Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 03 aug 2015 09:38

Zo je maar weer hoe verschillend ervaringen kunnen zijn. Ik heb sinds kort een Ridley Fenix disc met QR en heb tot op heden (2.200 km) geen problemen ervaren. Wielen verwijderen en weer terugplaatsen leveren geen extra problemen of bijgeluiden op. Ook tijdens het rijden en het aanzetten krijg ik de remschijven niet tegen de blokken aan (maar dat kan natuurlijk ook liggen aan de ondermaatse wattages die ik trap). Wat ik wel irritant vind zijn de geluiden bij het remmen wanneer het nat is. Waarschijnlijk is dat te zijner tijd wel op te lossen met andere (zachtere) blokken.
Real men wear blûk!!! Marcel

C.A.R.
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jun 2012 16:52

C.A.R. 05 aug 2015 19:55

marcelb schreef:Zo je maar weer hoe verschillend ervaringen kunnen zijn. Ik heb sinds kort een Ridley Fenix disc met QR en heb tot op heden (2.200 km) geen problemen ervaren. Wielen verwijderen en weer terugplaatsen leveren geen extra problemen of bijgeluiden op. Ook tijdens het rijden en het aanzetten krijg ik de remschijven niet tegen de blokken aan (maar dat kan natuurlijk ook liggen aan de ondermaatse wattages die ik trap).
Bedankt voor deze info. Maar ik ga ervan uit dat in de collecties van 2016 de meeste fietsen steekassen zullen hebben. Mocht dit niet zo zijn, dan zal het geen reden zijn om een bepaald model te laten staan.
marcelb schreef:Wat ik wel irritant vind zijn de geluiden bij het remmen wanneer het nat is. Waarschijnlijk is dat te zijner tijd wel op te lossen met andere (zachtere) blokken.
Ergo, een beetje hetzelfde verhaal als met de ATB, waar schijven in natte omstandigheden ook nog wel eens willen aanlopen.

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 05 aug 2015 22:14

Bij natte omstandigheden is het bij mij niet zozeer het aanlopen wat irritant is, want daar heb ik weinig last van. Het is meer het tamelijk heftige geluid bij het remmen en dan met name de laatste meters voor je stil staat.
Real men wear blûk!!! Marcel

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 05 aug 2015 22:34

marcelb schreef:Bij natte omstandigheden is het bij mij niet zozeer het aanlopen wat irritant is, want daar heb ik weinig last van. Het is meer het tamelijk heftige geluid bij het remmen en dan met name de laatste meters voor je stil staat.
Wat voor type remblokken heb je?

Bekend fenomeen dat 'metal' (sintered) slijtvaster is in natte en zanderige omstandigheden maar kunnen gillen. Resin (=Organic en zonder metaal in de compound) slijt sneller (zeker in nat en modderig weer) maar is stiller. Resin 'pakt' ook beter.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 05 aug 2015 23:02

Het zijn de remblokken die af fabriek meegeleverd werden bij de Shimano remmen. Ik ga er vanuit dat het de metal variant is. Bij een komende servicebeurt zal ik ze laten omwisselen voor iets wat minder herrie maakt.
Real men wear blûk!!! Marcel

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 05 aug 2015 23:17

Nee, ik zie zelden of nooit dat een MTB standaard met metalen remblokken wordt afgemonteerd.

Er is dus waarschijnlijk iets anders aan de hand in jouw geval:

-Vet op de blokken
-Te ver afgesleten blokken

Ik zou eens een nieuwe set remblokken monteren maar dan wel de callipers en schijven eerst goed ontvetten.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

bikerke
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 05 aug 2015 23:24

marcelb schreef:Het zijn de remblokken die af fabriek meegeleverd werden bij de Shimano remmen. Ik ga er vanuit dat het de metal variant is.
idem....

