Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

ketting raakt voorderailleur

MarcelB1
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2015 19:54

MarcelB1 10 sep 2015 22:05

Hallo,

Ik fiets nu net een paar maanden, dus ik heb er nog niet al teveel verstand van. Maar het probleem is dat mijn ketting de voorderailleur raakt, hij doet dit meestal alleen als ik op het binnenste of het buitenste blad rij. Ook heb als ik recht van boven om mijn tandwiel kijk heb ik het gevoel dat de tandwielen niet helemaal recht zijn (draaien niet helemaal recht rond), hoort dit zo te zijn?
Nu stond de voorderailleur ook iets naar binnen, deze heb ik een klein beetje naar buiten toe getrokken, hierna ging het al iets beter.

Wat kan het probleem zijn?

Fiets: trek 1.5
https://www.12gobiking.nl/p/trek-1-5-2015

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 sep 2015 22:10

Niet erg duidelijk wat er wanneer precies gebeurt, maar als je de fiets nieuw hebt gekocht, dan ga je met klachten terug naar de verkoper! Niet zelf gaan sleutelen. Dat leer je later wel (als je wil).

Gebruikersavatar
ProTon
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:02
Locatie: Hillegom

Gebruikersavatar ProTon 10 sep 2015 22:21

Misschien even een foto plaatsen in dit topic, dan kunnen we het probleem zien.
Dat je tandwielen niet helemaal recht ronddraaien zou kunnen betekenen dat er misschien een paar boutjes loszitten, dit zou je even kunnen controleren.
Het is heel goed mogenlijk dat de onderdelen na een aantal weken/maanden los gaan zitten, meestal geven fietsenwinkels een "gratis" 1e servicebeurt waar ze dan de boel even nalopen.
Maar ik zou net zoals "klimmer" al zei gewoon even naar die fietsenwinkel gaan waar je de fiets hebt gekocht, dan zullen ze er vast direct even naar kijken, loop dan mee en kijk en vraag wat ze doen, daar leer je weer van.

kristofvs
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 20 jul 2014 19:36
Locatie: Melle (België)

kristofvs 11 sep 2015 09:15

Als je er niet veel van kent, dan ga je toch gewoon naar de fietsenmaker?

MarcelB1
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2015 19:54

MarcelB1 11 sep 2015 12:25

Ik zal zelf eerst even checken of alles nog goed vast zit.
Ik ben ook van plan om naar de fietsenmaker te gaan, maar ik dacht misschien weten jullie zo wat het probleem is.

In ieder geval bedankt voor de reacties.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 11 sep 2015 13:35

Bij een heel schuine kettinglijn hebben heel veel fietsen dat. dus voor groot blad achter grootste tandwiel of andersom voor kleinste blad en achter kleinste tandwiel. Deze kettinglijn voorkomen (er is altijd een dichtbij liggend verzet te vinden met een beter kettinglijn) kan ook al de oplossing zijn. Het "schotelen van de voorbladen" kan een probleem zijn, dus even naar laten kijken, maar dit hoeft niet, veel bladen zijn niet 100% vlak en afhankelijk van je timmermans oog kan je dit meer of minder opvallen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie