Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 02 jul 2018 22:12

Ze zien in ieder geval graag dat je na een paar jaar een nieuwe fiets koopt.

Wie wilt dat nu niet?
N+1 tot oneindig toch?

arnold
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
Locatie: Haarlem

arnold 22 jul 2018 06:12

ik was in de veronderstelling dat dit een topic was over het gebruik en onderhoud van schijfremmen. Maar daar lijkt het niet op.
Anyway, Iemand nog een goed idee om flat mount schijfremklauwen goed afgesteld te krijgen, ? Heb twee niieuwe remklauwen moeten kopen wegens lekkende zuigers :-( :x Heb de business-card truc al gebruikt. Voor is nu ok, maar achter nog steeds niet geheel
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

Newton
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 jun 2011 16:00

Newton 22 jul 2018 13:46

arnold schreef: 22 jul 2018 06:12 ik was in de veronderstelling dat dit een topic was over het gebruik en onderhoud van schijfremmen. Maar daar lijkt het niet op.
Anyway, Iemand nog een goed idee om flat mount schijfremklauwen goed afgesteld te krijgen, ? Heb twee niieuwe remklauwen moeten kopen wegens lekkende zuigers :-( :x Heb de business-card truc al gebruikt. Voor is nu ok, maar achter nog steeds niet geheel
Ach over een paar jaar, als discs de standaard zijn, lezen we dit topic met een glimlach terug ;)
Mbt je vraag mbt afstelling; Shimano race remzuigers zijn gevoelig voor vuil en dan gaan ze lastiger terug na remmen met aanlopen tot gevolg. Wat ik af en toe doe is het volgende - klusje van 15 mins:
- Remblokken eruit
- Paar keer in de remhendel knijpen zodat de zuigers naar buiten komen - niet te ver doen
- Met wattenstaafje de zuiger schoonmaken en dan beetje Shimano minerale olie erop smeren met schone wattenstaaf.
- Zuigers weer naar binnen drukken en paar keer knijpen in de hendel
- Zuigers terug, blokken erin en de boel goed terugdrukken in de klauw
- Dan de caliper overnieuw uitlijnen met
business card
Succes!
BMC Teammachine SLR01
Storm Buran beachracer

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 22 jul 2018 15:27

Hoe doe je dat uitlijnen met de business card?
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 jul 2018 15:37

Wat ik erg mooi aan de nieuwe frames vind is dat je met electrisch schakelen en disc totaal geen kabel meer hoeft te zien. Super strak!

BMC reed vrijdag nog een reklame ritje vooraan, kijk we hebben een nieuwe fiets.

Ik heb twee wielsets met dezelfde CL naven en zelfde schijven e toch is de uitlijning net anders, maargoed 2 boutjes en klaar, maar een garantie is gelijke spullen dus niet.

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 22 jul 2018 17:48

wasbeer2006 schreef: 22 jul 2018 15:37 Ik heb twee wielsets met dezelfde CL naven en zelfde schijven en toch is de uitlijning net anders, maar goed 2 boutjes en klaar, maar een garantie is gelijke spullen dus niet.
Wij hebben diverse DT disc naven (Spline en 240) met Central Lock schijven en ik kan de wielen gewoon uitwisselen, zonder de caliper opnieuw uit te lijnen. Als ik dan toch zou moeten uitlijnen, werkt het bij mij het beste met een skibinder klittebandje om de shifter en de stuurbocht, nadat je de twee caliper bouten hebt gelost. De caliper een beetje heen en weer wrikken, zodat hij goed wordt gecentreerd rondom de disc en weer vastdraaien. Wanneer de disc dan toch nog aanloopt is de disc een klein beetje krom. Even een led looplamp onder de caliper, om te zien wat de ruimte is aan weerszijde van de disc en de blokjes.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 jul 2018 19:47

Newton schreef: 22 jul 2018 13:46
Ach over een paar jaar, als discs de standaard zijn, lezen we dit topic met een glimlach terug
(KNIP)
Wat ik af en toe doe is het volgende
- klusje van 15 mins:
- Remblokken eruit
- Paar keer in de remhendel knijpen zodat de zuigers naar buiten komen - niet te ver doen
- Met wattenstaafje de zuiger schoonmaken en dan beetje Shimano minerale olie erop smeren met schone wattenstaaf.
- Zuigers weer naar binnen drukken en paar keer knijpen in de hendel
- Zuigers terug, blokken erin en de boel goed terugdrukken in de klauw
- Dan de caliper overnieuw uitlijnen met
business card
Succes!
Wat ik af en toe doe (lees 1, hooguit 2 keer per jaar) is kijken of mijn blokken niet versleten zijn. Aanlopen doen ze nooit.
Less is bore

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 22 jul 2018 20:29

wasbeer2006 schreef: 22 jul 2018 15:37 Wat ik erg mooi aan de nieuwe frames vind is dat je met electrisch schakelen en disc totaal geen kabel meer hoeft te zien. Super strak!

BMC reed vrijdag nog een reklame ritje vooraan, kijk we hebben een nieuwe fiets.

Ik heb twee wielsets met dezelfde CL naven en zelfde schijven e toch is de uitlijning net anders, maargoed 2 boutjes en klaar, maar een garantie is gelijke spullen dus niet.
Wat betreft dat super strakke ; een racefiets met remklauwen en schijven vind ik nog steeds een gedrocht, ook al zie je dan geen kabeltjes.
Maar goed, dat is persoonlijk en daar kun je eigenlijk niet veel over zeggen.

Wat ik wel merk is dat er nog heel wat dingen zijn die beter kunnen aan die schijven. Het zijn allemaal wel kleine probleempjes maar je moet het toch weer elke keer opnieuw instellen/schoonmaken/uitlijnen/richten.....

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 jul 2018 08:18

Dat laatste hangt wel af van het merk. Mijn Hope remmen op de MTB hoef ik echt zelden iets aan te doen. Meestal. Mijn mono mini,s uit 2007 heb ik zelfs nog nooit ontlucht of olie ververst, zitten nu op mijn pekelfiets.
Met deze remmen is vijf jaar intensief met de MTB gereden, toen ik nog geen racer had en de laatste vijf jaar op mijn pekelfiets,

Met met sram red raceremmen gaat het, al is het nog maar 4 maanden, ook alles goed. Kabels ingekort en volgens de handleiding ontlucht en geen problemen.

Bij eerste montage moet je er even tijd aan besteden, dat voorkomt later ook blijvende problemen.

arnold
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
Locatie: Haarlem

arnold 23 jul 2018 09:53

apexrider schreef: 22 jul 2018 15:27 Hoe doe je dat uitlijnen met de business card?
business kaart om je remschijf vouwen. Gevouwde Business card in je remklauw met pads stoppen. Wiel er in. Klauw iets los draaien, remhendel induwen, klauw vast draaien.

Eerste rit gemaakt, aanlopen was toch wel weg. Het inremmen van die pads blijft leuk :mrgreen:
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

arnold
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
Locatie: Haarlem

arnold 23 jul 2018 10:00

Newton schreef: 22 jul 2018 13:46
arnold schreef: 22 jul 2018 06:12 ik was in de veronderstelling dat dit een topic was over het gebruik en onderhoud van schijfremmen. Maar daar lijkt het niet op.
Anyway, Iemand nog een goed idee om flat mount schijfremklauwen goed afgesteld te krijgen, ? Heb twee niieuwe remklauwen moeten kopen wegens lekkende zuigers :-( :x Heb de business-card truc al gebruikt. Voor is nu ok, maar achter nog steeds niet geheel
Ach over een paar jaar, als discs de standaard zijn, lezen we dit topic met een glimlach terug ;)
Mbt je vraag mbt afstelling; Shimano race remzuigers zijn gevoelig voor vuil en dan gaan ze lastiger terug na remmen met aanlopen tot gevolg. Wat ik af en toe doe is het volgende - klusje van 15 mins:
- Remblokken eruit
- Paar keer in de remhendel knijpen zodat de zuigers naar buiten komen - niet te ver doen
- Met wattenstaafje de zuiger schoonmaken en dan beetje Shimano minerale olie erop smeren met schone wattenstaaf.
- Zuigers weer naar binnen drukken en paar keer knijpen in de hendel
- Zuigers terug, blokken erin en de boel goed terugdrukken in de klauw
- Dan de caliper overnieuw uitlijnen met
business card
Succes!
Thanks
De pads heb ik altijd goed schoon gehouden maar onderhoud van de klauw eigenlijk niet. Denk dat ze daarom uiteindelijk zijn gaan lekken, de zuigers zaten inderdaad zo vast als het maar zijn kan.. Redelijke dure leerschool.
Overigens de post mount klauwen (rs 785) op mijn crosser ook niet maar die zijn nog top
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 23 jul 2018 13:23

arnold schreef: 23 jul 2018 09:53
apexrider schreef: 22 jul 2018 15:27 Hoe doe je dat uitlijnen met de business card?
business kaart om je remschijf vouwen. Gevouwde Business card in je remklauw met pads stoppen. Wiel er in. Klauw iets los draaien, remhendel induwen, klauw vast draaien.

Eerste rit gemaakt, aanlopen was toch wel weg. Het inremmen van die pads blijft leuk :mrgreen:
Het gebruik van een business card is op deze manier volslagen nutteloos/overbodig.
Je simuleert hiermee alleen een dikkere remschijf, maar door de zelfstellende eigenschappen van een hydraulische schijfrem, is na het verwijderen van het visitekaartje en het inknijpen van de remmen, deze weer ingesteld op de correcte dikte van de schijf. Centreren zonder kaartje heeft precies hetzelfde effect.

Ik denk dat de businesscard methode ooit bedacht is voor mechanische schijfremmen, die niet zelfstellend zijn en waarbij je op deze manier de afstand van de blokken tot de schijf mooi krap kunt afstellen om ze goed te laten aangrijpen.

Ik centreer (al jaren) op het oog, volgens de methode van Hope.
Blokjes eruit, stuk wit papier onder de fiets en de klauw zo uitlijnen dat de lichtspleet in het smalste deel van de klauw, t.o.v. van de schijf, aan beide zijden gelijk is.
(Voor de echte mieren.....ers onder ons, kun je het ook nog controleren met een voelermaat.)

Plaats reactie