Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 aug 2020 14:24

Dikte van sram race pads ( die ook in een aantal mtb remmen zitten)
Is 3mm inclusief de plaat. Dat is dus heel simpel te meten.

Een goed stalen remschijf (sram, hope). Slijt je je leven niet. Daar moet je echt meer dan 100k voor maken.
Als het even kan geen shimano schijven. Is echt troep. Als ik hier het slijtage patroon ook zie, ik heb dat op geen enkel schijf.

Ook lijkt de klauw is te diep te staan. Opvullen met een ringetje misschien.

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 01 sep 2020 20:16

Wasbeer welke schijven raadt jij dan aan? Ik zoek voor een tweede wielset andere schijven. Kwam gister een wielrenner tegen met ultegra remmen maar dan campa schijven, zag er mooi uit.

Ik blijf problemen houden met piepende/krijsende schijfremmen en weinig remkracht. Als ik er dan wat water opgooi gaat het een paar minuten perfect. Bij demonteren lijkt het of de blokken glad zijn geworden en voelen ook de schijven heel erg glad aan, de schijven op mijn mountainbike voelen wat ruwer aan en daar ervaar ik deze problemen niet meer. Op het mountainbike forum vond ik wat verhalen dat men daar met enige regelmaat de schijven en blokken met de schuurmachine bewerken en opnieuw inremmen.

Iemand bekend met dit probleem en deze onorthodoxe oplossing? Zouden andere schijven zoals Wasbeer aanhaalt de oplossing kunnen zijn ?

roelw
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 01 sep 2020 21:57

kauwvot schreef: 28 aug 2020 21:38 Het is werkelijk schrijnend voor wat voor een onzin hier soms verkocht wordt. Ik vermijd normaal de mensen die de hele dag door op dit forum verkeren. Erger nog, ik vermijd om die reden meestal een forum.

Roel, met je remmen is niets mis mee. Mijn 3 en nu 2 schijfremfietsen (weg en gravel, Tarmac en Diverge wil je het preciezer weten) vertonen hetzelfde: de pads slijten niet precies 100% evenwijdig en al mijn pads slijten "links" sneller dan "rechts". BTW ik gebruik mijn schijfremfietsen maar bij slechte omstandigheden.

Op je foto is de voering op je rechter pad "L" is voor 95% compleet weg , en je "R" pad rechts (links op foto) heeft ook al een plek waar de resin-voering compleet weg is. Die pad is ook al voor 80..90% versleten. Niets mis mee met je uitlijning. Hallo het is flatmount, beide pads zijn praktisch evenwijdig versleten.

Het enigste wat mis is dat je je moet aanleren in regelmatige afstanden je pads te controleren. De grondplaat van deze pad is 1,6mm dik, de voering zelf 2,4mm. Schijn met een zaklamp of winterverlichting in je caliper, of haal desnoods je wiel er even uit. (Geen remhandel indrukken zonder wiel of pads.) Is de voering (veel) dunner dan de grondplaat van de pad moet je langzaam denken aan vervanging.

Over de schijfrem zelf doe ik geen uitspraak. Versleten is vlgs. Shimano minder dan 1,5mm dikte. Ik zie een groefje waar de veer ingesleten is. Het zijn jouw tanden en gezondheid.

BTW op mijn zomerfiets met velgremmen heb ik idd als sinds 15.000km niet meer de blokjes uitgewisseld...
Bedankt voor je hulp.
Inmiddels heb ik nieuwe pads en een enkele nieuwe Ultegra schijf besteld.
De pads van de achterrrem zal ik ook vervangen (de schijf is nog prima).
ook achteraan zijn de pads niet symmetrisch gesleten maar daar is de rechter pad wel meer gesleten dan de linker pad:
Afbeelding

Heeft er iemand al Shimano Deore SM-RT54 schijven geprobeerd in combinatie met Ultegra calipers? Ze zien er minder massief uit, zijn ongeveer 30gr zwaarder en zijn veel goedkoper dan Ultegra. Wel enkel geschikt voor resin pads;

Nog enkele schijfremvragen:
Op verschillende Youtube filpmjes wordt uitgelegd hoe je de caliper kan reinigen met een middel op basis van alcohol en wordt er aanbevolen om geen middel op basis van benzine te gebruiken? Wat is de achterliggende reden?
En kan ontvetter (Dasty) niet even goed?

