Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

specializedmerida
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49

specializedmerida 02 feb 2021 19:40

DDX schreef: 02 feb 2021 16:02
mhr-zip schreef: 02 feb 2021 11:42 Trek je niet juist ergens valse lucht naar binnen?
Maar als er vloeistof zit kan er toch geen lucht in/moet die vloeistof er ergens uit ?

Hoe ik ontlucht/vul ;
vanaf beneden inspuiten tot bovenin resevoir volloopt.
Daarna wat tikken op kabels ed en aan remhendel trekken.
En daarna remhendel inknijpen/snel ontluchtingsbout openen en sluiten net voor hendel op stuur zit.
En dat aantal maal herhalen. (dan zou lucht bij klauw toch weg moeten zijn)
Als je je funnel op de shifter hebt en van onder bleed, funnel vol spuiten en dan gewoon de spuit op je klauw weer terug trekken todat de funnel bijna leeg is, en dan weer de spuit door drukken, kan je 3/4/5 keer doen.
Beste is nog de fiets naar beneden te laten hangen zodat de klauw echt het laagste punt is.
Dan klauw dicht, bleed blok laten zitten en dan (quick bleed) voor de zekerheid nog even flipperen met remhendel en tikken op de leiding.
Ik doe het meerdere keren per week zo en altijd knalharde hendel.
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 02 feb 2021 19:56

DDX schreef: 02 feb 2021 16:02
mhr-zip schreef: 02 feb 2021 11:42 Trek je niet juist ergens valse lucht naar binnen?
Maar als er vloeistof zit kan er toch geen lucht in/moet die vloeistof er ergens uit ?
Ik heb niet zoveel verstand van fietsremmen, maar wel veel gewerkt met hydrauliek.

Bijv seals kunnen wel eens "lekken" bij vacuüm. Dus als je remt en je bouwt druk op is er niks aan de hand. Maar als je je hendel loslaat ontstaat er volgens mij een soort vacuüm (weet ik niet zeker), op dat moment als je seal lekt kan je lucht mee naar binnen trekken.

Ik zeg niet dat het zo is, maar ik heb valse lucht heel vaak onverklaarbare problemen zien veroorzaken.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 02 feb 2021 20:12

Thnx voor de tips, ik wacht het eerst even af voordat ik weer dingen ga proberen.

specializedmerida
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49

specializedmerida 02 feb 2021 20:23

mhr-zip schreef: 02 feb 2021 19:56
DDX schreef: 02 feb 2021 16:02
mhr-zip schreef: 02 feb 2021 11:42 Trek je niet juist ergens valse lucht naar binnen?
Maar als er vloeistof zit kan er toch geen lucht in/moet die vloeistof er ergens uit ?
Ik heb niet zoveel verstand van fietsremmen, maar wel veel gewerkt met hydrauliek.

Bijv seals kunnen wel eens "lekken" bij vacuüm. Dus als je remt en je bouwt druk op is er niks aan de hand. Maar als je je hendel loslaat ontstaat er volgens mij een soort vacuüm (weet ik niet zeker), op dat moment als je seal lekt kan je lucht mee naar binnen trekken.

Ik zeg niet dat het zo is, maar ik heb valse lucht heel vaak onverklaarbare problemen zien veroorzaken.
Als er geen olie uit de seals/zuiger komt bij druk opbouwen( remmen) zuigen ze ook geen lucht naar binnen bij loslaten.
De vorm van de seals zorgen trouwens dat de zuiger weer terug komt/ zelfstellend, en het is niet zo dat dat door oliedruk komt.
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 02 feb 2021 20:51

specializedmerida schreef: 02 feb 2021 20:23 Als er geen olie uit de seals/zuiger komt bij druk opbouwen( remmen) zuigen ze ook geen lucht naar binnen bij loslaten.
De vorm van de seals zorgen trouwens dat de zuiger weer terug komt/ zelfstellend, en het is niet zo dat dat door oliedruk komt.
In theorie en met alle onderdelen in goede onbeschadigde staat wel.

