Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
Keezx
- Forum-lid HC
- Berichten: 9745
- Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05
Keezx
10 jul 2020 12:59
leon1 schreef: ↑10 jul 2020 08:51
Nee_Nee dank je wel. @Keezx: nou ja, die Tune hebben natuurlijk een as van titanium. Wat is er specifiek niet wenselijk aan een titanium as?
Titanium heeft ruim de helft van de massa van staal en de E-modulus is dito.
Moet dus voor dezelfde klemkracht 2x zover uitgerekt worden en die dingen zijn daar meestal niet op ontworpen.
Ergo , minder/te weinig klemkracht.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
Pelep
- Forum-lid
- Berichten: 1041
- Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05
Pelep
13 jul 2020 10:59
Bij sommige schijven kan je kiezen tussen internal of external serration. Wat is het verschil?
-
Gravelist
- Forum-lid
- Berichten: 1635
- Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03
Gravelist
13 jul 2020 12:25
Dan heb je het over center lock.
Er zijn 2 sluitringen in omloop, eentje metde tandjes extern, die kun je vastzetten met een bracketlager tool, de ander intern, en met een cassette montage tool.
Met name de interne is lastig te monteren op 15mm thru axle wielen.
-
Pelep
- Forum-lid
- Berichten: 1041
- Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05
Pelep
13 jul 2020 20:17
t2300 schreef: ↑13 jul 2020 12:25
Dan heb je het over center lock.
Er zijn 2 sluitringen in omloop, eentje metde tandjes extern, die kun je vastzetten met een bracketlager tool, de ander intern, en met een cassette montage tool.
Met name de interne is lastig te monteren op 15mm thru axle wielen.
Duidelijk, bedankt! Zowel de DT-Swiss wielen op de Canyon als de Giant SLR-1 zijn blijkbaar beiden met de interne lockring (type cassette). Maar beiden 12mm
-
TL@
- Forum-lid HC
- Berichten: 5923
- Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15
TL@
14 jul 2020 08:40
Op 12mm assen kan je kiezen welke lockring je gebruikt, ze zijn onderling uitwisselbaar.
Ik vind de interne iets makkelijk te monteren. Ik heb de externe op mijn gravelfiets omdat die met een 15mm as vooraan zit, daar is het niet mogelijk om de interne vast te zetten met de tool omdat er geen plaats is.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
14 jul 2020 10:51
Let op, als je naven met een preload hebt lukt een interne nooit! Bv Carbon Ti, CK, Newmen
-
R1Phrankey
- Forum-lid
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
- Locatie: Roosendaal
R1Phrankey
14 jul 2020 19:55
Mijn DT240S in 12mm variant aan de voorzijde past intern ook niet. Achter wel.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline
-
TL@
- Forum-lid HC
- Berichten: 5923
- Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15
TL@
14 jul 2020 20:02
Ik heb DT350-naven en daar past intern wel. Ik heb de straight-pull versie, misschien dat dat nog een verschil maakt.
Bij de naven zat wel een externe lockring bij, maar een interne past ook gewoon.
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
japiecarbon
14 jul 2020 22:33
Ws hangt het ook van je tool af, als die een groter gat heeft/ dunner is dan past het sneller.
-
leon1
- Forum-lid
- Berichten: 3006
- Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25
leon1
15 jul 2020 11:37
Keezx schreef: ↑10 jul 2020 00:29
Zolang het maar geen titanium snelspanners zijn en het voorwiel goed vastgeklemd wordt > okee,
Of er nu Tune , Superweetikveel of wat dan ook op staat.
Ik ben er nog eens ingedoken en ik denk dat het een setje ZIPP snelspanners worden. Die hebben een stalen as en wegen ongeveer de helft van wat ik nu heb. Daarnaast zijn ze met 40EUR ook nog een vriendelijk geprijsd. Alleen even kijken of ik dat ZIPP logo kan verwijderen...
Ride bikes, not tanks!
-
ThijsvdnBerg
- Forum-lid
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 11 feb 2014 13:19
ThijsvdnBerg
27 jul 2020 19:18
Goedenavond,
Ik heb een vraag m.b.t. tot de schijfremmen op mijn Canyon Ultimate.
Het betreft hier Shimano Ultegra schijven en remklauwen. Wielen zijn de standaardset zoals geleverd door Canyon, DT Swiss P1800 Spline Disc.
Hoop gedoe gehad na aanschaf waarbij er een schroefje ontbrak in de shifter voor de achterren. Olie liep hierdoor zo uit het systeem met als resultaat geen achterrem. De lokale FM is hier druk mee bezig geweest en hebben het probleem opgelost. Er staat nu druk op de rem. Echter is de remkracht vergeleken met de voorrem een stuk minder. Is dat logisch omdat het achterwiel meer gewicht draagt tijdens het fietsen of moet de remkracht toch echt wel vergelijkbaar zijn met de voorrem?
Tevens loopt de schijf van de voorrem aan en ik krijg deze met geen mogelijkheid lekker afgesteld. Iemand tips?
Alvast bedankt
-
TL@
- Forum-lid HC
- Berichten: 5923
- Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15
TL@
27 jul 2020 19:54
Achterrem moet gewoon even goed remmen als vooraan.
Wat kan er mis zijn:
- ontluchten
- remolie op de blokken geraakt -> nieuwe blokken + rotor goed proper maken (ontvetten)
- niet genoeg olie in het systeem
Voor je voorrem:
- Blokken terug uit elkaar duwen met een plasic tool (als het wiel uit de fiets is)
- Op het zicht de klauw zo afstellen dat de schijf in het midden staan
- voorrem een aantal keer bedienen totdat ie goed hard aanvoelt en remt
Het probleem van een Canyon natuurlijk: als alles goed is: fantastisch, maar als het niet goed is en je kunt zelf niet sleutelen, ben je gezien.