Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 07 aug 2015 12:17

http://www.fiets.nl/2015/08/07/schijfremmen-voor-profs/

Ik durf er wel mijn hand voor in het vuur te steken, over vijf jaar rijdt het hele peleton met schijfremmen, en wij zullen volgen.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 aug 2015 13:23

Zo is het met die idiote bracketstandaarden immers ook gegaan, ik denk dat je gelijk hebt.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1987
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 07 aug 2015 14:02

daniel1975 schreef:Ik gun iedereen zijn nieuwe speelgoed. Doe daar ook graag zelf aan mee.
Maar ik word niet goed van alle "verbeteringen" die vooral (hoofdzakelijk) als doel hebben om de omzet van de fabrikanten te verbeteren. Zie ook alle geweldige bottombrackets die we tegenwoordig hebben, as/naaf maten bij de atb en nu schijven weer bij racers. Oja, en uiteraard zowel met steekas als met QR te koop. Je zou toch eens 1 uitwisselbare standaard hebben....
En schijfremmen valt voor de wegfietsen in die categorie; voegt niks toe aan remvermogen. Voor de 10e keer; bestuurder + contact band-op-wegdek zijn de beperkende factor, niet de remkracht of dosering.
Ik zou het niet beter kunnen verwoorden.

Neemt niet weg dat schijfremmen wel aantrekkingskracht hebben en dat ik het wel snap dat mensen ze kopen omdat ze het mooi vinden. Ik ben zelf ook altijd bezig m'n fiets weer zo te pimpen dat 'ie net weer wat mooier is. Ga ik er harder van? Nee, maar het is wel leuk ;)

kogelenberg
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36

kogelenberg 07 aug 2015 14:33

Beste daniel1975. Ik beweer niet dat het beter is. Ik beweer dat het voor mij beter voelt. Zekerder en mooier doseerbaar. Daardoor fiets ik wel in plaats van niet. En ik ben een hele matige fietser dus ongetwijfeld ben ik de beperkende factor maar dat is het punt niet.

Lungo
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 aug 2015 02:16
Locatie: Stamford CT, USA

Lungo 07 aug 2015 14:38

Mensen zijn verschillend, mooi hè?!

kogelenberg
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36

kogelenberg 07 aug 2015 15:31

Yes!

prinsken
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 aug 2011 15:27

prinsken 08 aug 2015 09:18

Afdaling Wanne dit jaar in TBT. Ik was op mijn gemak met mijn schijfremmen, mijn collega's niet.
Was ook schandalig waarlangs ze ons stuurden, de mensen die deze tocht hebben gereden weten waarover ik spreek.
Weinig verschil tussen velgremmen en schijfremmen qua gevoel (dunnere leidingen en 140mm schijf), maar je hebt altijd extra veiligheid over bij extremere terreinen.
Op het vlakke hebben schijfremmen geen zin, maar in de Vlaamse Ardennen en Ardennen wil ik ze niet meer missen.
Felt z2 disc di2 / Principia rex pro - record - cosmic

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 11 aug 2015 08:10

Ik rijd sinds januari rond met hydraulische schijfremmen van Shimano (met DI2)

Remkracht: Niet zoveel beter dan goede velgremmen, ze bijten echter beter, vooral de eerste fractie van een seconde en ALTIJD hetzelfde of het nat, droog, modderig is, altijd hetzelfde.
Blokkeer je de boel toch, los je een piepklein beetje en het wiel draait terug, dat is wel anders bij velgremmen die blijven langer plakken nadat je de boel hebt geblokkeerd.

Remmen met minder moeite: Afdaling op slecht wegdek (of kasseien) doe je nu met 1 vinger en de rest van je hand om de fiets te controleren, echt een verademing.

Wiel wisselen: gaat even snel als met een gewoon wiel voor velgremmen, is alleen even wennen in het begin omdat je de schijf mooi moet plaatsen.

Carbon wielen: Ik kon vroeger met mijn 90kg toch echt geen carbon wielen kopen. Probeer maar eens 90kg de berg af te gooien (in het nat) en levend beneden komen met vegen in goede staat, dat kan nu wel.

Piepende remmen: Probeer de ICE tech rotors eens, ik heb daar geen last van gepiep mee, ook niet in het nat

CAAD12: Geen steekassen wel flat mount.

Als je nu een nieuwe fiets wil kopen met schijfremmen moet je zeker steekassen hebben (142x15mm) en flatmount bevestigen voor de remmen. Dat zou de nieuwe standaard worden (overeengekomen tussen SRAM en Shimano)
De nieuwe Cube Agree ziet er erg goed en is van beiden voorzien.
Afbeelding

cardang
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2015 16:54

cardang 11 aug 2015 09:06

Afbeelding

Deze gekocht in maart. Heerlijke fietsje.

cardang
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2015 16:54

cardang 11 aug 2015 09:07

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 11 aug 2015 22:13

Leuk ding. Hopelijk krijgt de 2016 versie steekassen (en flat-mounts) dan komt ie zeker op mijn lijstje om volgend jaar mijn Chinees te degraderen tot winterfiets :-)

Focus heeft juist wat nieuwe fietsjes met schijfremmen voor gesteld, allemaal met steekassen (ook de alle versies) en zeer betaalbaar:
http://www.bikeradar.com/road/news/arti ... ces-44995/
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 aug 2015 07:45

ICe tech rotors zijn niet significant anders qua piepen dan andere rotors. Het IT principe heeft nl. niks met het remvlak te maken ;)

Bijten: dat wil ik juist niet. Mooi opbouwende, goed doseerbare remkracht. Zoals Campa dat heeft. Niet het aan/uit gevoel wat heel lang bij Shimano Ultegra de standaard was (is).
Wiel wisselen gaat niet even snel, want je moet nog preciezer terugplaatsen en met steekassen ook gaan schroeven.

Ik ben zeer ervaren met schijfremmen op de atb (hope mini, shimano slx/xt, Magura MTS/MT5, Elixir) tdus weet heel goed wat de verschillen zijn onderling en met velgremmen. Voor de racer blijf ik er persoonlijk bij dat het een marketingverhaal is wat ons weer tegen lekkere meerkosten in de maag wordt gesplitst door de fabrikanten/handel.
Op die enkele dag in de zeikende regen na, daar kan het een klein plusje hebben.

Prima als iemand het hebben wil omdat ie er echt in gelooft, maar van mij mag het op de hoop met nutteloze zaken, ergens tussen de BB-standaarden en de huidige aerobikes (die alleen mooi zijn zonder spacers) in.
Less is bore

Plaats reactie