Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 12 apr 2017 10:22

Op mijn fiets zitten de 160mm BRRS805 remmen icm RT86 schijven.
Ik heb een tweede setje velgen besteld en daar komen ook de RT86 schijven op.
Nu ben ik er ondertussen achter dat ik (4?) verschillende remblokken kan monteren. Organisch, metaal, met of zonder koelvinnen.

Ik rij 90% van mijn ritten onder droge omstandigheden. Er zit behoorlijk wat prijsverschil in per set... Graag jullie advies:

EUR.19.27 metaal gekoeld: L04C - https://www.bike-components.de/en/Shima ... nt-p47547/
EUR. 13.17 Organisch gekoeld:L02A - https://www.bike-components.de/en/Shima ... nt-p47549/

EUR.6.05 Organisch zonder koelvinnen : K02S - https://www.bike-components.de/en/Shima ... n-o101090/
EUR.13.17 Metaal zonder koelvinnen: K04S - https://www.bike-components.de/en/Shima ... l-o101089/

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 12 apr 2017 10:30

Met Koelvinnen lijkt mij hooguit (en bij heel hoge uitzondering) nodig bij een afdaling in de bergen waarbij je er dan niet aan ontkomt om langdurig en slepend te remmen.
Courir c'est mourir un peu

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 12 apr 2017 11:05

Dat gevoel had ik zelf ook al. Op mijn Mtb heb ik de koelvinnen ook niet. Ook nog nooit gemerkt dat ik ze niet had.

Dan blijft alleen nog de vraag, wat is het grote verschil tussen metaal en organisch en onder welke omstandigheden ga je dat merken?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12624
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 apr 2017 11:55

Sintered remt beter in natte omstandigheden en slijt minder. nadeel kan zijn dat ze vaak meer herrie maken.

ik zou zeker zonder vinnen nemen, de blokken met vinnen willen ook nog wel eens wat trillen en daardoor een irritant geluid maken.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 apr 2017 19:02

Na een keer in een onverwachts modderig ritje beide setjes organische blokken volledig opgereden te hebben rij ik nu met gesinterde blokjes. Slijten veel minder snel, maar piepen inderdaad ietsje meer. Daarnaast remmen ze iets minder gedoseerd en iets minder krachtig, maar dat is in Nederland geen issue.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 12 apr 2017 21:46

Dank voor advies. Metaal besteld zonder koelvinnen. Mocht dat in zlimburg, Ardennen en Eiffel te min zijn, bestel ik wel setje met vinnen

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 14 apr 2017 09:51

Ik zie in het wielen forum de vraag voor schijfremwielen voorbij komen, en tot mijn verbazing zijn dat wielsets met alu velgen.

Kan iemand mij uitleggen waarom je voor schijven + alu velgen kiest? Het lijkt mij dat het voordeel van schijven vooral bij nat weer en bij carbon velgen zit.

Om net iets beter te remmen in nat weer met schijven, offeren schijfremrijders dus wielstijfheid, gewichtswinst, meer onderhoud aan schijven en ook geld (ze kosten simpelweg meer dan vergelijkbare velgremwielen) op, of zie ik het te negatief?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 14 apr 2017 10:01

Mijn fiets kwam standaard met de alu versie van de Zipp 30 course. 1,630g http://road.cc/content/review/170824-zi ... e-clincher

Ik heb eens gegoogled op carbon clincher disc en mijn eerste resultaten:
FF F4D 1560gr
Vision metron 55 1730gr
Fulcrum racing quattro 1605.

Puur @ random, gewicht verschil valt dus wel mee.

Het zijn overigens best fijne velgen. Ik heb nu ook een setje carbon vanuit China binnen, die zal ik na AGR eens erin zetten.

Wellicht dat Alu iets meer comfort biedt? Iets goedkoper is? Standaard bij de fiets zat/zit? Geen lelijke velgrand meer? Geen slijtage meer aan velgrand?


EDIT: maar diegene die de nadelen probeert te vinden en daar op blijft hameren, zal er altijd wel vinden. Dat zelfde geldt natuurlijk omgekeerd. Dat is ook de reden dat dit topic zoveel reactie krijgt.
Op zich natuurlijk wel fijn, want die ene keer per maand dat je eens een vraag hebt over Schijfremmen, vind je het topic wel snel terug

bikerke
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 14 apr 2017 10:21

SqueeZer schreef:
- Meer onderhoud aan schijven? Blijkbaar hoort iedereen horror verhalen maar ik heb echt niet veel onderhoud aan mijn disc brake fietsen, ik zou zelfs durven zeggen dat mijn non disc fietsen meer onderhoud (opkuis) nodig hebben.
......
Long story short, voor mij is die fiets DE BESTE om dagelijks richting werk te gaan, en af en toe laat ik hem eens wat verder uit meerbepaald in de winterse maanden en ja hij heeft ALU wielen :mrgreen:
+1

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 14 apr 2017 10:44

SqueeZer schreef:
de zwarten schreef: Zulke vragen kan ik trouwens ook stellen:

Kan mij iemand uitleggen waarom mensen perse met fietsen onder de 7 kg moeten/willen rijden, full carbon en liefst met een minimumwaarde van 3000 euro?

Is eigenlijk een soortgelijke vraag vanuit mijn perspectief want mij boeit gewicht niet,
Mij boeit gewicht ook niet an sich, maar mij boeit evenmin het verschil in remprestaties tussen alu velgremmen en schijven in het vlakke Vlaanderen / Nederland.

Immers: de winst bij schijven is het grootst als je vergelijkt carbon velgremmen. Waarom zou je dan schijven met alu velgen combineren, als je evengoed alu velgremmen kan kiezen? Dan heb je nauwelijks winst in remprestaties, maar heb je dus wel meer onderhoud (en als dat niet het geval is, is dat een teken aan de wand dat je eigenlijk behoorlijk weinig remt en geen schijven nodig hebt), minder stijfheid, meer gewicht,...
Misschien allemaal hele kleine nadelen, maar de keuze voor schijven is dan toch ook gewoon een heel heel klein voordeel, maar wel meer geld kost?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 apr 2017 11:09

Tis maar net waarom je schijven wil, ieder heeft daar zijn eigen ideeen over.
Op een winterfiets/commuter/gravelbike o.i.d. wil je misschien wel schijven, maar geen carbon velgen.
Mag een kandidaat helemaal zelf bepalen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 14 apr 2017 14:13

Wordt er niet mooier op, wel veiliger?

http://www.cyclingnews.com/news/its-off ... happening/

Plaats reactie