Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 feb 2017 12:37

Omdat tot op zekere hoogte meer pk's veiliger is. Beter invoegen op de snelweg, veiliger inhalen, snelheid vasthouden in de ardennen en bij tegenwind, etc.
In een huidige middenklasse is 120pk het minimum imho, liefst 150. En dan doe je niks geks.
Maar das heel offtopic zeker? ;-)

On topic: ik gun Boonen best een overwinning vanmiddag, maar niet op die mallotenfiets. Dan denken ze straks nog dat dat ding echt goed is. Zou hij hier op MOETEN starten trouwens, net als Sagan vorige maand? Die wisselde ook heel snel.
Less is bore

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 25 feb 2017 13:05

Net zoals een auto met 70 pk die 130 km/u haalt ook voor bijna iedereen voldoet, of dat dan ook de betere keuze is laat ik in het midden, rijden we toch (bijna) allemaal met een auto met flink wat meer pk's onder de motorkap. :)[/quote]

Dan zou ik toch een om je heen kijken het aantal onderbemeten minimotoren met 1.2 of 1.4 motor neemt hand over hand toe terwijl auto's steeds zwaarder worden.
Ooit was een auto met 120 pk en 900 kg een gti nu is dat vermogen en 1200 kg een eco bak en door allerlei milieumaatregelen letterlijk niet vooruit te branden.....

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 25 feb 2017 13:27

53x11 schreef:
Rodrick schreef:(...). Ik weet er wel een paar. (...)
Welke?
Rodrick schreef:(...) Kortom: het lijkt erop dat de discussie vooral wordt aangezwengeld door andere belangen.
De stok om mee te slaan inderdaad. Ben ik met je eens. Maar feit blijft dat er niet om de remmen gevraagd is en dat de legitimatie voor de schijven vaak op basis van ondeugdelijke argumenten gebeurt

1. Keldermans val in de Tour is 100 % zeker te voorkomen geweest met schijfremmen. Velg werd heet, band liep eraf. Ben benieuwd hoe de val van Beloki zou zijn afgelopen met schijfremmen. Argumenten dat schijven heet worden bij auto's en dus gevaarlijk zijn voor racers zijn belachelijk. Downhillen op de mtb doen we al jaren met hete schijven. Kwestie van goed remmen.

2. Of ze erom vragen of niet vind ik niet zo relevant. In het huidige tijdgewricht zijn profs uithangborden van de commercie. Hun loon wordt voor een groot deel betaald door de fietsindustrie. Graag of niet. Daarbij: door zaken als Ventoso en nu weer dit gelul verspelen de profs hun verder rechtmatige inbreng in het debat. Daarbij: waarom zitten miljoenen racefietsers, voor wie een discracer gewoon de beste allround optie is zo gedwongen te kijken naar wat 600 doorgeselecteerde malloten doen? Lees de argumenten van Marc de Maar maar op zijn Facebook. 100 % eens.

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 25 feb 2017 13:31

daniel1975 schreef:
Erik schreef: en vooral de absolute kul-argumenten "de fabrikanten willen het, wij niet"..
Tuurlijk zit er zin en onzin tussen de argumenten, maar bovenstaande is zeker geen onzin!
Zie het protest van de profs en de weerstand tegen schijven. Het wordt door de fabrikanten door de strot geduwd, want verschillende topmodellen zijn al niet meer of slechts beperkt met velgremmen verkrijgbaar.
Een ieder is vrij om ze wel of niet aan te schaffen, maar de fabrikanten sturen wel zeer sterk de schijven-kant op en laten zelfs oude stokpaardjes zoals gewicht volledig vallen.

Zeldzame onzin. Alle fabrikanten hebben discs en velgremfietsen in het assortiment. Jij mag kiezen. Beide fietsen komen op 6,8 kilo (in het topsegment). Misschien moet je je vooroordelen eens opbergen en met valide argumenten komen.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 25 feb 2017 13:35

Boonen onderuit. En dat met schijfremmen. ;-)

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 25 feb 2017 13:37

sharkman113 schreef:Nieuwe dingen ontwikkelen is simpelweg heel erg duur en als je niets nieuws weet te bedenken dan resulteert dat al snel in verbeteringen zonder duidelijke meerwaarde met enkel als doel op te vallen vaak nog aangevuld met een berg marketing geneuzel (Specialized heeft op dit moment met de Vias het meest ultieme non product in haar range).

Persoonlijk zie ik schijven voor wegfietsen op dit moment meer als een gimmick om verkopen op te krikken, totaal onvergelijkbaar met bijvoorbeeld de ontwikkeling van bijv. en zelfrijdende auto
Die gaat er ook komen, heeft ook duidelijk aantoonbare voordelen echter er is geen fabrikant die al roept dat ze hem kunnen maken en het introduceren van try outs (wat de fietsenindustrie met de schijven wel doet) laat men inmiddels ook wel achterwege.

Schijven passen perfect in het huidige marketing plaatje van de fabrikanten, Als je je markt wilt blijven ontwikkelen zul je met iets moeten komen waar de klant niet omheen kan (en wat is er dan handiger dan onderling wat afspraken te maken met als doel te zorgen dat ook de klant erin gaat geloven?)

Niets mis met schijfremmen en er zitten voor een aantal toepassingen ook echt voordelen aan, Helaas vergeet men te vermelden dat velgremmen voor meer de helft van de gebruikers (en waarschijnlijk nog wel meer) tot in lengte van dagen de betere keus zullen zijn. Voorlopig kijk ik het nog wel even aan (heb al een slechtweerfiets met schijven) omdat ik niet zit te wachten op een topmodel met niet goed uitontwikkelde techniek (waarom denken fietsproducenten steeds weer dat de klanten het testwerk willen doen) en een beoogd doel (mooi weer) waar schijven nog lang geen meerwaarde hebben.
Zo werkt de aanschaf van een fiets voor de grote meute niet. Die willen een racefiets met remkracht in slecht weer. Dat is een schijfremfiets. Dat deze fiets geen meerwaarde heeft in goed weer klopt. Maar ook geen minderwaarde. De meeste mensen hebben niet, net als jij en ik, acht fietsen om uit te kiezen.

Ben wel benieuwd waarom velgremmen 'tot in lengte van dagen de betere keus gaat zijn voor meer dan de helft van de gebruikers'. Ik denk dat iedereen die niet als een prof over afgesloten wegen rijdt gebaat is bij een schijfremfiets en misschien zelfs die profs. En profs die zich wel eens verdiepen in de materie onderschrijven die stelling.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 feb 2017 14:29

Rodrick schreef:
daniel1975 schreef:
Erik schreef: en vooral de absolute kul-argumenten "de fabrikanten willen het, wij niet"..
Tuurlijk zit er zin en onzin tussen de argumenten, maar bovenstaande is zeker geen onzin!
Zie het protest van de profs en de weerstand tegen schijven. Het wordt door de fabrikanten door de strot geduwd, want verschillende topmodellen zijn al niet meer of slechts beperkt met velgremmen verkrijgbaar.
Een ieder is vrij om ze wel of niet aan te schaffen, maar de fabrikanten sturen wel zeer sterk de schijven-kant op en laten zelfs oude stokpaardjes zoals gewicht volledig vallen.

Zeldzame onzin. Alle fabrikanten hebben discs en velgremfietsen in het assortiment. Jij mag kiezen. Beide fietsen komen op 6,8 kilo (in het topsegment). Misschien moet je je vooroordelen eens opbergen en met valide argumenten komen.
Rodrick, kijk eens naar de aero schijfremfietsen? De s-works venge van Sagan in de TDU was >8kg!!!!
En tuurlijk hebben alle fabrikanten velg- en schijfremfietsen. Maar kijk eens binnen een modelreeks? Paar voorbeelden: Canyon Endurace 100% disk, Roubaix topmodellen 100% disk, Synapse topmodellen 100% disk. Noem eens een paar verschillende 6.8kg schijfremmodellen, liefst <€5500,-
Dus zulke zeldzame onzin is het niet. Wellicht dat ook jij de vooroordelen op moet bergen ;-)
En voor de duidelijkheid: op de atb heb ik al veel verschillende types schijfrem gehad, dus weet heel goed de voor en nadelen.
Less is bore

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 feb 2017 14:39

G.B. Lux Dream schreef:Boonen onderuit. En dat met schijfremmen. ;-)
Heeft zich verremd zeker? :mrgreen:
Less is bore

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 25 feb 2017 14:41

Rodrick kun je toch niet seriieus nemen wordt zelf betaald door fietsen industrie.
Ik kan het me niet permiteren on een fiets duurder dan 2000 gulden te kopen.
Dus ga nooit een fiets met schijven van 6.8 kilo met schijven kunnen betalen
Als ze de problemen van de schijven bij de race fiets dit zijn gewicht scherpe schijven aanlopen wielen bij wisselen wil er nog wel eens overdenken
En dat gewicht niks uitmaakt is onzin als je maar 60 kilo weegt
Rond de 2000 euro weegt een schijf rem fiets rond de 9 tot 10 kilo

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 25 feb 2017 15:38

Zo werkt de aanschaf van een fiets voor de grote meute niet. Die willen een racefiets met remkracht in slecht weer. Dat is een schijfremfiets. Dat deze fiets geen meerwaarde heeft in goed weer klopt. Maar ook geen minderwaarde. De meeste mensen hebben niet, net als jij en ik, acht fietsen om uit te kiezen.

Ben wel benieuwd waarom velgremmen 'tot in lengte van dagen de betere keus gaat zijn voor meer dan de helft van de gebruikers'. Ik denk dat iedereen die niet als een prof over afgesloten wegen rijdt gebaat is bij een schijfremfiets en misschien zelfs die profs. En profs die zich wel eens verdiepen in de materie onderschrijven die stelling.
Zo werkt het helaas wel, de meute wil helemaal geen fiets met extreem veel remkracht in slecht weer, sterker nog de meute kwalificeerd zich als mooiweerfietser die incidenteel in slecht weer beland. Bovendien geeft de meute geen vermogen uit aan fietsen met schijven maar eerder een budgetbedrag en fatsoenlijke schijven betekent simpelweg dat er elders minder kwaliteit wordt geleverd en daar heeft de "meute" heel veel meer last van. Als je op dit moment een fiets met goede schijven wil aanschaffen die minimaal even goed of beter als het equivalent van dezelfde fiets met velgremmen is dan kun je rustig 1000 Euro bij aanschafbedrag optellen (en dat is voor velen al het bedrag waar ze een fiets "duur" beginnen te vinden).
En om de discussie nog maar wat te verscherpen, heb tot op heden maar een paar setups gezien die (voor mij) voldoen aan de kwalificatie goed en doordacht. De rest was simpelweg bedroevend slecht en technisch ondermaats en absoluut nog geen volwaardig alternatief voor een aantal (uitontwikkelde) velgremmen.

In mooi droog weer is een velgrem (eigenlijk een grote schijfrem met iets minder kracht/controle) prima in staat alle remkracht te leveren die de gebruiker wenst bovendien hoeft deze niet voor elk wissewasje naar de fm. (die ook steeds schaarser wordt).
Profs hebben overigens wel iets aan schijven echter wordt het er niet veiliger mee (ze gaan simpelweg nog later / harder remmen waardoor de crashes ook weer heftiger worden. Je ziet op dit moment zelden remfouten bij de profs en schijven gaat enkel betekenen dat diegenen die echt kunnen remmen nog meer op de grens gaan rijden met alle gevolgen vandien.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 25 feb 2017 15:53

ridley orion schreef:Rodrick kun je toch niet seriieus nemen wordt zelf betaald door fietsen industrie.
Ik kan het me niet permiteren on een fiets duurder dan 2000 gulden te kopen.
Da's maar 910€, dat moet lukken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 25 feb 2017 16:00

ridley orion schreef:Rodrick kun je toch niet seriieus nemen wordt zelf betaald door fietsen industrie.
Een manier van op de man spelen, die wat mij betreft niet op zijn plaats is.

Plaats reactie