Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 16 okt 2019 17:58

In ieder geval geleerd om het schroefje in te vetten (is vaseline goed?) En niet te strak aan te draaien.

Verder is mijn conclusie dat de achterremblokken extreem lang mee kunnen gaan (Ik fiets het hele jaar door weer en wind), voor zijn ze al 1 of 2 keer vervangen.

bass11
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 mar 2010 19:51

bass11 16 okt 2019 19:38

Ik heb mijn schroef inmiddels uitgeboord. De kop was inmiddels na alle pogingen zover beschadigd dat het geen zin meer had andere oplossingen te proberen. Het valt me inderdaad ook op dat de schroef van erg zacht metaal is gemaakt. (bij het uitboren dan wel weer een voordeel)
Ik heb inmiddels een nieuwe schroef besteld die ik er weer in ga proberen te krijgen. Als dat niet lukt ga ik een splitpen proberen, die bij andere (oudere?) modellen ook wordt gebruikt. Op zich ook niet zo slecht lijkt me, Die is er in ieder geval wat makkelijker uit te trekken mocht ie corroderen.

Blijft mijns inziens toch een dubieuze constructie van Shimano. Een aluminium remklauw in direct contact met een metalen schroef in een vochtige omstandigheid, dat staat volgens mij garant voor corrosie en dus problemen. Voorkomen met vet kan natuurlijk, maar ook weer link in de buurt van de remblokken.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 17 okt 2019 10:01

Hoe denk je dat dat bij schijfremmen op motoren / auto's werkt? Anti seize op alle bouten/geleiders en hitte bestedig vet op de achterkant van de blokken is een must
anders zit alles na een jaartje muurvast. Aangezien Shimano gewoon de techniek van dit soort remmen heeft gekopieerd moet je gewoon netjes werken (overigens is de olie in je leidingen veel funester voor je blokken en dat gebruik je ook.

Bikerdt
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 mar 2017 14:30

Bikerdt 17 okt 2019 11:56

Nu wil ik natuurlijk geen azijnzeiker zijn, maar we hebben het hier over een bout, geen schroef.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 okt 2019 12:00

Maar die bout is dan weer wel geschroefd :-)
Less is bore

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 17 okt 2019 12:12

en je hebt er een tournevis(schroevendraaier) voor nodig om los en vast te zetten?
of gaat het over een ander boutje>?

Bikerdt
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 mar 2017 14:30

Bikerdt 17 okt 2019 12:15

tournevis zegt me niets, maar schroeven moet je dat boutje wel degelijk!!

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 17 okt 2019 14:22

Een boutje draai je los of vast , een schroef schroef je los of vast . Ik stel voor om een schoevendraaier dan ook in sommige gevallen een boutendraaier te noemen. :lol:

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 okt 2019 19:00

Arno357 schreef: 17 okt 2019 14:22 Een boutje draai je los of vast , een schroef schroef je los of vast . Ik stel voor om een schoevendraaier dan ook in sommige gevallen een boutendraaier te noemen. :lol:
Gefeliciteerd, wij noemen ze ook wel dopschroevendraaiers, je bent aangenomen.! :winkthumb:

Afbeelding
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 17 okt 2019 19:21

Op enkele uitzonderingen na loopt een schroef taps toe (en een bout heeft een rechte schacht. Een schroef haalt zijn kracht uit de verbinding met het materiaal zelf d.m.v. dan niet zelf gecreëerde) draad. Een bout haalt zijn kracht uit het aandraaien van een moer (waarbij een deel van het materiaal d.m.v. tappen ook als vervanger van de moer dienst kan doen.
Scheidslijn is redelijk dun echter voor beide geld dat als je de kop kapot draait je zelf iets fout hebt gedaan en het materiaal maar zelden de schuldige is :-)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 okt 2019 12:38

Een bout is een schroef waarbij de buitenkant van de kop wordt vastgepakt om los of vast te draaien. Alles met kruiskop, inbus, torx e.d is gewoon een schroef. De schacht heeft er niks mee te maken (zie b.v. de houtdraadbout).
Campagnolo Ultra Dork

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 18 okt 2019 12:53

Ernie C. schreef: 18 okt 2019 12:38 Een bout is een schroef waarbij de buitenkant van de kop wordt vastgepakt om los of vast te draaien. Alles met kruiskop, inbus, torx e.d is gewoon een schroef. De schacht heeft er niks mee te maken (zie b.v. de houtdraadbout).
Een "inbus" heet formeel dan ook cilinderkopschroef met binnenzeskant.

Plaats reactie