Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 jan 2020 09:09

rob74 schreef: 04 jan 2020 09:25

...
- Er zijn veel niet-zo'n-goede mechanische schijfremmen op de markt en ik heb nu al drie systemen gemonteerd gehad. Er zit nu avid bb5 op en dat is tot nog toe het beste systeem

...
Welke waren de 2 andere systemen ?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 05 jan 2020 09:21

@walter, types weet ik niet meer maar origineel zat er een Tektro rem op, later vervangen door eenrem van Shimano. Maar de Avid's bevallen tot nog toe het beste
Live fast; die young. mijn blog

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 05 jan 2020 10:17

t2300 schreef: 05 jan 2020 08:50 Even een gedachte gangetje.

Op mijn gravelbike zitten zowel voor als achter 160mm schijven.

Met name achter heb ik op onverharde wegen redelijk snel een blokkerend achterwiel.

Zou het plaatsen van een 140mm schijf achter de modulatie verbeteren en minder snel tot een blokkerend achterwiel leiden?
Of een band met meer grip monteren of minder hard knijpen of een fiets met velgremmen :twisted:

Het is wel zo dat een minder grote schijf minder remkracht oplevert, maar of je daardoor de remkracht beter kan doseren ?

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 563
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 05 jan 2020 10:51

t2300 schreef: 05 jan 2020 08:50 Even een gedachte gangetje.

Op mijn gravelbike zitten zowel voor als achter 160mm schijven.

Met name achter heb ik op onverharde wegen redelijk snel een blokkerend achterwiel.

Zou het plaatsen van een 140mm schijf achter de modulatie verbeteren en minder snel tot een blokkerend achterwiel leiden?
Remblokken met andere compound gebruiken

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 05 jan 2020 11:29

Achterrem heb je eigenlijk bijna nooit nodig. Hij blokkeert, omdat het wiel onbelast is bij vertraging. Massa drukt op het voorwiel.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 jan 2020 10:11

De doseerbaarheid gaat met een kleine schijf theoretisch omlaag. Maar omdat je harder moet knijpen voor dezelfde kracht zou het ook positief uit kunnen werken in de praktijk.
Zeker ook omdat de kracht die je moet zetten voor en achter dichter bij elkaar licht.

Ik zou op een racer crosser achter altijd 140mm nemen. Zoveel grip heb je daar niet mee hooguit op bosgrond met een band met veel grip.

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 06 jan 2020 19:40

Ik zie niet in hoe je een kleinere schijf zou kunnen gebruiken. De remmen zitten op een vast punt op het frame, dan gaat ie gewoon niet meer door de klauwen heen. Een wiel blokkeert veel sneller op lagere snelheden, dan moet je dus voorzichtig doseren. Dat kan beter met hydraulische schijfremmen dan met mechanische. Ik ben al een paar keer omgeflikkerd op lage snelheid (stapvoets) omdat mijn fiets opeens stil stond en ik niet op tijd uit de pedalen kwam.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5101
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 06 jan 2020 19:53

Daar heb je adapters voor.
Ik heb op mijn gravelbike 140mm achter (geen adapter nodig trouwens, zou ik wel nodig hebben voor 160mm), maar totaal geen behoefte aan groter.
Je remt toch eigenlijk meer met voor, alleen in onverhard afdaling die spannend is ga ik wel eens naar beneden met beide remmen tegelijk gebruiken.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 jan 2020 19:55

Marcopfiets schreef: 06 jan 2020 19:40 ..Een wiel blokkeert veel sneller op lagere snelheden, dan moet je dus voorzichtig doseren. Dat kan beter met hydraulische schijfremmen dan met mechanische. Ik ben al een paar keer omgeflikkerd op lage snelheid (stapvoets) omdat mijn fiets opeens stil stond en ik niet op tijd uit de pedalen kwam.
Maar als je plotsklaps in een reflex je rem een hengst geeft, lig je juist met die hydraulische remmen sneller op je snuffert.., omdat je veel meer remdruk opbouwt dan je bij mechanisch kunt halen. Dus in het geval je die dosseerbaarheid niet kunt toepassen (reflex). ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5101
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 06 jan 2020 20:04

Nou ik kan zowel schijf als velgremmen hard genoeg remmen dat achterwiel los komt van de grond.
Ik zie zeker wel voordeel van schijfremmen in, maar op de weg zonder rotzooi rijd ik veel liever met velgremmen.
En dan ook voor gemak/minder afstellen/makkelijk zien of remblokken vervangen moeten worden.
Onverhard rijden prima schijfremmen, want anders gaat je remrand er wel heel snel aan.
En ook voor slechtweer racefiets denk ik wel eens aan idee om extra frame te bestellen en op te bouwen met schijfremmen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 06 jan 2020 20:55

Remmen is als pianospelen. Gedoseerd op de toetsen en de pedalen voor effect gebruiken

NatteKrant
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2019 16:05

NatteKrant 15 jan 2020 12:00

Ik heb wat zitten speuren, maar het antwoord op mijn vraag niet gevonden. De laatste keer dat ik mijn fiets uit de schuur pakte om een mooi ritje te gaan maken merkte ik toen ik het voorwiel zo draaide dat ik de voorband kon gaan oppompen dat mijn wiel niet vrij draaide. Het leek erop dat de schijfrem aan de voorkant aansleepte, alsof de rem half ingeknepen was. Een aantal keer in knijpen van de remhendel in de hoop dat ie los zou komen hielp niet. De remschijf leek niet verbogen en ook aan het wiel mankeerde op het eerste gezicht niets. Het ritje twee weken ervoor was ook zonder problemen verlopen.

Uiteindelijk ben ik toch gaan fietsen om te kijken of ik 'er doorheen' zou fietsen. Dat bleek het geval. Prima kunnen fietsen. De fiets staat nu (helaas (al)weer anderhalve week stil en het voorwiel draait prima rond.

Nu vraag ik mij wel af wat er aan de hand geweest zou kunnen zijn. Is het tijd om de remmen na te laten kijken of gebeurt het vaker dat een rem op de manier als hierboven beschreven 'klemt' na een tijdje stil gestaan te hebben?

Plaats reactie