Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Mini V-brake afstellen

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 20 okt 2015 21:39

Ik heb mini V-brakes gemonteerd op mijn CX en dit was een nauwkeurig klusje om de remmen goed af te kunnen stellen.
Tussen de blokken en de velg heb ik nauwelijks 1 mm over moeten houden. Nu lees ik ook over "Travel Agent" die tussen de kabel en V-brake wordt geplaatst. Ik heb hier geen ervaring mee en vroeg mij of je hiermee meer afstand kan creëren?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

dt_swiss
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 15 sep 2011 19:18

dt_swiss 21 okt 2015 08:20

Welke versie heb je? Volgens mij zijn er namelijk meerdere versies, zowel 1 voor de race hendels als voor de gewone. Dit heeft namelijk te maken met de hoeveelheid kabel die getrokken wordt bij het remmen.

Zelf in het verleden is een setje Tektro's gehad, die officieel bij een bmx hoorden. Dat ging helemaal prima. Als ik je verhaal hoor over minder dan 1 mm speling, ben ik bang dat je de verkeerde hebt!

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 21 okt 2015 08:52

dt_swiss schreef:Welke versie heb je? Volgens mij zijn er namelijk meerdere versies, zowel 1 voor de race hendels als voor de gewone. Dit heeft namelijk te maken met de hoeveelheid kabel die getrokken wordt bij het remmen.

Zelf in het verleden is een setje Tektro's gehad, die officieel bij een bmx hoorden. Dat ging helemaal prima. Als ik je verhaal hoor over minder dan 1 mm speling, ben ik bang dat je de verkeerde hebt!
XLC mini mini v-brakes 85 mm en heb ze besteld via de fm. Volgens de fm zouden dit de juiste moeten zijn. Hij heeft de zelfde ervaring met de krappe afstand.

Heb ondertussen een oud topic gevonden en daar wordt ook gesproken over plus 1 mm, zie tekst van CKTBIKE http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=66215

Met "Travel Agent problem solvers" zou je meer afstand creëren maar vind deze alleen op Amerikaanse webshops. Ik vraag mij af of deze ook in NL te verkrijgen zijn. Zie hier http://problemsolversbike.com/products/travel_agents/


Zie hier een filmpje over de werking ervan.
https://www.youtube.com/watch?v=IJEBRCWNC8g
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

dt_swiss
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 15 sep 2011 19:18

dt_swiss 21 okt 2015 09:00

Met zo'n Travel Agent heb ik totaal geen ervaring. Het klinkt mij een beetje raar in de oren. Zeker op de CX fiets, is 1 mm niet veel. Ik zal even kijken welke Tektro's ik had, deze hadden dit absoluutt niet

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 21 okt 2015 09:02

dt_swiss schreef:Met zo'n Travel Agent heb ik totaal geen ervaring. Het klinkt mij een beetje raar in de oren. Zeker op de CX fiets, is 1 mm niet veel. Ik zal even kijken welke Tektro's ik had, deze hadden dit absoluutt niet
Misschien moet ik het anders afstellen? :?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 21 okt 2015 09:17

In principe moeten mini V-brakes met armen van 85mm goed af te stellen zijn (mijn Tektro's zijn ook 85mm). Het klopt dat je de blokken dichter op de velgen moet zetten en dat vergt wat precisiewerk.
Je hebt mij met die travel agent oplossing wel getriggered. Als dat extra pull oplevert (en daardoor minder nauwkeurige afstelling en beter remmen), dan lijkt het mij wel de moeite waard.

Singelspeed.nl heeft ze ook, evenals behoorlijk wat engelse sites.

edit, ik heb net een filmpje zitten bekijken en het lijkt de "pull" te verdubbelen. Ik ga ze binnenkort maar eens bestellen
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 21 okt 2015 09:48

JoostG schreef:In principe moeten mini V-brakes met armen van 85mm goed af te stellen zijn (mijn Tektro's zijn ook 85mm). Het klopt dat je de blokken dichter op de velgen moet zetten en dat vergt wat precisiewerk.
Je hebt mij met die travel agent oplossing wel getriggered. Als dat extra pull oplevert (en daardoor minder nauwkeurige afstelling en beter remmen), dan lijkt het mij wel de moeite waard.

Singelspeed.nl heeft ze ook, evenals behoorlijk wat engelse sites.

edit, ik heb net een filmpje zitten bekijken en het lijkt de "pull" te verdubbelen. Ik ga ze binnenkort maar eens bestellen
Ja je hebt gelijkt, Singlespeed verkoopt ze, zie http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... 2f7afc0138
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

cm punk
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 nov 2013 20:29

cm punk 21 okt 2015 17:03

Een cable Adjuster is ook een verbetering om je remmen makkelijker af te stellen.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 21 okt 2015 17:28

cm punk schreef:Een cable Adjuster is ook een verbetering om je remmen makkelijker af te stellen.
Klopt, die zitten er al op
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

cm punk
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 nov 2013 20:29

cm punk 21 okt 2015 19:11

In de vork zitten soms 3 gaten waar de remveer in moet voor de spanning heb je daar ook aan gedacht en de ringen bij de remblokken kun je ook iets mee doen. Ik heb ze ook mini v brakes op mijn pekelfiets /cyclocrosser (zonder travel agent precisie kabelgeleider),het is behelpen maar in het verkeer is het toch wel makkelijk.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 23 okt 2015 23:11

@cm punk

In mijn vork zitten geen extra gaten.

Vandaag de Travel Agents gemonteerd en hiermee meer ruimte gecreëerd. :like:
Mooie uitvinding trouwens :winkthumb:
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Tomfietst
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2020 19:40

Tomfietst 24 sep 2021 14:46

Ik heb ook net mini-v brakes in combinatie met ultegra shifters gemonteerd.
Heb er een Shimano Brake Cable Adjuster SM-CB90 tussen gezet. Is wel een stuk duurder dan andere adjusters, maar deze heeft een quick release waardoor je ook met strak afgestelde rem nog snel de rem kan lossen.

Plaats reactie