Het grote schijfremmentopic

Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
keesh
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 28 jul 2021 14:13

wasbeer2006 schreef:
11 mei 2021 14:39
MarkVeenstra schreef:
11 mei 2021 11:54

Maar wat gebeurd er als je te veel remkracht hebt? Dan ga je over de kop, of je remt jezelf onderuit. Vooral als je onverwachts, en dus uit reflex, hard moet remmen. En dan heb je op nat wegdek eerder een teveel aan remkracht dan op een droge weg ;-).
Dat moet je trainen, ik rem vrijwel altijd hard, dan wordt het gewenning.
Over de kop gaat niet lukken, je band blokkeert tenzij je je gewicht verkeerd hebt.

Voor altijd 160 nemen, zeker als je ook de bergen in gaat of heuvels.
140 koelt bijna niet bij hard remmen en het doseert veel beter op 160

Daarnaast is de combo voor 160 achter 140 juist fijner omdat de knijpkracht veel dichter bij elkaar licht, dat maakt het voor de meeste ook een stuk makkelijker.

180 natuurlijk nooit doen op een racer dat verschil is zo groot, als je dat doet moet je niet de kracht gebruiken maar meer voor koeling.
Reflexen trainen? Haha, mooi verhaal, maar wel een lastig verhaal. Ik geloof hier niet in.

Ik heb dit eerder geprobeerd op mijn motor, nadat ik me meermaals onderuit geremd had. Toen een gevorderdencursus gevolgd en veel geoefend. Daarna is het toch weer voorgekomen. Uiteindelijk een motor met ABS gekocht, hiermee was het probleem 'onderuit remmen' natuurlijk gedaan ;) . Ja sommige rijders beweerden (mijn ongelukken dateren uit 2006/2007) dat ze zonder ABS een kortere remweg hadden dan op een motor met ABS. In uitzonderlijke gevallen was dat ook zo (bijv. natte kinderkopjes), maar de regeltechniek is in de loop der jaren flink verbeterd,

Mijn punt is dat een reflex een natuurlijk iets is. Dit komt voor in een 'noodsituatie'... een situatie die je vooraf niet voorzien had. In mijn geval bestaat er dan maar 1 reflex: knijpen! Met een blokkerend wiel moet je dus bliksemsnel lossen....

Met de ervaring op de motor in het achterhoofd heb ik dan ook voor velgremmen gekozen (2018). Toch vind ik de techniek van de schijfremmen wel mooi.. wie weet voor een volgende fiets :P

Gebruikersavatar
japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5244
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

Gebruikersavatar japiecarbon 29 jul 2021 08:19

Er zijn inderdaad mensen die een enorme schrikreactie hebben en dan maar een ding kunnen, paniek! En dat is moeilijk te trainen.

Maar dan heb je toch hetzelfde probleem met velgremmen? Want iedereen roept altijd dat dat net zo hard remt..

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 jul 2021 08:53

Je moet wel harder knijpen met velgremmen. Maar op carbon in nat krijg je eerst niks en dan ineens remkracht terug. Ach die paniekreactie is altijd moeilijk. Als er iets gebeurt moet je ook vooral blijven sturen. En dat is nog het moeilijkste, wegkijken van het 'gevaar' en kijken naar de uitweg. Over een jaar of wat komt er vast iemand met een bruikbaar ABS voor fietsschijfremmen.

Nu denk ik wel dat de fietsindustrie de uitvoering van de flatmount standaard nog iets kan verbeteren. Ik ervaar tot nu toe op de racefiets ( die ik niet meer heb ) en de gravelbike meer problemen met flatmount schijfremmen. Vooral met voorcalipers die niet te centreren zijn. Terwijl de Postmount op de MTBs mij zo goed als nooit problemen oplevert. Het hydraulische gedeelte is voor mij ook t probleem niet. Mechanische schijfremmen snap ik dan ook niet zo goed. Beide keren ligt het waarschijnlijk vooral aan toleranties van de flatmount bevestiging op de carbon voor en achtervorken. Het perfect stellen gaat gewoon erg lastig. Dit moet gewoon echt beter uit de fabriek komen. Hoe moeilijk kan het zijn om een paar mannetjes oppervlakken te laten vlakken en draad recht te tappen. Sommigen fietsen zijn makkelijk, andere onmogelijk... Bij de ridley noah was het schroefdraad van het bovenste gat in de voorvork gewoon niet haaks met het onderste gat ( schuin geboord ) Dus elke keer als je de caliper bout op moment aantrok trok de remklauw mee naar links. Volgens de dealer geen probleem.... Het was ook mogelijk, maar ho maar als je er weer andere wielen in wilde gebruiken. Kon je opnieuw beginnen prutsen. Dit zijn gewoon dingen waar je gek van wordt. Net als tikkende/krakende bottom brackets. Het is de uitvoering van de industrie die de problemen veroorzaakt. De problemen komen niet alleen door het ontwerp. De toleranties die nodig zijn om het goed te laten werken worden gewoon vaak niet gehaald. Er komen te veel fietsen op de markt die QC rejects hadden moeten zijn. Zeker nu, in de overspannen markt.

Ik heb toch nog graag een velgremracer, puur voor het makkelijke auto in auto uit en niet de kans lopen dat je schijven opeens toch aanlopen. ( je hebt ze gebutst en die lichte krengen zijn krom ). Andere wielen mee, no problem. Qua remmen vind ik het vooral een voordeel als je er ook dikke gravelbanden op hebt liggen. Op de weg is het toch eigenlijk nog net niks. Maar voor de gravel allroad neem ik de nadelen voor lief. Dus ik koop over drie vier jaar wel weer een schijfremracer.
Laatst gewijzigd door thestudent op 29 jul 2021 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 1865
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 29 jul 2021 09:55

Die laatste alinea onderschrijf ik helemaal,
Overigens ik vind het geweldig dat iedereen schijfremmen wil. Heb er al enkele malen mijn voordeel mee gedaan en tweedehands, maar ook nieuw hele leuke velgrem spulletjes (oa Wielen en complete fiets) kunnen kopen tegen aantrekkelijke prijzen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers