Het grote schijfremmentopic
In ieder geval geleerd om het schroefje in te vetten (is vaseline goed?) En niet te strak aan te draaien.
Verder is mijn conclusie dat de achterremblokken extreem lang mee kunnen gaan (Ik fiets het hele jaar door weer en wind), voor zijn ze al 1 of 2 keer vervangen.
Verder is mijn conclusie dat de achterremblokken extreem lang mee kunnen gaan (Ik fiets het hele jaar door weer en wind), voor zijn ze al 1 of 2 keer vervangen.
Ik heb mijn schroef inmiddels uitgeboord. De kop was inmiddels na alle pogingen zover beschadigd dat het geen zin meer had andere oplossingen te proberen. Het valt me inderdaad ook op dat de schroef van erg zacht metaal is gemaakt. (bij het uitboren dan wel weer een voordeel)
Ik heb inmiddels een nieuwe schroef besteld die ik er weer in ga proberen te krijgen. Als dat niet lukt ga ik een splitpen proberen, die bij andere (oudere?) modellen ook wordt gebruikt. Op zich ook niet zo slecht lijkt me, Die is er in ieder geval wat makkelijker uit te trekken mocht ie corroderen.
Blijft mijns inziens toch een dubieuze constructie van Shimano. Een aluminium remklauw in direct contact met een metalen schroef in een vochtige omstandigheid, dat staat volgens mij garant voor corrosie en dus problemen. Voorkomen met vet kan natuurlijk, maar ook weer link in de buurt van de remblokken.
Ik heb inmiddels een nieuwe schroef besteld die ik er weer in ga proberen te krijgen. Als dat niet lukt ga ik een splitpen proberen, die bij andere (oudere?) modellen ook wordt gebruikt. Op zich ook niet zo slecht lijkt me, Die is er in ieder geval wat makkelijker uit te trekken mocht ie corroderen.
Blijft mijns inziens toch een dubieuze constructie van Shimano. Een aluminium remklauw in direct contact met een metalen schroef in een vochtige omstandigheid, dat staat volgens mij garant voor corrosie en dus problemen. Voorkomen met vet kan natuurlijk, maar ook weer link in de buurt van de remblokken.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Hoe denk je dat dat bij schijfremmen op motoren / auto's werkt? Anti seize op alle bouten/geleiders en hitte bestedig vet op de achterkant van de blokken is een must
anders zit alles na een jaartje muurvast. Aangezien Shimano gewoon de techniek van dit soort remmen heeft gekopieerd moet je gewoon netjes werken (overigens is de olie in je leidingen veel funester voor je blokken en dat gebruik je ook.
anders zit alles na een jaartje muurvast. Aangezien Shimano gewoon de techniek van dit soort remmen heeft gekopieerd moet je gewoon netjes werken (overigens is de olie in je leidingen veel funester voor je blokken en dat gebruik je ook.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37377
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Maar die bout is dan weer wel geschroefd
Less is bore
Gefeliciteerd, wij noemen ze ook wel dopschroevendraaiers, je bent aangenomen.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Op enkele uitzonderingen na loopt een schroef taps toe (en een bout heeft een rechte schacht. Een schroef haalt zijn kracht uit de verbinding met het materiaal zelf d.m.v. dan niet zelf gecreëerde) draad. Een bout haalt zijn kracht uit het aandraaien van een moer (waarbij een deel van het materiaal d.m.v. tappen ook als vervanger van de moer dienst kan doen.
Scheidslijn is redelijk dun echter voor beide geld dat als je de kop kapot draait je zelf iets fout hebt gedaan en het materiaal maar zelden de schuldige is
Scheidslijn is redelijk dun echter voor beide geld dat als je de kop kapot draait je zelf iets fout hebt gedaan en het materiaal maar zelden de schuldige is
Een bout is een schroef waarbij de buitenkant van de kop wordt vastgepakt om los of vast te draaien. Alles met kruiskop, inbus, torx e.d is gewoon een schroef. De schacht heeft er niks mee te maken (zie b.v. de houtdraadbout).
Campagnolo Ultra Dork
Een "inbus" heet formeel dan ook cilinderkopschroef met binnenzeskant.