Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nexus 8 kraakt

HdM
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2015 14:33

HdM 21 okt 2015 14:43

Beste,

Via marktplaats heb ik een nette Batavus Staccato gekocht, die nauwelijks is gebruikt. Nu heb ik problemen met de aandrijving. Het voelt alsof de ketting te strak staat. De fiets kraakt en je voelt ook iets "rauws" bij het trappen. De ketting heb ik losser gezet en goed schoongemaakt, maar het kraken is er nog. De crank vertoond geen speling, Nu verdenk ik de nexus 8 naaf, ondanks dat ik daar positieve berichten overlezen heb.

Weet iemand wat dit kan zij en hoe dit te verhelpen is?

Groeten,

Hans

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 okt 2015 15:10

Als de fiets kraakt, kan dat van alles zijn. Is de naaf goed afgesteld in stand 4, de gele streepjes? Alle versnellingen lijken te werken, dus dat zal wel in orde zijn. Rauw bij het trappen kan goed uit de pedalen komen. Indien de fiets lang stil heeft gestaan: roestvorming en zoals altijd, te strak afgesteld. Wordt vaak over het hoofd gezien. Heb je de ketting op lengte gecontroleerd?
Pas daarna zou ik denken aan een nieuwe vetvulling voor de naaf.

Gebruikersavatar
scubadiver
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 aug 2010 14:25

Gebruikersavatar scubadiver 21 okt 2015 17:14

Ik heb zelf ook een Batavus Staccato met de 8 versnellingsnaaf en bij mij gaven alleen de versnellingen 5 t/m 8 problemen d.w.z. kraken. De fietsenmaker om de hoek wilde er niet aan beginnen maar wist wel iemand die voor zijn hobby naven reviseert hier in Eindhoven. Die heeft mijn naaf weer keurig gerepareerd en hij rijdt weer prima. Het bleek een palletje te zijn wat was afgebroken en er waren twee lagers kapot. Kosten 25 euro,- en dat is niet vergelijkbaar met de prijs van een nieuw binnenwerk, laat staan het arbeidsloon. Ik heb de beste man toen via marktplaats benaderd want ik had alleen een adres van de man en geen telefoonnummer. Weet niet of je in de buurt woont maar ik wil je via een PB wel meer info geven mocht je geïnteresseerd zijn.
Sensa Giulia G2 Matt Custom Full Ultegra Di2

HdM
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2015 14:33

HdM 02 dec 2015 15:23

Beste scubadiver,

Helaas woon ik niet in de buurt van Eindhoven, maar in het midden van het land.

Trappers (verwisseld), ketting en afstelling heb ik nagelopen. Ik denk ik toch aan om alles uit elkaar te halen. Lokale fietsenmakers verdenken de trappers (maar dat heb ik inmiddels uitgesloten) of willen alleen iets zeggen na grondige inspectie. Ben bang dat alleen dat al 1/2 of 1 uur kost en dan is nog niet gerepareerd. Ik denk ik nu dus strek over om de boel zelf uit elkaar te halen. Youtube bied wat filmpjes. Daar zie ik ook een grote ring met lagers, mogelijk is die niet goed bij mijn fiets?

Ik houd jullie op de hoogte

benny daniels
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 apr 2019 08:27

benny daniels 24 apr 2019 08:32

Scubadiver : graag had ik het adres van die man gekregen die uw naaf hersteld heeft , alvast bedankt .

Plaats reactie