Maar hij heeft geen problemen na het bleeden, en na een tijdje ontstaan er wel problemen.

Ik zei seals, maar ik bedoelde eigenlijk iedere overgang die er in je remsysteem zit daar kan het op gebeuren.

Vaak vind je het probleem ook niet echt, maar door iets los te maken en her te monteren is het probleem vaak "opeens" over.

Nogmaals dit is mijn hydrauliek ervaring, niet fietsrem ervaring.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Reigeer92
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 okt 2012 10:40

Reigeer92 06 feb 2021 17:17

Vraagje, heeft iemand al eens geprobeerd om bij Sram axs alleen te ontluchten? Op YouTube zie je altijd het hele proces met twee spuiten (een op de lever een op de caliper), vloeistof heen en weer trekken, aan de caliper sluiten en dan vacuum trekken aan de lever om te ontluchten. Ik heb eind december sram force axs geïnstalleerd op mijn fiets en ben op zich wel tevreden met de remprestaties, maar iets strakker zou nog wel kunnen. Vandaar dat ik eraan zat te denken om maar net het ontluchten aan de lever eens te proberen. Heeft iemand dit al eens geprobeerd?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 feb 2021 22:21

Als je daar de lucht eruit kan trekken geen probleem natuurlijk.

Maar wat bedoel je met strakker? Minder slag van de hendel of een harder gevoel

Reigeer92
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 okt 2012 10:40

Reigeer92 06 feb 2021 22:37

Een iets harder gevoel, zeker de eerste keer dat ik de rem hendel indruk voelt 'ie wat "waterig" een paar keer achter elkaar indrukken en dan voelt ie zoals het moet zijn, maar dat zakt even later weer weg. Dus ik denk dat ontluchten misschien geen kwaad kan🤔

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 feb 2021 09:26

Reigeer92 schreef: 06 feb 2021 22:37 Een iets harder gevoel, zeker de eerste keer dat ik de rem hendel indruk voelt 'ie wat "waterig" een paar keer achter elkaar indrukken en dan voelt ie zoals het moet zijn, maar dat zakt even later weer weg. Dus ik denk dat ontluchten misschien geen kwaad kan🤔
Je bedoelt voelt sponzig aan.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 feb 2021 10:24

Oke dan kan je het gewoon proberen, olie in de spuit en vacuum trekken, komen er bellen uit even naar boven laten lopen en spuit los.

Je kan hem ook iets onder druk vullen, dat doe ik ook wel eens, maar dat kan alleen van onder. Maar dat moet je wel echt even proberen teveel en de blokken kunnen niet ver genoeg meer terug. Doe dit als je het leuk vind wat de sleutelen, begin er anders niet aan!!!

Reigeer92
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 okt 2012 10:40

Reigeer92 07 feb 2021 10:42

nijkie schreef: 07 feb 2021 09:26
Reigeer92 schreef: 06 feb 2021 22:37 Een iets harder gevoel, zeker de eerste keer dat ik de rem hendel indruk voelt 'ie wat "waterig" een paar keer achter elkaar indrukken en dan voelt ie zoals het moet zijn, maar dat zakt even later weer weg. Dus ik denk dat ontluchten misschien geen kwaad kan🤔
Je bedoelt voelt sponzig aan.
Oke sponzig dan😇

@Wasbeer2006, Merci voor de input, binnenkort eens proberen.
En dat sleutelen is geen probleem, heb de groepset er ook zelf opgezet en doe zelf mijn onderhoud🙂

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 feb 2021 12:20

Dan is het zeker leuk even mee te testen. Er staat op gmbn een filmpje van een MTB rem ontluchten, die geeft ook wat pro tips. Niet alles kan met een race rem, maar wel leuk

https://www.youtube.com/watch?v=ys9bUOJ0qg0

Plaats reactie