Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 feb 2018 08:29

Het nut van schijfremmen is voor een toerrijder, die zich in het normale verkeer begeeft en maar de helft (eigen helft) van de weg tot zijn beschikking heeft, veel groter dan dat van de wedstrijdrenner in koers.

Maar ik zie dat veiligheidsaspect van de schijven (bij valpartijen) echt niet, afgezet tegen sturen, kettingbladen etc. dat ook op de fiets zit. Laat de keuze dan toch lekker aan de renners (ook nationaal). En kies voor de neutrale materiaalwagen gewoon traditioneel spul. (wie anders wil, moet ook reservespul maar zelf voor elkaar hebben).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 01 feb 2018 18:45

mao schreef: 31 jan 2018 21:14 Ik zit te wachten op een wiel wissel (liefst achter whahahaha) , eens kijken of ze nog zo zitten te springen om schijfremmen als het >45 seconden langer duurt.....
Duurt echt niet langer om het wiel te wisselen met schijfremmen. Als je natuurlijk hetzelfde type wiel krijgt dan dat eruit gaat, krijg je een wiel met andere naven, dan heb je natuurlijk wel problemen :evil:

Een voorwiel met schijven is zelfs sneller gewisseld dan voor velgremmen, zeker met het RAT-systeem.
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 feb 2018 19:34

Gelukkig maar dat een ieniemienie beetje offset van één schijf t.o.v. van een andere helemaal geen probleem is en prima wordt opgevangen door de geweldige toleranties van de remklauwen.

Oh wacht...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 01 feb 2018 20:24

nou vind het wiel wisselen met mijn gravel racer een crime dat gaat niet echt snel in vergelijking met snelspanners.
Voor de race fiets valt er wat dat betreft nog heel wat te ontwikkelen.
Dat zal wel gebeuren maar heeft gewoon nog wat jaren nodig

Newton
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 jun 2011 16:00

Newton 01 feb 2018 20:33

Grappig, heb ik juist andersom. Wieltje wisselen op de BMC (schijf) is door steekas fluitje van een set en zit in 1x goed recht. Bij de Tarmac (velgrem) zit ik zeker achter een paar keer te klooien voordat het wiel er recht in zit.
BMC Teammachine SLR01
Storm Buran beachracer

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 01 feb 2018 20:56

ridley orion schreef: 01 feb 2018 20:24 nou vind het wiel wisselen met mijn gravel racer een crime dat gaat niet echt snel in vergelijking met snelspanners.
Voor de race fiets valt er wat dat betreft nog heel wat te ontwikkelen.
Dat zal wel gebeuren maar heeft gewoon nog wat jaren nodig
Dat was bij mij de eerste keer ook zo, maar na een aantal keren gaat het echt minstens even snel zoniet sneller. Het vergt enige handigheid (net zoals wanneer je de eerste keer een wiel met snelspanners wil wisselen)
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37620
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 feb 2018 21:12

Newton schreef: 01 feb 2018 20:33 Bij de Tarmac (velgrem) zit ik zeker achter een paar keer te klooien voordat het wiel er recht in zit.
Dan is de boel niet goed afgesteld!
In de dropouts rammen tot ie niet verder kan, snelspanner sluiten en wegwezen. Succes met schijven om het zo snel te doen....
Less is bore

Newton
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 jun 2011 16:00

Newton 01 feb 2018 21:39

daniel1975 schreef: 01 feb 2018 21:12
Newton schreef: 01 feb 2018 20:33 Bij de Tarmac (velgrem) zit ik zeker achter een paar keer te klooien voordat het wiel er recht in zit.
Dan is de boel niet goed afgesteld!
In de dropouts rammen tot ie niet verder kan, snelspanner sluiten en wegwezen. Succes met schijven om het zo snel te doen....
Nope, alles prima afgesteld.
BMC Teammachine SLR01
Storm Buran beachracer

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37620
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 feb 2018 22:10

Met alle respect, maar je doet het écht niet sneller met een disc en steekas. Precies mikken met de steekas, draaien ipv klikken, extra goed mikken om disc tussen blokken te krijgen.....
Less is bore

Newton
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 jun 2011 16:00

Newton 01 feb 2018 22:42

Ach, beide hebben hun eigenaardigheden. Die 26 mm bandjes door de blokken van de velgrem moeten rammen en tegelijkertijd de boel in de drop-outs mikken is ook niet echt een feestje
BMC Teammachine SLR01
Storm Buran beachracer

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4525
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 01 feb 2018 22:48

Newton schreef: 01 feb 2018 22:42 Ach, beide hebben hun eigenaardigheden. Die 26 mm bandjes door de blokken van de velgrem moeten rammen en tegelijkertijd de boel in de drop-outs mikken is ook niet echt een feestje
Dan heb je dus niet de juiste velg..
26mm bandje = 24 mm velg breedte, Niks te rammen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 feb 2018 23:41

Een schijfremwiel zal over het algemeen niet sneller wisselen, maar wat is het probleem voor een tourfietser?
En met het gekloot in de profpeleton die ik soms zie, nemen veel teams een wielwissel sowieso niet serieus.

Ik weet niet wie er hier over de kop slaat met een velgrem, maar dan doe je echt iets heeeeel raars. Als ik op de mtb vol rem blokkeert het voorwiel en ga je niet over de kop. (Bij het goed verdelen van je gewicht, en dat doe je lijkt me als je vol gaat remmen)

EDIT
Laatst gewijzigd door wasbeer2006 op 02 feb 2018 02:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie