Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

hagi
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:45

hagi 22 sep 2018 15:11

Heb een gravelracer maar vindt het maar een geklungel om een wiel te plaatsen,
Dan is mijn race fiets een verademing met steekassen
Heb niks te schijfremmen op een atb
Maar de fiets fabirkanten zijn de minst objectieven groep en uiteraard willen die disc fietsen is omzet
Niet alles wat ze uit brengen is goed presfit is een ramp maar voor hungoedkoper te produceren dan italiaanse of bsa draad tappen
Ik blijf lekker met mijn velgremmen rijden die goed remmen en licht zijn.
En als er geen frames meer zijn laat ik wel een mooi wind bouwen

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 22 sep 2018 15:18

Ik zag op Corsica (toch Frankrijk) uitsluitend schijfremmen! Op MTB's :mrgreen:

Op racers reden de locals nagenoeg allemaal met velgremmen. 1 ploegje (leek een vet gesponsorde ploeg met auto bij zich) wel 8 man met discs.

De voors en tegens zijn inmiddels wel gepasseerd.
Ik rij zelf met velgremmen en de afgelopen 3,5 week toch 10.000en meters omlaag gereden en heb niet het idee dat ik remkracht tekort kwam en ik lust toch ook een taartje en een extra bordje pasta.
Als je niet kan dalen gaan schijfremmen dat probleem niet oplossen.

3 weken op de camping vind ik velgremmen sowieso een voordeel. Iedere dag wiel eruit en erin en als er wat is los je het zelf heel snel en eenvoudig op.

Maar het argument toekomstbestendig boeit me wel. Volgens mij staan er door West-Europa 10tallen miljoenen racers met velgremmen.
Ik geloof niet dat ik het mee ga maken dat ik daar geen onderdelen voor kan krijgen.
Zelfs voor m'n 40 jaar oude retro fiets (die ik ook diverse keren per jaar gebruik) kan ik steeds zonder problemen nog alles krijgen.

En een toekomstbestendige fiets?
Is die dan van titanium? Want dat is nagenoeg onverwoestbaar.
Is die dan van staal? Eenvoudig reparaties aan frame uit te voeren.
Moet daar dan een 14 speed op zitten? Of cardan? 31inch wielen?

Is een toekomstbestendige fiets net zoiets als een saaie auto die je niet voor jezelf koopt maar vooral wat hij na vier jaar oplevert?

Volgens mij moet een fiets vooral passen. Zowel kwam lichaamsbouw en budget.
Dan moet een fiets veilig zijn en wie denkt dat schijven veiliger zijn lekker schijven nemen.
Dan moet hij functioneel zijn. Wat je er mee gaat doen. Klimmen, kasseien, met tassen maar ook onderhoud en kwetsbaarheid. Wie denkt dat schijven dan een betere oplossing zijn lekker schijven nemen.
En dan moet een fiets er nog een beetje geil uitzien. En ja als er profs mee rijden wordt bij veel mensen de smaak beïnvloed. Daarom sponsoren fabrikanten ook ploeg ;)
Prima. Lekker schijven nemen als je het ook nog mooi vindt.

Dat FM's meer fietsen met schijven inkopen is logisch. Heeft uiteraard ook met vraag te maken. Maar een FM zal meer onderhoud op een fiets met schijven kunnen doen dan op een fiets met velgremmen. Dus hij heeft een extra belang om schijven te adviseren.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 sep 2018 15:29

Heel vervelend als jij een van de honderd bent die geen fiets met schijven wil. Maar dan heb je over 1 a 2 jaar een probleem, want je hebt weinig keuze mee.

En als er geen frames meer zijn, worden er ook geen groepen meer gemaakt en onderdelen.

De top aero fietsen komen al niet meer met velgremmen en terecht, waarom zou je als fabrikant twee fietsen ontwerpen in het topsegment waar geld niet veel uitmaakt en je met een schijf gewoon een (veel) betere fiets kan maken.

De nadelen voor ons amateurs NUL, behalve misschien de iets hogere prijs.

Begrijp me goed ik had geen probleem met velgremmen in droogweer ook niet in het hooggebergte, En het is niet perse nodig, maarja een auto met 300pk is ook niet nodig maar ik heb hem liever als eentje met 150, dat is hier ook, mijn huidige disc fiets is echt nog een klap beter dan de oude met velgrem en die stond al te boek als een van de betere. Ik ben echt best verrast over het verschil, wat veel meer door de steekassen en wielenkomt, maar dat is wel inherent aan de bouw van een fiets met schijven.

De beste fietsen zijn nu gewoon de fietsen met disc en niet die met velgremmen. Dat de profs nog op velgremmen rijden heeft veelal met het gewicht te maken, maar dat maakt voor ons niet veel uit en met topmateriaal is een 7 a 7.1 kg geen enkel probleem en bij sommige merken en onderdelen is 6.8 gewoon mogelijk.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 22 sep 2018 16:21

Nou @wasbeer gelukkig dat je precies weet hoe het zit. Jammer dat ik (en Gastheerg) over twee jaar een probleem hebben. Als ik er aan denk zal ik over twee jaar dit stukje nog eens terug zoeken.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 22 sep 2018 16:27

Wasbeer 2006,
Het lijkt er op dat je je wensen voor werkelijkheid neemt.
Een Scott foil, toch wel een top aero fiets, is volgend jaar nog steeds met gewone remmetjes te krijgen.
Dat er voor de gewone fietser nul nadelen aan schijven zitten blijkt toch niet echt uit het aantal topics over technische dingetjes met schijven.
Je stelt dat discfietsen "gewoon beter" zijn en dat is je volste recht, maar daarom hoeft het zo nog niet te zijn.
En voor de profs zijn er nog wel wat meer issues dan enkel gewicht. Ik denk dan vooral aan tragere wielwissels en compatibiliteitsproblemen met wielen van de neutrale wagen.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 22 sep 2018 16:48

30 jaar geleden kocht in vier buitensporig dure tubevelgen waar ik vier knappe wieltjes mee bouwde.
De eerste prof ploegen reden inmiddels op draadbandjes! Was van Petegem ook heel blij mee (NOT)
M'n fietsmaatjes verklaarde me allemaal voor gek: "over 2 jaar is er geen fatsoenlijk tube meer te krijgen!!!"

We weten allemaal hoe dat is afgelopen :mrgreen:

Ik hoef geen topfiets want ik ben maar een wielertoerist
Ik hoef niet het nieuwste van het nieuwste. Sterker ik rij op staal
Ik hoef geen dure fiets want ik heb nog een paar hobby's
Ik hoef geen Aero want ik hoef niks te winnen
Ik hoef geen lichte fiets wat in mijn geval ook volslagen belachelijk argument zou zijn
Ik wil een fiets waar ik NOOIT gezeik mee heb. Ik heb ook nooit wat aan m'n fiets dus ga ik dat niet aanpassen/veranderen.
Ik wil een fiets waar ik zelf eenvoudig ALLE onderhoud op kan doen

En over twee jaar een probleem?
Wat te denken van het enorme aanbod aan tweedehands topfietsen met velgremmen. Ik kijk er nu al naar uit. Niemand wil dan blijkbaar meer die topfietsen van 2017 met velgremmen meer hebben. Koop ik voor 1000 Euro een fiets die 10 maal zoveel heeft gekost omdat niemand meer velgremmen wil.
Een De Rosa, Willier of Bianchi met Campa SR voor 1000 pietermannen. Smullen zeg ik!
Neo-retro zal een nieuwe trend worden :mrgreen:

Ik post hierboven dat ik voor een 40 jaar oude fiets nog probleemloos aan onderdelen kan komen. En met die 40 jaar oude fiets heb ik de afgelopen jaren ook nog tientallen knappe bergjes gereden.
M'n nieuwste fiets zit een recente Chorus groep op en wat gaat mij dat nou over twee jaar voor probleem bezorgen? Niks. Flauwekul!

Natuurlijk zetten schijven door maar - ik hoop nog 15 jaar te fietsen - ik ga echt probleemloos aan m'n spullen komen.
Als ik over 2 jaar een probleem heb krijgt wasbeer van mij een knappe fles wijn!
Ik heb het in m'n DIGITALE (dat dan weer wel) agenda gezet. Herfst 2020 wordt blijkbaar een gitzwarte periode voor me :lol:

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 22 sep 2018 19:08

Als je naar de landbouw en visserij kijkt, dan zijn de Fransen met stip het meest conservatieve en behoudende volk wat er is. Ik kan me dus ook prima voorstellen dat die niet voor iets nieuwerwets als schijfremmen op een racefiets kiezen. De reden voor Jans verhaal zou dus best wel eens cultureel bepaald kunnen zijn.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 22 sep 2018 19:45

Karl66 schreef: 22 sep 2018 19:08 Als je naar de landbouw en visserij kijkt, dan zijn de Fransen met stip het meest conservatieve en behoudende volk wat er is. De reden voor Jans verhaal zou dus best wel eens cultureel bepaald kunnen zijn.
De druiven worden inmiddels voor een flink deel machinaal geoogst hoor. ;)
En de bakken waar de druiven in vervoerd worden zijn ook niet lek meer. Dus je hebt nu niet het gevoel meer dat je aan de weg plakt.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 sep 2018 19:59

Sinds wanneer is de franse landbouw conservatief? Die onderbouwing ben ik wel oprecht benieuwd naar.

En ook ik zet 2020 dan maar in mijn agenda: Oltre XR4 met SR eps en Bora’s voor €1500 want het is ouderwets, niet toekomst bestendig en (meest belangrijk!!!) niet meer hip genoeg.

Ik weet niet of ik sommige argumenten die ik lees nu zielig (ik wil een lichtere expander want miin fiets is te zwaar) of lachwekkend (bang voor teveel remkracht) moet vinden. Zeg gewoon dat je een hippe schijfremfiets wil omdat je het mooi/hip/whatever vindt. Er rijden hier op het forum genoeg veel te dure fietsen (hallo spiegelbeeld), maar de meesten zijn daarin een stuk realistischer dan de veel schijfremadepten.
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 sep 2018 20:24

RonaldH76 schreef: 22 sep 2018 15:01 Ik heb schijfremmen, en een steekas met QR 'hendel' (hoe noem je dat eigenlijk?).

Een wiel wisselen is echt niet zoveel moeilijker geworden.
Maar het is wel veel langzamer. Als je op zondagochtend tijdens je rondje lek rijdt, dan maakt het niets uit, wisselen van de binnenband kost significant meer tijd, tijdens koers is het een heel ander verhaal.

Als ik 2 fietsen achterin de auto moet leggen, waarvan er één schijfremmen heeft met steekassen en de ander velgremmen en snelspanners, dan weet ik wel welke fiets ik de wielen eruit haal en waar ik ze in laat zitten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 22 sep 2018 20:28

daniel1975 schreef: 22 sep 2018 19:59
Ik weet niet of ik sommige argumenten die ik lees nu zielig (ik wil een lichtere expander want miin fiets is te zwaar) of lachwekkend (bang voor teveel remkracht) moet vinden. Zeg gewoon dat je een hippe schijfremfiets wil omdat je het mooi/hip/whatever vindt. Er rijden hier op het forum genoeg veel te dure fietsen (hallo spiegelbeeld), maar de meesten zijn daarin een stuk realistischer dan de veel schijfremadepten.
Weer een klote dag achter de rug? :roll: Ik ben mans genoeg om ervoor uit te komen dat ik op esthetische gronden zou kiezen voor een schijfremfiets. Maar dat is niet het geval.

Het 'lachwekkende' gevalletje teveel remkracht heeft ermee te maken dat de 'braking power-to weight ratio' bij een wielrenfiets met schijfremmen in mijn optiek wellicht een beetje hoog is (ik ga donderdag a.s. naar de mode-winkel om het te ervaren).

Ga jij maar lachen (zal voor het eerst zijn, je bent nogal een jankerd maar dat terzijde), maar ik heb met motorrijden al meerdere malen met een ander bijltje gehakt: blokkerende wielen met een ongeval tot gevolg. En toch worden er best veel motoren verkocht met Brembo Monoblock's, want die remmen o zo goed (of omdat de MotoGP jongens ermee rijden?), remmen met 1 vingertje etc. etc.. Anyway, vanaf 2016 is ABS een verplichting in de EU geworden (op nieuwe motoren), zodat ook de Brembo jongens een vangnet hebben. Want in een reflex goed doseren is best lastig.

En het zou best eens kunnen dat er in de toekomst een (soort van) ABS systeem op fietsen gaat verschijnen, want de stopkracht is niet mis en niet iedereen is even behendig.

Wederom ene fijne avond gewenst! :mrgreen:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 sep 2018 21:07

Zo grappig; hij was niet naar jou specifiwk gericht, maar je voelt je blijkbaar erg aangesproken....

Maar ABS op fietsen omdat nieuwe remmen te goed zouden zijn? Briljant, ik zou het idee snel patenteren, voor je het weet is dat de nieuwe strategie van de fabrikanten om ons iets nieuws aan te smeren.
Die Oltre van €1500 wordt steeds realistischer :mrgreen:
Less is bore

Plaats reactie