer dat verschil is zo groot, als je dat doet moet je niet de kracht gebruiken maar meer voor koeling.
Ik heb dit eerder geprobeerd op mijn motor, nadat ik me meermaals onderuit geremd had. Toen een gevorderdencursus gevolgd en veel geoefend. Daarna is het toch weer voorgekomen. Uiteindelijk een motor met ABS gekocht, hiermee was het probleem 'onderuit remmen' natuurlijk gedaan . Ja sommige rijders beweerden (mijn ongelukken dateren uit 2006/2007) dat ze zonder ABS een kortere remweg hadden dan op een motor met ABS. In uitzonderlijke gevallen was dat ook zo (bijv. natte kinderkopjes), maar de regeltechniek is in de loop der jaren flink verbeterd,
Mijn punt is dat een reflex een natuurlijk iets is. Dit komt voor in een 'noodsituatie'... een situatie die je vooraf niet voorzien had. In mijn geval bestaat er dan maar 1 reflex: knijpen! Met een blokkerend wiel moet je dus bliksemsnel lossen....
Met de ervaring op de motor in het achterhoofd heb ik dan ook voor velgremmen gekozen (2018). Toch vind ik de techniek van de schijfremmen wel mooi.. wie weet voor een volgende fiets