Indien je rotors een tijd gebruikt hebt met resin pads en je wil nadien overschakelen naar metal of semi-metal pads, moet je de rotors dan ook vervangen? Door het inremmen wordt er door de pads een film achtergelaten op de rotors; kan dat een argument zijn om de rotors mee te wisselen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 sep 2020 22:09

@mitchel.

Op de racer rijd ik met de oude sram spider schijven die bij de red en top mtb groepen worden gebruikt.
Op de mtb Hope en nu een setje carbon ti.

Campa ken ik niet maar ik hoor door ook positieve verhalen over.

De dure en medium shimano schijven zijn gewoon te zacht, daardoor slijten die zelf zo erg dat ze soms vervangen moeten worden. Ook maken ze meer lawaai.

De hele goedkope shimano,'s zijn ook goed, maar zien er niet uit.
Voor de racer zou ik campa of sram nemen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 sep 2020 22:19

@roelw gebruik gewoon remmenreiniger. 2 euro voor een bus.
Die gebruik ik ook om de ketting etc te ontvetten.

Maak het niet te moeilijk. Gebruik de standaard pads, ik heb nog nooit anders gebruikt. En spuit er af en toe remmenreiniger tussen, maar iig na een poetsbeurt, zodat niet je vette troep van de rest van de fiets daar achterblijft.
Gebruik geen spuitbussen oli of vet. Of iig voorzichtig.

Dat links altijd sneller slijt is totale onzin. 1 kant zal altijd ietsje sneller slijten, die kans is iig groter dan dat ze gelijk slijten. Ik weet wel waar het vandaan komt het zijn namelijk bijna alle shimano remmen die een grotere kans hebben links eerder te slijten.

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 02 sep 2020 19:09

Die oude Spider schijven zijn niet meer te krijgen op het eerste gezicht. Mocht je een leuke aanbieding tegenkomen hou ik me aanbevolen voor een PB :D

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37360
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 sep 2020 21:15

Roglic en WVA moeten toch wel buitenaerts zijn om op fietsen met velgremmen zo te presteren......
Less is bore

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 02 sep 2020 21:32

daniel1975 schreef: 02 sep 2020 21:15 Roglic en WVA moeten toch wel buitenaerts zijn om op fietsen met velgremmen zo te presteren......
Nog eens het bewijs dat schijfremmen op een racefiets helemaal geen meerwaarde bieden tegenover velgremmen.

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 02 sep 2020 23:27

Velgremmen bieden andersom ook geen meerwaarde... koop wat je mooi vind en klaar 😀

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 03 sep 2020 06:07

jakkel schreef: 02 sep 2020 21:32
daniel1975 schreef: 02 sep 2020 21:15 Roglic en WVA moeten toch wel buitenaerts zijn om op fietsen met velgremmen zo te presteren......
Nog eens het bewijs dat schijfremmen op een racefiets helemaal geen meerwaarde bieden tegenover velgremmen.
Wanneer de renners van Jumbo Visma voor de Bianchi met velgremmen kiezen omdat de schijfremversie te zwaar is en dus niet aan de 6.8kg komen, moeten ze zich bij Bianchi toch maar eens achter de oren krabben waarom zij dat niet voor elkaar krijgen en andere merken wel....
Iets van achter de feiten aanlopen (wat bij de italiaanse merken wel vaker gebeurt, omdat ze vertrouwen op hun "emotione" ipv innovatie). :(

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 03 sep 2020 08:10

Je kan je de vraag stellen wat er zou gebeuren met de fietsen (en hun remmen) in het profpeloton, als het minimumgewicht naar 6kg zou worden gebracht.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37360
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 sep 2020 08:36

Onnodige kostenpost, groter risico als je dat zou doen.

@scottpch: uit de statistieken van de afgelopen jaren is gebleken dat je op een italiaanse emofiets met velgremmen best wat rittenkoersen kunt winnen ;-)
Less is bore

Plaats reactie