Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 23 jul 2018 14:14

Dat vermoeden had ik ook al. Wellicht kan het wel werken als je de business card aan één zijde plaatst omdat centreren op de gebruikelijke wijze bij mij niet werkt. Wanneer ik centreer door de rem in te knijpen en de klauw wat heen en weer te bewegen en daarna vast te draaien, dan loopt het gelijk aan. Centreren op het oog werkt wel. Bij mij lijkt het erop dat de zuigers niet gelijkmatig naar buiten worden gedrukt. Het reinigen en smeren is al een keer gedaan.
Afbeelding

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 23 jul 2018 14:53

Ik heb laatst van die speciale dingetjes gekocht om je schijven te centreren. Dit zijn flinter dunne stukjes staal die je om je schijf doet en vervolgens tussen de blokken. Ik heb het nog niet gebruikt maar het lijkt mij wel te werken.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1206
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 23 jul 2018 15:41


deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 23 jul 2018 15:56

japiecarbon schreef: 23 jul 2018 14:53 Ik heb laatst van die speciale dingetjes gekocht om je schijven te centreren. Dit zijn flinter dunne stukjes staal die je om je schijf doet en vervolgens tussen de blokken. Ik heb het nog niet gebruikt maar het lijkt mij wel te werken.
Die dingen zouden niet tussen blokken en schijf moeten zitten, maar tussen schijf en sleuf in remklauw. Dus eerst blokken eruit.
Dan en alleen dan centreer je de remklauw tov de schijf. 😉

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 24 jul 2018 09:35

Heeft hier iemand een fototje van?

delsol
Forum-lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 24 jul 2018 12:14


Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 24 jul 2018 13:04

Wat ik mij nou afvraag: Wat is nu bepalend voor de grootte van de remschijf?
Je shifters? Je remklauwen? Of alleen de adapter als je die nodig hebt?
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6085
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 jul 2018 13:15

rijdersgewicht en toepassing lijken me bepalend. Daarna komt de rest.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 24 jul 2018 13:26

Nu heb ik het gewicht van Nairo Quintana, dus 203mm schijven hoeven voor mij niet. :D
Maar ik vroeg het mij gewoon af. In technische zin.
WiND 56 - 2020

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 24 jul 2018 13:31

De adapter is maatgevend.
Heb je nu bv 140 voor, dan gaat 160 alleen passen als je (bij Shimano iig) de adapter draait.
Wil je nog groter voren moet je andere adapter (en schijf natuurlijk). De calipers en remhendels bepalen niets in dit geval.

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 24 jul 2018 13:45

delsol schreef: 24 jul 2018 12:14 [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=k-b8_Cqrm40[/youtube]
Dit filmpje is complete onzin.
Als ik m'n remblokken terugduw, door iets tussen schijf en blok te steken, dan lopen ze na het verwijderen ook niet aan.
Pas na het inknijpen en weer loslaten van de rem, weet je of de uitlijning inderdaad correct is, omdat dan de blokken weer op de normale afstand t.o.v. de schijf staan.

Ik heb een soortgelijk flimpje gevonden van de fabrikant avn het tooltje "Hayes".
Geen wonder dat ze van die beroerde spullen maken, als ze de werking van een hydraulische schijfrem niet eens kennen.

arnold
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
Locatie: Haarlem

arnold 24 jul 2018 15:01

Pollekes schreef: 23 jul 2018 13:23
arnold schreef: 23 jul 2018 09:53
apexrider schreef: 22 jul 2018 15:27 Hoe doe je dat uitlijnen met de business card?
business kaart om je remschijf vouwen. Gevouwde Business card in je remklauw met pads stoppen. Wiel er in. Klauw iets los draaien, remhendel induwen, klauw vast draaien.

Eerste rit gemaakt, aanlopen was toch wel weg. Het inremmen van die pads blijft leuk :mrgreen:
Het gebruik van een business card is op deze manier volslagen nutteloos/overbodig.
Je simuleert hiermee alleen een dikkere remschijf, maar door de zelfstellende eigenschappen van een hydraulische schijfrem, is na het verwijderen van het visitekaartje en het inknijpen van de remmen, deze weer ingesteld op de correcte dikte van de schijf. Centreren zonder kaartje heeft precies hetzelfde effect.

Nu ik dit zo lees klinkt het logisch dat een business card er tussen geen enkele functie heeft.
In ieder geval, remmen lopen als een zonnetje. Dat is het belangrijkste
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

Plaats reactie