Het grote schijfremmentopic
Volgens mij rijden de meeste wielertoeristen niet met slecht weer Maar als ze dat wel doen, dan kunnen ze beter bredere banden monteren. Die hebben namelijk een groter contactoppervlak en geven dus meer wrijvingsweerstand. En dat blijft ook op een fiets met schijfremmen de beperkende factor, niet de remkracht.Rodrick schreef: Zo werkt de aanschaf van een fiets voor de grote meute niet. Die willen een racefiets met remkracht in slecht weer. Dat is een schijfremfiets. Dat deze fiets geen meerwaarde heeft in goed weer klopt. Maar ook geen minderwaarde. De meeste mensen hebben niet, net als jij en ik, acht fietsen om uit te kiezen.
Ben wel benieuwd waarom velgremmen 'tot in lengte van dagen de betere keus gaat zijn voor meer dan de helft van de gebruikers'. Ik denk dat iedereen die niet als een prof over afgesloten wegen rijdt gebaat is bij een schijfremfiets en misschien zelfs die profs. En profs die zich wel eens verdiepen in de materie onderschrijven die stelling.
Het kopen van een racefiets gebeurt voor een groot deel op emotie en dat geldt ook voor de keuze van wel of geen schijfremmen. Als je van schijfremmen moraal krijgt, moet je gewoon een fiets met schijfremmen kopen en daar van genieten. Ik word alleen een beetje flauw van die zogenaamde feiten die er bij gezocht worden om die keuze te rationaliseren. Want feitelijk gezien blijven schijfremmen een oplossing waar de industrie een probleem bij heeft proberen te zoeken...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
-
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14
Die een beetje gezond verstand hebben en gebruiken in ieder geval niet.Karl66 schreef: Volgens mij rijden de meeste wielertoeristen niet met slecht weer
Een groter contactoppervlak resulteert in een lagere druk per vierkante centimeter.Karl66 schreef:Volgens mij rijden de meeste wielertoeristen niet met slecht weer Maar als ze dat wel doen, dan kunnen ze beter bredere banden monteren. Die hebben namelijk een groter contactoppervlak en geven dus meer wrijvingsweerstand.
De kans dat je daardoor grip verliest is zeker bij nat weer dan weer groter.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Ik vind het wel mooi om te lezen hoe vurig de hoofdredacteur van Fiets (Rodrick) schijfremmen verdedigt hier op dit forum.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15963
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Inderdaad, feiten in plaats van bla bla bla.herera schreef:Niets aan het handje: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170225_02750888
Het argument van "gevaarlijk" is bij deze uit de wereld.
Blijft nog
Uiterlijk: dat is persoonlijk.
Gewicht: als je genoeg wil/kan betalen is een lichte fiets met schijfremmen mogelijk. Dat een fiets met discs bij gelijk gewicht duurder is dan een fiets met velgremmen doet er niet echt toe. Je kan niet in een ander zijn portemonnee kijken.
Carbon: daar hebben discs dan wel een voordeel, al is het maar bij nat weer
Voor alle duidelijkheid, ik heb nu een fiets met schijfremmen, niet omdat het beter/slechter is maar om een reden te hebben om een nieuwe fiets te kunnen kopen
Iedereen rijdt met wat hij/zij zelf wil maar om nu al meer dan 3/4 van de pagina's te lezen hoe gevaarlijk/zwaar/duur en beter remmen in het nat/doseerbaarheid te lezen dat heb ik wel een beetje gehad.
Wat is "slecht" weer?Quarantanove schreef:Die een beetje gezond verstand hebben en gebruiken in ieder geval niet.Karl66 schreef: Volgens mij rijden de meeste wielertoeristen niet met slecht weer
@Quarantanove, Spreek voor jezelf.
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 26 feb 2017 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
- Berichten: 1385
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
herera schreef:Niets aan het handje: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170225_02750888
Bewijs geleverd. Over naar de orde van de dag. Starten en wie er eerst over de meet komt is winnaar.
NIet l$%len maar fietsen.
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Haha, graag gedaan. Ik ben eerder 'pro choice' dan 'pro discs'. Iedereen moet lekker zelf weten waar hij/zij mee rijdt. Maar ik heb er een hekel aan als een debat gevoerd wordt op basis van onzinargumenten. Het valt me op dat de tegenstanders zich daarvan bedienen, waardoor ik bijna automatisch in het pro disc kamp kom. Niet dat ik daar niet hoordwangarbeider schreef:Ik vind het wel mooi om te lezen hoe vurig de hoofdredacteur van Fiets (Rodrick) schijfremmen verdedigt hier op dit forum.
Karl66 schreef:Volgens mij rijden de meeste wielertoeristen niet met slecht weer Maar als ze dat wel doen, dan kunnen ze beter bredere banden monteren. Die hebben namelijk een groter contactoppervlak en geven dus meer wrijvingsweerstand. En dat blijft ook op een fiets met schijfremmen de beperkende factor, niet de remkracht.Rodrick schreef: Zo werkt de aanschaf van een fiets voor de grote meute niet. Die willen een racefiets met remkracht in slecht weer. Dat is een schijfremfiets. Dat deze fiets geen meerwaarde heeft in goed weer klopt. Maar ook geen minderwaarde. De meeste mensen hebben niet, net als jij en ik, acht fietsen om uit te kiezen.
Ben wel benieuwd waarom velgremmen 'tot in lengte van dagen de betere keus gaat zijn voor meer dan de helft van de gebruikers'. Ik denk dat iedereen die niet als een prof over afgesloten wegen rijdt gebaat is bij een schijfremfiets en misschien zelfs die profs. En profs die zich wel eens verdiepen in de materie onderschrijven die stelling.
Het kopen van een racefiets gebeurt voor een groot deel op emotie en dat geldt ook voor de keuze van wel of geen schijfremmen. Als je van schijfremmen moraal krijgt, moet je gewoon een fiets met schijfremmen kopen en daar van genieten. Ik word alleen een beetje flauw van die zogenaamde feiten die er bij gezocht worden om die keuze te rationaliseren. Want feitelijk gezien blijven schijfremmen een oplossing waar de industrie een probleem bij heeft proberen te zoeken...
1. bandengrip bij remmen is pas van belang nadat je remmen werken. Geen grip op je velg= niet remmen!
2. Bredere banden hebben niet meer contactoppervlak.
3. Als budget, beschikbaarheid en een goed advies emoties zijn, dan heb je gelijk: dan wordt een racer op emotie gekocht. Slechts de bovenste 10 procent van de consumenten weet het cultuurverschil tussen Campa en Shimano, Trek en Giant.
4. Schijfremmen lossen een echt probleem op, dat niet voor iedereen een groot probleem is. Afhankelijk daarvan moet je je beslissing nemen. Mijn standpunt: ik zou er niet een fiets voor kopen, maar als ik er een ging kopen, dan met schijven.
Daniel, mijn stelling is geen wiskundige, die geen uitzonderingen toelaat. Fijn dat je die twee, drie hebt weten te vinden. Mijn 2000 euro crosser in de schuur met Ultegra discs is 7,8 kilo (met wegbandjes, dat wel). DA Di2 disc is 300 gram zwaarder dan de velgremvariant. Als een Specialized dan > 8 kilo is, dan weten jij en ik dat dat aan andere keuzes ligt dan alleen de schijven. De types die je opnoemt zijn performanceracers. De range waarin functionaliteit en behoefte elkaar vinden.daniel1975 schreef: Rodrick, kijk eens naar de aero schijfremfietsen? De s-works venge van Sagan in de TDU was >8kg!!!!
En tuurlijk hebben alle fabrikanten velg- en schijfremfietsen. Maar kijk eens binnen een modelreeks? Paar voorbeelden: Canyon Endurace 100% disk, Roubaix topmodellen 100% disk, Synapse topmodellen 100% disk. Noem eens een paar verschillende 6.8kg schijfremmodellen, liefst <€5500,-
Dus zulke zeldzame onzin is het niet. Wellicht dat ook jij de vooroordelen op moet bergen
En voor de duidelijkheid: op de atb heb ik al veel verschillende types schijfrem gehad, dus weet heel goed de voor en nadelen.
Ik snap in zijn algemeenheid het gezeur op de branche niet zo. De branche wil fietsen verkopen, disc of velg boeit ze niet. Wat ik merk is dat er bij Shimano en Sram ingenieurs zitten die heilig overtuigd zijn van de zin van discs, dat klopt. Vervolgens moeten marketeers dat verkopen. Maar dat maakt een discfiets niet ineens verdacht. Maar ja, ik schijn een spreekbuis van de branche te zijn
Wat we zien is dat in NL en B er amper schijfremfietsen worden verkocht. In de rest van de wereld bestaat al pakweg de helft van het aantal verkochte racers uit discbrakes. Vertel me maar hoe dat komt. Ik heb wel een idee...
Er hoeft in de lage landen domweg niet zoveel geremd te worden.....
Ps, het zou interessant zijn of iemand al eens uitgezocht heeft hoeveel doden er zijn gevallen in pakweg alle grote ronden door gebrek aan remkracht.
Er kwamen hier laatst een paar Campagnolo remmetjes uit de jaren '80 voorbij waarbij gesuggereerd werd dat die gevaarlijk zouden zijn en wat er voor de jaren 60 (de eerste goede Campa remmen) werd gebruikt is natuurlijk meteen dodelijk.
Zou toch iets van bekend moeten zijn.....
Ps, het zou interessant zijn of iemand al eens uitgezocht heeft hoeveel doden er zijn gevallen in pakweg alle grote ronden door gebrek aan remkracht.
Er kwamen hier laatst een paar Campagnolo remmetjes uit de jaren '80 voorbij waarbij gesuggereerd werd dat die gevaarlijk zouden zijn en wat er voor de jaren 60 (de eerste goede Campa remmen) werd gebruikt is natuurlijk meteen dodelijk.
Zou toch iets van bekend moeten zijn.....
Laatst gewijzigd door Keezx op 26 feb 2017 11:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig