Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 20 dec 2020 06:13

Dat denken wij ook soms van jouw Keezx ;-)
Afbeelding

bepe
Forum-lid
Berichten: 468
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 20 dec 2020 09:21

Zojuist plaatste ik een nieuwe wielset en mijn fiets en daarbij heb ik ook mijn remschijven overgezet. Het is een SRAM Centerline remschijf (centerlock). Nu kom ik er achter dat de remschijf niet 100% vast zit en lichtjes speling vertoont tov het wiel. Ik kan de lockring helemaal aandraaien maar de speling blijft. Hij spoort wel goed in de caliper maar hij rammelt wel. Als ik het dunste ringetje wat ik had liggen tussen sluitring en schijf plaats grijpt de lockring niet meer goed aan de dat lijkt me ook niet de bedoeling. Weet iemand een oplossing?

Zie ook deze beelden:
Laatst gewijzigd door bepe op 23 dec 2020 20:09, 2 keer totaal gewijzigd.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 20 dec 2020 09:42

Keezx schreef: 20 dec 2020 00:04
wasbeer2006 schreef: 19 dec 2020 16:41 Ik ga wel mee in het verhaal van @TL.
Vond de remblokken op de velgen ook een verschikkelijk geluid. Schijven zijn vrijwel in elke situatie stiller.
Carbon met velgrem, dat ging qua geluid.
Soms denk ik: leeft die vent in dezelfde wereld als ik?
Het is als met je seksuele geaardheid.
Ben je voor het ene, moet je niet weten van het andere.

Bij schijfremmen en velgremmen is dat ook zo.

Er zijn natuurlijk ook fietsers die met alle twee overweg kunnen ;)

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 20 dec 2020 22:20

bepe schreef: 20 dec 2020 09:21 Zojuist plaatste ik een nieuwe wielset en mijn fiets en daarbij heb ik ook mijn remschijven overgezet. Het is een SRAM Centerline remschijf (centerlock). Nu kom ik er achter dat de remschijf niet 100% vast zit en lichtjes speling vertoont tov het wiel. Ik kan de lockring helemaal aandraaien maar de speling blijft. Hij spoort wel goed in de caliper maar hij rammelt wel. Als ik het dunste ringetje wat ik had liggen tussen sluitring en schijf plaats grijpt de lockring niet meer goed aan de dat lijkt me ook niet de bedoeling. Weet iemand een oplossing?

Zie ook deze beelden:
[youtube]https://youtu.be/dwKyTEzCz1M[/youtube]
De schijfbody is te smal voor de naaf. Opvulringen imo een oplossing
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 21 dec 2020 05:48

Voor centerlock heb je shims. Eigenlijk zijn die om de uitlijning van de disc gelijk te laten lopen met een andere wielset. Maar hiervoor zullen ze ook werken.

https://novemberbicycles.com/products/c ... -pack-of-4
o'7o

bepe
Forum-lid
Berichten: 468
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 21 dec 2020 08:52

Douglas schreef: 21 dec 2020 05:48 Voor centerlock heb je shims. Eigenlijk zijn die om de uitlijning van de disc gelijk te laten lopen met een andere wielset. Maar hiervoor zullen ze ook werken.

https://novemberbicycles.com/products/c ... -pack-of-4
MarcFaFo schreef: 20 dec 2020 22:20
De schijfbody is te smal voor de naaf. Opvulringen imo een oplossing
Dank.... ik ga er een paar aanschaffen..... dan moet de sluitring de disc zeker vastklemmen, ik had wel wat shims voor de cassettebody liggen maar die passen niet. Enige wat ik niet begrijp is dat ik ze niet in een Nederlandse webshop kan vinden. En helaas is de LBS dicht...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 dec 2020 10:48

dwangarbeider schreef: 20 dec 2020 09:42
Vond de remblokken op de velgen ook een verschikkelijk geluid. Schijven zijn vrijwel in elke situatie stiller.
Carbon met velgrem, dat ging qua geluid

CUT
Remmen interesseren me eigenlijk maar heel beperkt, maar als er 1 beweert dat het geluid van varkens die zonder verdoving gecastreerd worden (9 van de 10 schijfremmen) stiller is dan wat licht geschuur van een velgrem in nat weer, dan moet ik daar wel wat over opmerken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 21 dec 2020 11:08

Schijfremmen gillen het bij mij eigenlijk alleen uit als ik door de motregen fiets.
Mocht het gewoon nat zijn piepen ze soms even kort bij remmen.
Maar minder herrie dan velgremmen die vol zand lopen en je gewoon hoort dat je paar mm van je remrand wegremt zegmaar.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 dec 2020 11:48

Zodra je dat hoort , thuis even schoonmaken en over is het weer....het is ook geen opdringerig geluid.
Het is me in 10 jaar en pakweg 100000 km totaal nog niet gelukt om ook maar 1 velg zichtbaar hol te remmen, laat staan rijp voor afdanken.
Als ik eens onderweg ben met een paar schijfrijders, is er altijd wel zo'n gecastreerd varken bij.
Je gaat er niet dood van, maar dat geschuur hindert me minder.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 30 jan 2021 15:19

Gaat echt iets mis bij mij met shimano voorrem, dacht eerst dat ik bleeden niet goed deed ofzo maar nu paar keer ontlucht.
Lijkt dan allemaal in orde, eerste ritten niets aan de hand.
Maar ga ik dan echt onverhard stuiteren lijkt het wel of olie er ergens uit gegooid wordt.
Vanmorgen weer onverhard door de duinen en na 40km kon ik rem veel te ver inknijpen, kwam bijna tegen stuur.
En zie nergens vloeistof oid eruit lopen.

Snap er niets van, velgremmen is wat dat betreft veel minder foutgevoelig.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 30 jan 2021 16:49

Zijn de schroefverbindingen aan shifter en klauw vast genoeg aangedraaid ?
Als je niet direct iets ziet, zet de fiets dan eens een nachtje weg met een ingedrukte rem (tie-wrap oid.)
Dan kun je meestal wel zien waar er eventuele lekkage is.

Het probleem lijkt toch echt op olieverlies.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 31 jan 2021 07:32

DDX schreef: 30 jan 2021 15:19 Gaat echt iets mis bij mij met shimano voorrem, dacht eerst dat ik bleeden niet goed deed ofzo maar nu paar keer ontlucht.
Lijkt dan allemaal in orde, eerste ritten niets aan de hand.
Maar ga ik dan echt onverhard stuiteren lijkt het wel of olie er ergens uit gegooid wordt.
Vanmorgen weer onverhard door de duinen en na 40km kon ik rem veel te ver inknijpen, kwam bijna tegen stuur.
En zie nergens vloeistof oid eruit lopen.

Snap er niets van, velgremmen is wat dat betreft veel minder foutgevoelig.
Dat heb ik ook gehad nadat mijn fiets bij de FM terug kwam. Bleek dat de remkabel was kapot gestoten met het inkorten van de remkabel.........
Maar mss lekt het langs de oliekeerring bij de blokjes?
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Plaats reactie