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 05 aug 2015 23:26

In mijn geval gaat het om een racefiets, maar ik weet werkelijk niet welke blokken er gemonteerd zijn. Ik reinig c.q. ontvet de schijven met regelmaat. De remblokken hebben nu circa 2.200 km achter de kiezen onder overwegend droge omstandigheden en op vlak terrein. Ga er vanuit dat ze nog niet versleten zijn, maar dat zal ik binnenkort laten checken.
Real men wear blûk!!! Marcel

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1989
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 06 aug 2015 00:30

feddesman schreef: Met nat weer is disc echt wel een hele verbetering.
Hier ben ik het niet mee eens. Als ik met nat weer vol rem, is de kans groot dat ik op m'n snufferd ga. Met andere woorden: Het remvermogen wordt beperkt door het contactoppervlakte van m'n bandjes.

Ik vind het echt overkill en vooral een marketingmiddel om de consument weer een nieuwe fiets door de strot te duwen. Daarnaast ziet het er ook niet uit.

Ik heb op m'n crosser schijfremmen en moet eerlijk zeggen dat een wiel wisselen niet zo snel gaat als bij m'n racefiets zonder schijven.

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 06 aug 2015 06:29

tommeke14 schreef:
feddesman schreef: Met nat weer is disc echt wel een hele verbetering.
Hier ben ik het niet mee eens. Als ik met nat weer vol rem, is de kans groot dat ik op m'n snufferd ga. Met andere woorden: Het remvermogen wordt beperkt door het contactoppervlakte van m'n bandjes.

Ik vind het echt overkill en vooral een marketingmiddel om de consument weer een nieuwe fiets door de strot te duwen. Daarnaast ziet het er ook niet uit.

Ik heb op m'n crosser schijfremmen en moet eerlijk zeggen dat een wiel wisselen niet zo snel gaat als bij m'n racefiets zonder schijven.
Naar mijn mening zijn remschijven wel een behoorlijke verbetering. Het is niet zozeer dat ze veel harder of beter remmen dan een goede velgrem (zeg Ultegra of Chorus), maar bij een velgrem moet je bij nat weer eerst de velg 'schoon' remmen voordat er echt wat gebeurt. Bij disc is dat niet het geval. Verder heb ik ervaren dat hydraulische discs beter te doseren zijn c.q. meer gevoel geven bij het remmen. Het geluid bij nat weer is soms een nadeel, maar een velgrem in de zeikende regen klinkt mij ook niet als muziek in de oren met al dat geknars en geschuur aan mijn dure velgen.

Voor wat betreft het wisselen van een wiel, merk ik niet echt een verschil. Je moet natuurlijk goed mikken met de schijf, maar ik ervaar dat niet als een echt probleem. Voordelen van disc zijn dat je geen extra handeling hoeft te doen (het openzetten van de remmen) en dat de bandenmaat niet uitmaakt. Bij scherp afgestelde velgremmen is het met 25 mm of 28 mm banden wel eens wringen om ze voorbij de remblokken te krijgen.

Tot slot denk ik niet dat discs enkel en alleen een marketingmiddel zijn om een nieuwe fiets door de strot te duwen. Het is natuurlijk iets nieuws en dat maakt nieuwsgierig, maar ik denk dat een ieder oud en wijs genoeg is om een goede aankoopbeslissing te nemen. Als wij ons allemaal niet lieten beinvloeden door marketing, dan reed het gros van ons fietsers nog op een zware aluminium fiets met een 8- of 9-speed drivetrain. Discs maken niet dat ik met nog veel meer plezier ga fietsen dan voorheen, maar het is eens wat anders met alle voor- en nadelen die daarbij horen.
Real men wear blûk!!! Marcel

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 aug 2015 07:03

Je vergeet één ding: de looks. Schijven zien er niet uit, althans op een racer.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 06 aug 2015 07:45

Voor mij blijft het een hype maar wel een met potentie. Heb er inmiddels vijf getest en uitgezonderd eentje konden ze mij totaal niet overtuigen.
In de regen/kou zijn ze beter maar in elk ander geval zijn velgremmen voor de weg voorlopig gewoon de betere keuze

Plaats reactie