Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 mei 2021 16:54

MarkVeenstra schreef: 10 mei 2021 13:09 Maar ook wel eens gelezen dat juist de floating schijven - waar het middelste deel van een ander materiaal kan zijn - extra makkelijk geluid produceren. Zullen ze ook niet altijd een beeting tingelen tussen je remblokken in?

Van ztto heb je bijv ook deze: https://tinyurl.com/4zp89kvr
Ik heb nergens last van met hope, sram en carbon ti.
Op hope en sram klauwen.

Shimano mijden als het even kan. Het remt goed, maar veel eerder last van herrie en tikken. Ik zou iig nooit Shimano schijven monteren of alleen de hele goedkope van 15 Euro.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 10 mei 2021 19:31

Ik heb met de Hope floatings ook nergens last van qua geluid. Mountainbike met Hope X2 remmen, gravelbike met GRX400/GRX600 remmen en mijn racefiets met Shimano Ultegra remmen.

Voor mij even niets anders op het moment.

hayes

hayes 10 mei 2021 19:48

IK rij nu al 1500 km met de nieuwe fiets met schijfremmen. Op beide wielsets Ultegra schijven.
Die hebben nog niet 1 keer gejankt.

Wel ingeremd door de Fm op zo'n toestel (dat hij zelf in elkaar stak). Kan het daaraan liggen?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 10 mei 2021 20:02

Als het droog is, zijn de mijne (XTR-schijven) ook perfect stil. Als het regent absoluut niet (al scheelt het wel van set tot set, als de eerste rit met nieuwe blokken in de regen is, zijn ze stiller)

Ik zou die Hope-schijven wel eens willen proberen maar mijn maat hebben ze daar niet in (140mm, CL)
Afbeelding

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 10 mei 2021 22:32

Minder leuk om te lezen. Vind vreemd dat het soms 1 of 2 ritten wel stil is.....en daarna weer niet, zoals gisteren

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 11 mei 2021 00:16

TL@ schreef: 10 mei 2021 20:02 Als het droog is, zijn de mijne (XTR-schijven) ook perfect stil. Als het regent absoluut niet (al scheelt het wel van set tot set, als de eerste rit met nieuwe blokken in de regen is, zijn ze stiller)

Ik zou die Hope-schijven wel eens willen proberen maar mijn maat hebben ze daar niet in (140mm, CL)
Ja, ik heb er maar 160mm/160mm op gezet. Voorkant blokje omdraaien, achter een adaptertje van 140mm naar 160mm. Wellicht is het een beetje overdreven 160mm/160mm voor mijn 68kg, maar beter teveel remkracht dan te weinig. 6 bolt hebben ze wel in 140mm, maar die zijn niet UCI veilig (niet afgeronde kantjes).

Voordeel van mijn Hope schijven vind ik ook het niet aanlopen in de regen. De Dura-ace hoorde je dan altijd "slepen", al merkte je daar qua weerstand niets van. Maar de Hope schijven hebben dat "slepen" niet en zijn gewoon stil als het regent. Ergens begrijp ik nog steeds niet waar dat aan ligt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 mei 2021 11:54

Beter te veel remkracht dan te weinig weet ik nog zo net niet.
Ja, echt te weinig remkracht hebben is niet handig.

Veel remkracht hebben, in combinatie met veel grip op het wegdek lijkt me ook wel goed - zeker met de dosseerbaarheid van de hydraulische remsystemen.

Maar wat gebeurd er als je te veel remkracht hebt? Dan ga je over de kop, of je remt jezelf onderuit. Vooral als je onverwachts, en dus uit reflex, hard moet remmen. En dan heb je op nat wegdek eerder een teveel aan remkracht dan op een droge weg ;-).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 11 mei 2021 13:05

Of kan je voorvork het niet meer aan, reden dat je niet zomaar 180mm schijven moet gaan monteren bijvoorbeeld.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 mei 2021 14:39

MarkVeenstra schreef: 11 mei 2021 11:54
Maar wat gebeurd er als je te veel remkracht hebt? Dan ga je over de kop, of je remt jezelf onderuit. Vooral als je onverwachts, en dus uit reflex, hard moet remmen. En dan heb je op nat wegdek eerder een teveel aan remkracht dan op een droge weg ;-).
Dat moet je trainen, ik rem vrijwel altijd hard, dan wordt het gewenning.
Over de kop gaat niet lukken, je band blokkeert tenzij je je gewicht verkeerd hebt.

Voor altijd 160 nemen, zeker als je ook de bergen in gaat of heuvels.
140 koelt bijna niet bij hard remmen en het doseert veel beter op 160

Daarnaast is de combo voor 160 achter 140 juist fijner omdat de knijpkracht veel dichter bij elkaar licht, dat maakt het voor de meeste ook een stuk makkelijker.

180 natuurlijk nooit doen op een racer dat verschil is zo groot, als je dat doet moet je niet de kracht gebruiken maar meer voor koeling.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 11 mei 2021 14:55

Met Shimano is 140mm vooraan ruim voldoende. Doseert makkelijk zat, koelt meer dan genoeg.
Ben er een aantal jaar geleden mee de Stelvio af gedonderd met (toen nog) 90kg en dat ging (zelfs achter een trager camper) probleemloos
Afbeelding

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 11 mei 2021 18:18

Er gebeurt echt niets als je teveel remkracht hebt hoor. Ik probeer altijd alleen met mijn wijsvinger te remmen in de beugels of met mijn pink, ring en middelvinger boven op de remgrepen.

Aan teveel remkracht wen je snel en je moet wel heel lomp remmen wil je over de kop gaan.

140mm schijven zullen zeker voldoende zijn, maar als het niet anders kan is er niets mis met 160mm schijven.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 mei 2021 22:15

Heel lomp remmen is natuurlijk wel net wat er gebeurd als je plotseling in een reflex moet ingrijpen. Of als het wegdak door regen en olie net wat gladder ligt dan je dacht.

Te veel is te veel.
Als het allemaal prima is, heb je gewoon veel remkracht. Met die ene vinger, helemaal getraind etc. Dat is goed. Dat kan veel zijn. Maar te veel is toch een uitspraak dat er meer is dan wenselijk?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie