Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 feb 2017 09:09

Dit filmpje dus: http://www.velonews.com/2017/02/video/v ... cut_431182

Het lukt ze dus niet om een schoen door te snijden. De alternatieve hypothese (gesneden aan een hek) lijkt me echter minstens even onwaarschijnlijk. Dus in hoeverre dit filmpje nu echt iets zegt...

De rem snijdt wel vrij gemakkelijk door een stuk karton heen zo te zien. Bewijs dat schijven veilig zijn lijkt me dit filmpje niet.

Ik snap heus wel dat schijfopponenten weer een stok om mee te slaan hebben gevonden, maar ondertussen verliest iedereen de volkomen absurditeit van de introductie van schijven in het profpeleton uit het oog: er is blijkbaar veel weerstand tegen bij de renners, en, anders dan bijvoorbeeld bij de introductie van de helmen, zijn de argumenten dat schijven veiliger zijn in het peleton bijzonder mager (en er zijn minstens zoveel tegenargumenten te verzinnen).

Het zou mooi zijn als fabrikanten hun verlies zouden nemen. Zet die schijven op fietsen waar ze meerwaarde hebben (MTB's, all-weather fietsen, fietsen-voor-mensen-die-per-se-het-nieuwste-willen-hebben, etc) en monteer wedstrijdfietsen gewoon optimaal af voor het doel waar ze voor gemaakt zijn.
Volgens mij zou dit topic (zoals al eerder gezegd) moeten gaan over de technische kant van de zaak en niet over mooi/niet mooi of hoort wel/niet.
Als je het topic onder "mountainbikes" plaatst, dan is die kans veel groter
:twisted:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 24 feb 2017 09:15

Ben wel benieuwd hoe profs gaan reageren als ze 6 uur in de regen hebben gereden met slepende piepende en krakende schijfremmen die aan het eind van zo'n rit helemaal niet meer remmen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 24 feb 2017 09:18

Dan zijn ze blij dat ze remmen hadden tijdens de rit ;)
Maak joe woar

Hupie
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 06 mar 2015 11:42
Locatie: Zeist

Hupie 24 feb 2017 11:28

Wat een "fake news" weer. Het lijkt wel Donald Trump nieuws. Ik was niet speciaal voor of tegen schijfremmen, totdat ik een racefiets met schijfremmen uitgebreid heb kunnen testen. Nu ben ik voor en heb er zelf ook een.

Na alle berichten over het wel of niet gevaarlijk zijn heb ik zelf een paar testjes gedaan. Ik kon een op hoge snelheid draaiend wiel (een relatief zwaar alu fietswiel) met schijfrem met mijn handen (met fietshandschoenen) tot stilstand brengen. GEEN schade, verwonding of wat dan ook. Remschijf (Shimano RT99 Icetech) is niet scherp, en wordt ook niet scherp omdat de remblokken niet tot aan de rand komen.
Al rijdend (dus met meer gewicht achter de wielen) een oude fietsschoen tegen remschijf gehouden: alleen een schaafplekje.. Kortom, die remschijven kunnen NIET snijden zoals de tegenstanders beweren. Myth busted...

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 feb 2017 11:55

Hupie schreef:Wat een "fake news" weer. Het lijkt wel Donald Trump nieuws. Ik was niet speciaal voor of tegen schijfremmen, totdat ik een racefiets met schijfremmen uitgebreid heb kunnen testen. Nu ben ik voor en heb er zelf ook een.

Na alle berichten over het wel of niet gevaarlijk zijn heb ik zelf een paar testjes gedaan. Ik kon een op hoge snelheid draaiend wiel (een relatief zwaar alu fietswiel) met schijfrem met mijn handen (met fietshandschoenen) tot stilstand brengen. GEEN schade, verwonding of wat dan ook. Remschijf (Shimano RT99 Icetech) is niet scherp, en wordt ook niet scherp omdat de remblokken niet tot aan de rand komen.
Al rijdend (dus met meer gewicht achter de wielen) een oude fietsschoen tegen remschijf gehouden: alleen een schaafplekje.. Kortom, die remschijven kunnen NIET snijden zoals de tegenstanders beweren. Myth busted...
Tsja..

Een test met aantal N=1, en daarop Myth busted afkondigen.

Ik geloof ook niet dat die schoen door een schijfrem stuk is gegaan. Net zo min dat ik geloof dat vorig jaar een schijfrem die snijwond veroorzaakt heeft, vanwege de plek van de snijwond, kant van de fiets en de kant van de schijfrem van de concurrent.

Tuurlijk kunnen schijven voor wonden zorgen, zeker als het gebeurd aan het einde van een lange slepende afdaling (hitte), maar onder 98% van de omstandigheden waarbij een massale valpartij plaats vindt.., zijn ze net zo gevaarlijk als een shifter, stuur, of pedaal. Je kan er enorm pech mee hebben. Maar vaak zal het wel meevallen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wm
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 24 feb 2017 12:22

Het mogelijke probleem zal zijn dat iemand op de schijf valt. Niet de roterende schijf is dan het probleem, maar de valsnelheid en gewicht van de renner die er op valt.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 24 feb 2017 15:23

Het is wel moeilijk fietsen zonder pedalen en stuur. Zonder schijfremmen daarentegen ging het tot nu toe best aardig.
Of schijven gevaarlijker zijn weet ik niet. Ik kan mij wel voorstellen dat die extra uitstekende delen voor kwetsuren kunnen zorgen.
Feit is dat de profs geen vragende partij zijn om schijven op hun fietsen te zetten. Die jongens zijn waarschijnlijk vooral geïnteresseerd in sneller fietsen en niet zo in sneller vertragen.

Als je de reacties hier zo eens doorleest lijkt het of de voorstanders wel heel erg gefixeerd zijn op afremmen. Wees nu eens eerlijk, hoe dikwijls heb je het gevoel van had ik nu maar wat meer remkracht?

En zelfs als je dan sterkere remmen hebt, je bent toch beperkt door de grip van je bandjes op het asfalt.

Hoedanook, de keuze is er en wie schijven beter vindt moet ze vooral gebruiken, net zoals je de keuze hebt tussen alu en carbon velgen, dunne of dikke banden, veel spacers of weinig spacers....

Maar uiteindelijk willen we toch de profs zoveel mogelijk benaderen en als die nu niet aan de schijven willen, dat is dan weer minder leuk voor de adepten. Dan ben je in de perceptie met een schijfremfiets meer een logge fietstoerist dan een blitse wielrenner.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 feb 2017 15:34

SqueeZer schreef:
- Huidige groep (Shimano 105 met FSA crank) over te gooien naar mijn oude stalen racer (zou een serieuze upgrade zijn aangezien nog 7 speed edit: blijkbaar een rx100).
- Volledig nieuwe groep (wat een upgrade is voor fiets) naar hydraulisch (SRAM Rival 22 Hydro) omdat deze toch iets mooier oogt. Moet ik natuurlijk de bottom bracket compabiliteit ook nagaan en wat meer materiaal voor nodig.

In theorie hoort dat wel mogelijk te zijn ook denk ik dus resten volgende vragen:

- Oude stalen fiets is een STRADA OS met tussen de achterpads 130mm (zitten shimano 105 naven op nu) hoort gewoon overzetbaar te zijn (mits bottom bracket ook klopt of kan ik de crank aanpassen indien nodig met andere kettingbladen of kan ik de oude crank laten zitten?)
- Mijn huidige 105 shifters zijn ook gewoon compatibel met velgremmen aangezien 'mechanische' disc brakes (logisch gezien is de mechanica hierachter hetzelfde?)
- Hoe kan je zien dat je een flat mount frame hebt?


Als ik naar het prijsverschil kijk wel een betere oplossing en meteen 2 fietsen geüpgrade.
Alvast een paar snelle antwoorden:
105 shifter van jou zijn idd compatible met velgremmen.

Flatmount:
Afbeelding
Gewoon ff de specs van je fiets nazoeken. Google is je vriend ;-)

SRAM GPX kan in elk frame met de juiste adapter. Dat is het voordeel van GPX tov BB30.
Less is bore

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 24 feb 2017 15:36

Het is onmogelijk de veiligheid van schijfremmen tov velgremmen te beoordelen op 1 incident. Dan zul je moeten meenemen welke valpartijen uit het verleden voorkomen hadden kunnen worden door disc. Ik weet er wel een paar. Nu lijkt het er weer op dat dit hele verhaal onterecht wordt toegeschreven aan schijfremmen. Op de schoen in kwestie zitten roestsporen, die corresponderen met de roest op de hekken. Dat schoenen worden doorgesneden door schijven lijkt, gezien het filmpje op Velonews, hoogst twijfelachtig. Daarnaast is nogal wat twijfel of de renner überhaupt wel in de buurt is geweest van de schijf van Kittel. Kortom: het lijkt erop dat de discussie vooral wordt aangezwengeld door andere belangen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 feb 2017 15:50

Rodrick schreef:(...). Ik weet er wel een paar. (...)
Welke?
Rodrick schreef:(...) Kortom: het lijkt erop dat de discussie vooral wordt aangezwengeld door andere belangen.
De stok om mee te slaan inderdaad. Ben ik met je eens. Maar feit blijft dat er niet om de remmen gevraagd is en dat de legitimatie voor de schijven vaak op basis van ondeugdelijke argumenten gebeurt
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 24 feb 2017 16:04

Bij Kelderman beweerde men dat de tube er af liep vanwege een te warme velg. Werd op het forum ook niet geloofd, maar anders was dat niet gebeurd met een schijfrem i.p.v. een velgrem.

swannie
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 okt 2016 14:39

swannie 24 feb 2017 16:18

ophetkantje schreef:Ben wel benieuwd hoe profs gaan reageren als ze 6 uur in de regen hebben gereden met slepende piepende en krakende schijfremmen die aan het eind van zo'n rit helemaal niet meer remmen.
volgens mij is het van vorige eeuw geleden dat jij nog met schijven gereden hebt hoor :lol:

Een deftige schijfrem ( a la XT of hoger, degene die dus bij Ultegra of Dura ace worden gebruikt) zal je niet horen piepen, kraken en die remmen en blijven remmen.

Al eens 6 uur in de regen gereden met velgremmen? Die blokken zijn écht weg na 6 uur, zeker met carbon velgen. Ik reed vorige vrijdag een ritje van dikke 100 km in regen, en mijn Black Prince remblokken zijn gehalveerd!

Plaats reactie