Welke waren de 2 andere systemen ?
Het grote schijfremmentopic
-
- Forum-lid
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Of een band met meer grip monteren of minder hard knijpen of een fiets met velgremment2300 schreef: ↑05 jan 2020 08:50 Even een gedachte gangetje.
Op mijn gravelbike zitten zowel voor als achter 160mm schijven.
Met name achter heb ik op onverharde wegen redelijk snel een blokkerend achterwiel.
Zou het plaatsen van een 140mm schijf achter de modulatie verbeteren en minder snel tot een blokkerend achterwiel leiden?
Het is wel zo dat een minder grote schijf minder remkracht oplevert, maar of je daardoor de remkracht beter kan doseren ?
Remblokken met andere compound gebruikent2300 schreef: ↑05 jan 2020 08:50 Even een gedachte gangetje.
Op mijn gravelbike zitten zowel voor als achter 160mm schijven.
Met name achter heb ik op onverharde wegen redelijk snel een blokkerend achterwiel.
Zou het plaatsen van een 140mm schijf achter de modulatie verbeteren en minder snel tot een blokkerend achterwiel leiden?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12634
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De doseerbaarheid gaat met een kleine schijf theoretisch omlaag. Maar omdat je harder moet knijpen voor dezelfde kracht zou het ook positief uit kunnen werken in de praktijk.
Zeker ook omdat de kracht die je moet zetten voor en achter dichter bij elkaar licht.
Ik zou op een racer crosser achter altijd 140mm nemen. Zoveel grip heb je daar niet mee hooguit op bosgrond met een band met veel grip.
Zeker ook omdat de kracht die je moet zetten voor en achter dichter bij elkaar licht.
Ik zou op een racer crosser achter altijd 140mm nemen. Zoveel grip heb je daar niet mee hooguit op bosgrond met een band met veel grip.
- Marcopfiets
- Forum-lid
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40
Ik zie niet in hoe je een kleinere schijf zou kunnen gebruiken. De remmen zitten op een vast punt op het frame, dan gaat ie gewoon niet meer door de klauwen heen. Een wiel blokkeert veel sneller op lagere snelheden, dan moet je dus voorzichtig doseren. Dat kan beter met hydraulische schijfremmen dan met mechanische. Ik ben al een paar keer omgeflikkerd op lage snelheid (stapvoets) omdat mijn fiets opeens stil stond en ik niet op tijd uit de pedalen kwam.
Daar heb je adapters voor.
Ik heb op mijn gravelbike 140mm achter (geen adapter nodig trouwens, zou ik wel nodig hebben voor 160mm), maar totaal geen behoefte aan groter.
Je remt toch eigenlijk meer met voor, alleen in onverhard afdaling die spannend is ga ik wel eens naar beneden met beide remmen tegelijk gebruiken.
Ik heb op mijn gravelbike 140mm achter (geen adapter nodig trouwens, zou ik wel nodig hebben voor 160mm), maar totaal geen behoefte aan groter.
Je remt toch eigenlijk meer met voor, alleen in onverhard afdaling die spannend is ga ik wel eens naar beneden met beide remmen tegelijk gebruiken.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6086
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Maar als je plotsklaps in een reflex je rem een hengst geeft, lig je juist met die hydraulische remmen sneller op je snuffert.., omdat je veel meer remdruk opbouwt dan je bij mechanisch kunt halen. Dus in het geval je die dosseerbaarheid niet kunt toepassen (reflex).Marcopfiets schreef: ↑06 jan 2020 19:40 ..Een wiel blokkeert veel sneller op lagere snelheden, dan moet je dus voorzichtig doseren. Dat kan beter met hydraulische schijfremmen dan met mechanische. Ik ben al een paar keer omgeflikkerd op lage snelheid (stapvoets) omdat mijn fiets opeens stil stond en ik niet op tijd uit de pedalen kwam.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Nou ik kan zowel schijf als velgremmen hard genoeg remmen dat achterwiel los komt van de grond.
Ik zie zeker wel voordeel van schijfremmen in, maar op de weg zonder rotzooi rijd ik veel liever met velgremmen.
En dan ook voor gemak/minder afstellen/makkelijk zien of remblokken vervangen moeten worden.
Onverhard rijden prima schijfremmen, want anders gaat je remrand er wel heel snel aan.
En ook voor slechtweer racefiets denk ik wel eens aan idee om extra frame te bestellen en op te bouwen met schijfremmen.
Ik zie zeker wel voordeel van schijfremmen in, maar op de weg zonder rotzooi rijd ik veel liever met velgremmen.
En dan ook voor gemak/minder afstellen/makkelijk zien of remblokken vervangen moeten worden.
Onverhard rijden prima schijfremmen, want anders gaat je remrand er wel heel snel aan.
En ook voor slechtweer racefiets denk ik wel eens aan idee om extra frame te bestellen en op te bouwen met schijfremmen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 08 okt 2019 16:05
Ik heb wat zitten speuren, maar het antwoord op mijn vraag niet gevonden. De laatste keer dat ik mijn fiets uit de schuur pakte om een mooi ritje te gaan maken merkte ik toen ik het voorwiel zo draaide dat ik de voorband kon gaan oppompen dat mijn wiel niet vrij draaide. Het leek erop dat de schijfrem aan de voorkant aansleepte, alsof de rem half ingeknepen was. Een aantal keer in knijpen van de remhendel in de hoop dat ie los zou komen hielp niet. De remschijf leek niet verbogen en ook aan het wiel mankeerde op het eerste gezicht niets. Het ritje twee weken ervoor was ook zonder problemen verlopen.
Uiteindelijk ben ik toch gaan fietsen om te kijken of ik 'er doorheen' zou fietsen. Dat bleek het geval. Prima kunnen fietsen. De fiets staat nu (helaas (al)weer anderhalve week stil en het voorwiel draait prima rond.
Nu vraag ik mij wel af wat er aan de hand geweest zou kunnen zijn. Is het tijd om de remmen na te laten kijken of gebeurt het vaker dat een rem op de manier als hierboven beschreven 'klemt' na een tijdje stil gestaan te hebben?
Uiteindelijk ben ik toch gaan fietsen om te kijken of ik 'er doorheen' zou fietsen. Dat bleek het geval. Prima kunnen fietsen. De fiets staat nu (helaas (al)weer anderhalve week stil en het voorwiel draait prima rond.
Nu vraag ik mij wel af wat er aan de hand geweest zou kunnen zijn. Is het tijd om de remmen na te laten kijken of gebeurt het vaker dat een rem op de manier als hierboven beschreven 'klemt' na een tijdje stil gestaan te hebben?