Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 okt 2020 14:25

Oh nee he niet ook 80 verschillende remklauwen straks he!...........
Maar wel een leuk stukje, ze hebben er iig werk van gemaakt.

roelw
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 20 okt 2020 14:13

Is dit een goede ontluchttingsset voor Shimano Ultegra R8000 en GRX600?
https://www.decathlon.be/nl/p/ontluchti ... R-p-301337
Zou gelijkaardig zijn aan de Jagwire set maar wel goedkoper. (dat wist iemand te melden i nde review van de Jagwire set op Mantel)
Een trechter zit niet in de kit maar die heb ik al apart gekocht.
Er lijkt wel een bleeding block te ontbreken of is de zwarte ovaal een bleeding block?
Afbeelding
Afbeelding

dahlers
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2017 10:57

dahlers 21 okt 2020 22:14

Ik vraag me al een poosje af met welke redenen je je schijfremmen zou ontluchten? en wanneer je je remolie ververst? Ik vind nergens een overzicht met waarom, hoevaak etc.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 22 okt 2020 07:11

Ontluchten wanneer ze niet meer 'hard' worden, je de remhendel te ver kan indrukken.

In principe is het goed om elk jaar, elke 2 jaar de remolie te vervangen. Je ziet dan dat ze vuil en donker is. Is een werkje van 5 minuten.
Afbeelding

ritlee
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 nov 2019 21:15

ritlee 19 nov 2020 20:34

vraagje -

als je wiel eruit is - mag je dan een paar keer de remhendel indrukken om de zuigers naar buiten te laten komen om ze dan proper te maken/smeren?

niet te ver - zodat ze er niet uitvallen en de olie eruit loopt 😃( had ik al eens gelezen) - maar toch een 4 keer knijpen bv tot ze er 3-4 mm uitkomen.

de fietsenmaker had hier nog niet van gehoord - absoluut niet remmen als het wiel eruit is etc.
De vorige keer dat ik de zuigers gekuist had als beginneling(voor/achter) - kwam de luie zuiger er wel terug uit - maar na de operatie had ik NIKS van druk meer in de hendel. Dan nog wat geprobeerd met verversen/ontluchten als newbie - maar uiteindelijk binnengedaan bij fietsenmaker.


Ik zou liever niet terug problemen willen hebben na het proper maken van de zuigers.

Doel is aligneren schijfrem nadat beide zuigers in balans zijn.

roelw
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 19 nov 2020 20:55

ritlee schreef: 19 nov 2020 20:34 vraagje -

als je wiel eruit is - mag je dan een paar keer de remhendel indrukken om de zuigers naar buiten te laten komen om ze dan proper te maken/smeren?

niet te ver - zodat ze er niet uitvallen en de olie eruit loopt 😃( had ik al eens gelezen) - maar toch een 4 keer knijpen bv tot ze er 3-4 mm uitkomen.

de fietsenmaker had hier nog niet van gehoord - absoluut niet remmen als het wiel eruit is etc.
De vorige keer dat ik de zuigers gekuist had als beginneling(voor/achter) - kwam de luie zuiger er wel terug uit - maar na de operatie had ik NIKS van druk meer in de hendel. Dan nog wat geprobeerd met verversen/ontluchten als newbie - maar uiteindelijk binnengedaan bij fietsenmaker.


Ik zou liever niet terug problemen willen hebben na het proper maken van de zuigers.

Doel is aligneren schijfrem nadat beide zuigers in balans zijn.
Vandaag nog in een ander topic gepost:
https://www.youtube.com/watch?v=vQXFFgRButo

Wel eerst je remblokken verwijderen.
De tool om de zuigers terug naar binnen te drukken kan je vervangen door een stevige bandenlichter (Schwalbe zijn lekker breed en hier goed voor geschikt).

Misschien moet je de video ook eens doorsturen naar je fietsenmaker. ;)

ritlee
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 nov 2019 21:15

ritlee 22 nov 2020 16:55

ja - had ik al gezien. ik duw die zuigers gewoon terug met mn vingers?(als de remblokken weg zijn uiteraard).

normaal dat in geen druk meer had in mn hendels?

Jappieooo
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2015 09:23

Jappieooo 08 dec 2020 20:20

Hallo medefietsers!

Technische vraag.. Ik heb een Ridley Fenix SL met zowel voor als achter 160mm schijven.
Voor een adapter, achter niet. Nu wil ik over naar 140mm schijf achter. Nu heb ik weleens een Fenix SLX gezien met 140mm schijf achter, zonder adapter... En ik heb dus 160mm achter zonder adapter achter.. kan ik dan zomaar over op 140mm achter? lijkt me zo vreemd.. maar als er al geen adapter oid zit...

Iemand een idee?

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 08 dec 2020 23:06

Als er geen adapter zit bij een 160mm schijf dan kan je geen 140 monteren.

Maar weet je zeker dat er geen adapter zit? Die is achter wel wat anders.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 09 dec 2020 08:42

Zonder adapter ziet het er zo uit:
Afbeelding

Met:
Afbeelding

Als dat kleine blokje ertussen zit, kan je een kleinere schijf monteren en het blokje weg laten.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 16 dec 2020 21:50

TL@ schreef: 09 dec 2020 08:42 Zonder adapter ziet het er zo uit:
Afbeelding

Ik rijd met Specialized Expert, met Ultegra DI2 en schijfremmen, zoals
In de foto hierboven van TL.

Zaterdag regenrit gereden,met slepende remmen vanwege de vele modder op onze belgische wegen.
Zijn er mogelijkhden om dit slepen te vermijden?

Ideeën die bij mij opkomen zijn:
Achter MTB remklauwen monteren want iets grotere ruimte tussen remblokjes?
MTB rotors installeren, want beter geschikt voor modder?
Andere....

Ik zie graag jullie reacties tegemoet
Dirk

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 17 dec 2020 06:16

Ik heb MTB-rotors (XTR en XT) en dat maakt niet uit, zit er vuil op dan maken ze lawaai. Net zoals ze dat deden op de MTB (toen ik daar nog mee reed)

Als je ze goed afstelt, maken ze het minste lawaai. De rotor dus mooi in het midden tussen de blokken. Een kaarsrechte rotor doet ook wonderen.
Afbeelding

Plaats reactie