Het grote schijfremmentopic
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12640
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wtf doen jullie met die blokken. Ik rijd makkelijk 7 a 8k op de mtb en op de racer haal ik de 10k ook wel.
Als er een kant meer slijt is dat niet goed. Kan marginaal zijn, maar als er 1mm inzit is het teveel.
Dan is of de uitlijning of werking van de zuiger niet helemaal goed.
Als er een kant meer slijt is dat niet goed. Kan marginaal zijn, maar als er 1mm inzit is het teveel.
Dan is of de uitlijning of werking van de zuiger niet helemaal goed.
Klopt: het meest versleten blokje is de L;kauwvot schreef: ↑28 aug 2020 12:15Complete onzin. Blokjes zitten er goed in. Het is een L02A of een L03A pad. Het compleet versleten pad zit/zat links (voren), draai het maar om, er moet nog een "L" zichtbaar zijn. Bij mij slijten bij dezelfde pads (voren en achter) linkerkant buitenzijde frame 2x zo hard dan de "R" binnenzijde gemonteerde pads. Op deze slechtweerfiets red ik bij slecht weer amper 1000..1500km in heuvelachtig gebied.Zekers. Het rechter remblokje in niet zonder reden maar deels afgesleten. Dat heeft er niet goed in gezeten. De veer is afgebroken. Dat heeft ook een reden. Die reden kan heel simpel zijn: verkeerd geplaatst door jou of de FM. Maar het kan ook zijn dat het remblok verkeerd op het frame staat.
Spijt mij het te moeten zeggen, dit is lomp/nalatig gebruik. Als een pad(voering) slechts nog +/-2x zo dik is als de veer gaat hij bij mij eraf.
Zoals vermeld:
- Ik ben nieuw in schijfremmen
- Met velgremmen doe ik veel meer km met een set remblokjes dus als vanzelfsprekend heb ik tot nu nog niet naar de slijtage van de schijfremmen gekeken
- Bij schijfremmen is de slijtage niet met het blote oog zichtbaar en is demontage nodig
Laatst gewijzigd door roelw op 28 aug 2020 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Staat er als het goed is op.
Overigens kan je de staat van de blokken ook in gemonteerde toestand bekijken door in de caliper te kijken.
Overigens kan je de staat van de blokken ook in gemonteerde toestand bekijken door in de caliper te kijken.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ik ben het hier volledig mee eens, maar.. Ik heb ook weleens een nieuw setje blokken versleten in 1 rondje Drunense Duinen.
Het is werkelijk schrijnend voor wat voor een onzin hier soms verkocht wordt. Ik vermijd normaal de mensen die de hele dag door op dit forum verkeren. Erger nog, ik vermijd om die reden meestal een forum.
Roel, met je remmen is niets mis mee. Mijn 3 en nu 2 schijfremfietsen (weg en gravel, Tarmac en Diverge wil je het preciezer weten) vertonen hetzelfde: de pads slijten niet precies 100% evenwijdig en al mijn pads slijten "links" sneller dan "rechts". BTW ik gebruik mijn schijfremfietsen maar bij slechte omstandigheden.
Op je foto is de voering op je rechter pad "L" is voor 95% compleet weg , en je "R" pad rechts (links op foto) heeft ook al een plek waar de resin-voering compleet weg is. Die pad is ook al voor 80..90% versleten. Niets mis mee met je uitlijning. Hallo het is flatmount, beide pads zijn praktisch evenwijdig versleten.
Het enigste wat mis is dat je je moet aanleren in regelmatige afstanden je pads te controleren. De grondplaat van deze pad is 1,6mm dik, de voering zelf 2,4mm. Schijn met een zaklamp of winterverlichting in je caliper, of haal desnoods je wiel er even uit. (Geen remhandel indrukken zonder wiel of pads.) Is de voering (veel) dunner dan de grondplaat van de pad moet je langzaam denken aan vervanging.
Over de schijfrem zelf doe ik geen uitspraak. Versleten is vlgs. Shimano minder dan 1,5mm dikte. Ik zie een groefje waar de veer ingesleten is. Het zijn jouw tanden en gezondheid.
BTW op mijn zomerfiets met velgremmen heb ik idd als sinds 15.000km niet meer de blokjes uitgewisseld...
Roel, met je remmen is niets mis mee. Mijn 3 en nu 2 schijfremfietsen (weg en gravel, Tarmac en Diverge wil je het preciezer weten) vertonen hetzelfde: de pads slijten niet precies 100% evenwijdig en al mijn pads slijten "links" sneller dan "rechts". BTW ik gebruik mijn schijfremfietsen maar bij slechte omstandigheden.
Op je foto is de voering op je rechter pad "L" is voor 95% compleet weg , en je "R" pad rechts (links op foto) heeft ook al een plek waar de resin-voering compleet weg is. Die pad is ook al voor 80..90% versleten. Niets mis mee met je uitlijning. Hallo het is flatmount, beide pads zijn praktisch evenwijdig versleten.
Het enigste wat mis is dat je je moet aanleren in regelmatige afstanden je pads te controleren. De grondplaat van deze pad is 1,6mm dik, de voering zelf 2,4mm. Schijn met een zaklamp of winterverlichting in je caliper, of haal desnoods je wiel er even uit. (Geen remhandel indrukken zonder wiel of pads.) Is de voering (veel) dunner dan de grondplaat van de pad moet je langzaam denken aan vervanging.
Over de schijfrem zelf doe ik geen uitspraak. Versleten is vlgs. Shimano minder dan 1,5mm dikte. Ik zie een groefje waar de veer ingesleten is. Het zijn jouw tanden en gezondheid.
BTW op mijn zomerfiets met velgremmen heb ik idd als sinds 15.000km niet meer de blokjes uitgewisseld...
Hier dezelfde ervaring als kauwvot. De pads slijten bij mij ook niet helemaal gelijk. 1 van beide kanten (weet zo ff niet welke) slijt net wat harder, niets mee mis.
Controleren van pad dikte is iets lastiger als met velgremmen, maar bij voldoende licht is het prima te zien!
Controleren van pad dikte is iets lastiger als met velgremmen, maar bij voldoende licht is het prima te zien!