Shimano 4 arm en 53/42 rijden?
-
- Forum-lid
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 23 feb 2011 18:40
Beste,
Ik loop een beetje vast bij het volgende en ik heb snel advies nodig i.v.m. vertrek.
Momenteel rij ik met een Ultegra 6800 groep 53/39. Nu moet ik woensdag vertrekken naar heuvelachtig gebied waar ik een 42 wil steken. Deze zijn er wel voor deze 4 armige crankstellen. Ik heb er lekker goedkoop eentje van TA besteld (link1)
Gemonteerd en wat gebeurd er nu. De afstand tussen de 2 bladen is te groot waardoor de ketting er tussen valt. Dat hield dus op dus weer de 39 gemonteerd.
Nu vond ik net op Salden een 42t Dura-Ace blad en nog eentje van BBB. (Link2)
De vraag zou een origineel Shimano blad wel de oplossing geven? Of is het expres zo gemaakt dat je wel een 54t of groter moet rijden om een 42t te steken?
Alvast bedankt!
http://www.mantel.com/ta-specialites-ke ... N0YXJ0NQ==
https://www.salden.nl/nl/shimano-dura-a ... 59786.html
Ik loop een beetje vast bij het volgende en ik heb snel advies nodig i.v.m. vertrek.
Momenteel rij ik met een Ultegra 6800 groep 53/39. Nu moet ik woensdag vertrekken naar heuvelachtig gebied waar ik een 42 wil steken. Deze zijn er wel voor deze 4 armige crankstellen. Ik heb er lekker goedkoop eentje van TA besteld (link1)
Gemonteerd en wat gebeurd er nu. De afstand tussen de 2 bladen is te groot waardoor de ketting er tussen valt. Dat hield dus op dus weer de 39 gemonteerd.
Nu vond ik net op Salden een 42t Dura-Ace blad en nog eentje van BBB. (Link2)
De vraag zou een origineel Shimano blad wel de oplossing geven? Of is het expres zo gemaakt dat je wel een 54t of groter moet rijden om een 42t te steken?
Alvast bedankt!
http://www.mantel.com/ta-specialites-ke ... N0YXJ0NQ==
https://www.salden.nl/nl/shimano-dura-a ... 59786.html
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Je gaat naar de heuvels en vervangt je 39 voor een 42??? Dat klinkt nogal vreemd, tenzij je nu in de bergen woont.
-
- Forum-lid
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 23 feb 2011 18:40
Had ik kunnen verwachten
Meerdaagse etappe koers in heuvelachtig gebied dus niet echt klimmen maar tempo heuveltjes.
Om niet helemaal stil te vallen wil ik graag een 42 steken.
Meerdaagse etappe koers in heuvelachtig gebied dus niet echt klimmen maar tempo heuveltjes.
Om niet helemaal stil te vallen wil ik graag een 42 steken.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Inzake het eerste; dit is een bekend probleem. Je kan beter een set kopen van TA, dus ook een groot (53) blad, dat schakelt een stuk beter en valt de ketting er niet tussen. De schakelhulpjes verschillen tussen TA en Shimano.michiel1991 schreef: Gemonteerd en wat gebeurd er nu. De afstand tussen de 2 bladen is te groot waardoor de ketting er tussen valt. Dat hield dus op dus weer de 39 gemonteerd.
De vraag zou een origineel Shimano blad wel de oplossing geven? Of is het expres zo gemaakt dat je wel een 54t of groter moet rijden om een 42t te steken?
Inzake het tweede: volgens mij moet dit gewoon kunnen met een orig. Shimano blad. Het verschil tussen 53 en 42 is alleen maar kleiner, dus dit zou prima moeten schakelen.
Waarom je een 42t nodig hebt, snap ik ook niet helemaal. Bergaf zit je toch op je 53?
Die redenatie klopt niet. De 53 is juist ontworpen om samen te werken met de 39. Als je daar een groter blad bij monteert ontstaat er meer ruimte tussen de bladen, waar door de ketting ertussen kan vallen.mvonk schreef:Inzake het eerste; dit is een bekend probleem. Je kan beter een set kopen van TA, dus ook een groot (53) blad, dat schakelt een stuk beter en valt de ketting er niet tussen. De schakelhulpjes verschillen tussen TA en Shimano.michiel1991 schreef: Gemonteerd en wat gebeurd er nu. De afstand tussen de 2 bladen is te groot waardoor de ketting er tussen valt. Dat hield dus op dus weer de 39 gemonteerd.
De vraag zou een origineel Shimano blad wel de oplossing geven? Of is het expres zo gemaakt dat je wel een 54t of groter moet rijden om een 42t te steken?
Inzake het tweede: volgens mij moet dit gewoon kunnen met een orig. Shimano blad. Het verschil tussen 53 en 42 is alleen maar kleiner, dus dit zou prima moeten schakelen.
Waarom je een 42t nodig hebt, snap ik ook niet helemaal. Bergaf zit je toch op je 53?
Ik snap ook niet precies wat de bedoeling is. Waarom een 42?
Na 39-13 kan je toch gewoon naar het buitenblad schakelen? Heb je de ketting nooit helemaal schuin staan. Misschien een cassette met een 11 aanschaffen? Dan kan je berg op met een betere kettinglijn 39-14/13 rijden.
Na 39-13 kan je toch gewoon naar het buitenblad schakelen? Heb je de ketting nooit helemaal schuin staan. Misschien een cassette met een 11 aanschaffen? Dan kan je berg op met een betere kettinglijn 39-14/13 rijden.
Ah ok!wmc schreef: Die redenatie klopt niet. De 53 is juist ontworpen om samen te werken met de 39. Als je daar een groter blad bij monteert ontstaat er meer ruimte tussen de bladen, waar door de ketting ertussen kan vallen.
Ik dacht eigenlijk dat het over Dure-Ace ging, maar lees nu terug dat het Ultegra betreft. Met de juiste bladen (A of B type) moet het wel op Dure-Ace kunnen (http://www.thetallcyclist.com/2013/01/t ... hainrings/) volgens mij.
-
- Forum-lid
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 23 feb 2011 18:40
Beste,
Bedankt allemaal voor de antwoorden.
Heb zelf ook het shimano handboek opgezocht.
En wat WMC en Mvonk schreven is eigenlijk het juiste probleem.
Wat het 42 blad betreft is het jammer dat het niet gaat.
Maar ik zal even uitleggen vanwaar ik graag met een 42 wil rijden.
Als je buitenblad bergop rijd bijv. 53/21, daarna word het net wat stijler dus kun je beter terug schakelen moet je dan naar een 39blad dan kan je alvast ''geld in de parkeermeter gooien'' want je komt geen poot meer vooruit.
Dat is het zelfde als je boven komt en gelijk naar het buitenblad moet schakelen.
Die enorme klap wou ik opvangen door met een 42 blad te rijden.
Bedankt allemaal voor de antwoorden.
Heb zelf ook het shimano handboek opgezocht.
En wat WMC en Mvonk schreven is eigenlijk het juiste probleem.
Wat het 42 blad betreft is het jammer dat het niet gaat.
Maar ik zal even uitleggen vanwaar ik graag met een 42 wil rijden.
Als je buitenblad bergop rijd bijv. 53/21, daarna word het net wat stijler dus kun je beter terug schakelen moet je dan naar een 39blad dan kan je alvast ''geld in de parkeermeter gooien'' want je komt geen poot meer vooruit.
Dat is het zelfde als je boven komt en gelijk naar het buitenblad moet schakelen.
Die enorme klap wou ik opvangen door met een 42 blad te rijden.
Dan schakel je toch voor en achter tegelijkertijd, dat is tenminste wat ik altijd doe. Maar misschien is dat lastig met Shimano,michiel1991 schreef:Dat is het zelfde als je boven komt en gelijk naar het buitenblad moet schakelen.
Die enorme klap wou ik opvangen door met een 42 blad te rijden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 23 feb 2011 18:40
Beste Jeroen,
Ik snap wat je bedoeld, maar ik de praktijk voelt het anders aan.
Maar ik de praktijk kun je alles ervaren
Je eerst volgende tochtje (tegen de wind of naar boven) 3 minuten tegen het omslagpunt rijden.
Daarna schakel je naar je binnen blad en vanachter zwaarder. Probeer dit eens 2 minuten vol te houden aan de zelfde snelheid/hartslag of misschien zelfs wattage.
Daarna schakel je weer buitenblad en 3 tanden zwaarder en trekt nog even flink door.
Kijk ik ga niet beweren dat het met een 42 minder pijn doet, maar uit ervaring gaat het wel makkelijker en val je niet stil.
Grt
Ik snap wat je bedoeld, maar ik de praktijk voelt het anders aan.
Maar ik de praktijk kun je alles ervaren
Je eerst volgende tochtje (tegen de wind of naar boven) 3 minuten tegen het omslagpunt rijden.
Daarna schakel je naar je binnen blad en vanachter zwaarder. Probeer dit eens 2 minuten vol te houden aan de zelfde snelheid/hartslag of misschien zelfs wattage.
Daarna schakel je weer buitenblad en 3 tanden zwaarder en trekt nog even flink door.
Kijk ik ga niet beweren dat het met een 42 minder pijn doet, maar uit ervaring gaat het wel makkelijker en val je niet stil.
Grt
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende