Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 01 feb 2017 10:12

Wat ik volgens mij nog niet voorbij heb zien komen is het geluid, of aanslepen van schijfremmen.
Hoe goed zijn de goedkopere uitvoeringen daarin? Ik ben pas op de mtb overgestapt van AVID juicy schijfremmen uit de goedkopere klasse en werd echt gek van het aanslepen, van alles geprobeerd maar niet weg te krijgen. Nu Shimano XT exemplaren en die blijven stil (tot het nat wordt want dan piepen ze echt wel, maar slepen ze nog steeds niet aan)

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 01 feb 2017 10:14

Ik vraag mij af: ALS we al 100 jaar met schijfremmen hadden geremd op de fiets, en iemand had het concept velgrem bedacht, had dit dan kans van slagen gehad?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15949
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 feb 2017 10:19

NicoNB schreef:........
Als je schijven nodig hebt omdat die je meer vertrouwen geven, dan zou ik zeggen, volg eens een goede race-clinic want dan valt er waarschijnlijk voor jou nog een boel te leren als het gaat om fietsen met een racefiets,
.....................
Heel slecht argument.

Ik denk dat al wie op dit forum actief is, jij dus ook, nog heel veel kan leren ivm fietsen op een racefiets.
(geen smiley)
I know myself like no one else
Nothing to defend

hopjes
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 01 feb 2017 10:44

NicoNB schreef:
hopjes schreef:Mijn eerste 2500 km op die eerste racefiets vond ik hartstikke leuk, alleen het remmen enorm kloten. Kan ervaring, snelheid zijn enz enz enz maar waarom zou ik dan niet kiezen voor een fiets met schijfremmen (waarvan velen zeggen dat deze beter remmen). Ik rem nu i.i.g. met meer vertrouwen.
Remmen doe je zo min mogelijk.
Als je schijven nodig hebt omdat die je meer vertrouwen geven, dan zou ik zeggen, volg eens een goede race-clinic want dan valt er waarschijnlijk voor jou nog een boel te leren als het gaat om fietsen met een racefiets,

Een ATB is echt een heel ander ding, een racer op een atb zetten is ook niet iets wat je zomaar kunt doen in de veronderstelling dat het allebei fietsen is en dus dat het aan elkaar gelijk is.
Ik vind je reactie erg kort door de bocht... Ik vind het logisch dat als schijven mij meer vertrouwen geven dat ik daarvoor kies ipv een clinic volgen terwijl ik meer dan 5000 km erop heb zitten (waarbij ik overigens niet wil zeggen dat een clinic onzinnig is).

En je hebt gelijk, iemand die jarenlang gemtb'd heeft in diverse gebieden onder allerlei omstandigheden, moet inderdaad niet denken dat hij zomaar op een racer kan stappen en denken dat het gelijk is omdat het allebei fietsen is.

Er zijn mensen die zeggen dat profs met MTB ervaring beter kunnen remmen en sturen op de weg o.a. ook in het peleton.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 feb 2017 11:13

baron062 schreef:Ik vraag mij af: ALS we al 100 jaar met schijfremmen hadden geremd op de fiets, en iemand had het concept velgrem bedacht, had dit dan kans van slagen gehad?
Aardig gedachtenexperiment. Ik denk van wel, mits met de juiste marketing:

Wel 500 gram lichter dan de traditionele remmen!
Geen merkbaar verschil in remkracht!
Eenvoudig te onderhouden!
Snel van wiel wisselen!
Minder kans op ongewenst blokkerende wielen!
Wielen met een cleane look!
Geruisloos, ook onder natte omstandigheden!
Lopen nooit aan, ook niet onder natte omstandigheden!
Veiliger, geen scherpe randen!*

etc..

*Ik haalde afgelopen zaterdag een flink stuk vel van mijn duim af aan mijn schijf bij het stellen van de achterrem. Le-vens-gevaarlijk die dingen :twisted:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

ane
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 sep 2014 16:25

ane 01 feb 2017 11:20

53x11 schreef:
baron062 schreef:Ik vraag mij af: ALS we al 100 jaar met schijfremmen hadden geremd op de fiets, en iemand had het concept velgrem bedacht, had dit dan kans van slagen gehad?
Aardig gedachtenexperiment. Ik denk van wel, mits met de juiste marketing:
Je zou dan kunnen zeggen dat het heel vernieuwend is de remschijf in de velg te verwerken.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27550
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 feb 2017 11:20

Je zou de velgrem kunnen framen als de geïntegreerde schijfrem.

De schijf is nu volledig geïntegreerd in de velg!

[edit] Ane was me net voor!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 01 feb 2017 12:37

havana schreef:Je zou de velgrem kunnen framen als de geïntegreerde schijfrem.

De schijf is nu volledig geïntegreerd in de velg!

[edit] Ane was me net voor!
Wat een geniale oplossing.! :like:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Resch2
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 nov 2015 08:56

Resch2 01 feb 2017 13:05

Ben benieuwd naar jou postuur en prestaties op de fiets. Aangezien jij o.a. Terpstra, Boonen, Kittel, Sagan etc etc etc onder de bovenstaande categorie schaalt en niet onder profs. :roll:[/quote]

Wel frapant dat de profs de schijfremmen vooral in vlakke etappes/koersen gebruiken, daar waar vrijwel geen remkracht nodig is!!! Erg benieuwd of Froome/Contador/Nibali/quintana/dumoulin er de bergen mee in trekken....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 feb 2017 13:11

Hangt er vanaf hoe dwingend de materiaalsponsor is...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27550
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 feb 2017 14:47

Wanneer ziet men nou eens in dat profs zelfs op een Bulls met 105 zouden rijden zo lang er voor betaald wordt....

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 feb 2017 15:11

De transAlp werd in 2015 overigens gewonnen op een bulls met schijfremmen.

(Maar laat bergaf nou zo ongeveer de enige conditie zijn dat ik die gasten bij kon houden. Met m'n velgremmen..)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie