Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

welke montagepasta alu zadelpen in titanium frame?

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 05 aug 2015 21:49

deze blog van havana http://havana.tweakblogs.net/blog/11709 ... oduct-waar in mijn achterhoofd houdend, klopt het dat ik deze cyclon montage pasta kan gebruiken voor montage alu zadelpen in titanium (van nicholas) frame (om kraak weg te krijgen)?

Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 05 aug 2015 23:03

Combinatie van alu en titanium zou ik echt vermijden, zeker met zo'n groot contactoppervlak. de kraak is begin van koude las.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 05 aug 2015 23:12

dat is een interessant gegeven, aangezien van nicholas in dit geval de ventus se met een alu zadelpen heeft afgemonteerd, jij zou carbon of titanium aanraden?

Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 05 aug 2015 23:37

Ik heb veel ellende meegemaakt met alu/tita contactvlakken (trapas/crank). Ik ben absoluut geen materiaal deskundige, maar dan zou ik kiezen voor carbon in titanium.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 05 aug 2015 23:52

thanks voor de input! Ik ga eens verder op onderzoek uit. Maar, áls je dan een alu zadelpen gebruikt zou je dan wel bovenstaande pasta kunnen gebruiken?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 aug 2015 00:19

Nee, ik zou royaal kogellagervet gebruiken. Tip van de fietsenmaker in Malaucène. Toen was het gekraak, meer geknetter, meteen over.

bartg
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 apr 2011 12:19

bartg 06 aug 2015 08:29

Ik gebruik op alles wat geen carbon is steeds kogellagervet. Nooit gekraak, nooit vastgecorrodeerd !
Is een truukje dat ik geleerd heb in de jaren '80 van een (toen al) oude fietsenmaker.
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 06 aug 2015 08:43

Tot je zadelpen als gevolg van de prima smerende eigenschappen van dat kogellagervet weg begint te zakken in je frame. In de jaren 80 met stalen frames had je hier niet zoveel last van. Maar met de modernere frames... ik weeg zelf rond de 90 kg en dan is een zakkende zadelpen regelmatig een probleem.

Volgens mij kun je bij een acuut kraakje die montagepasta prima gebruiken. Laat de pen daarna alleen niet jarenlang vast in het frame zitten. En dan op zoek naar een beetje Ti-prep. (in ieder geval van het merk finish line verkrijgbaar)

http://www.ebay.com/itm/Bicycle-Bike-Fi ... 1785484767

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 06 aug 2015 12:20

Precies kogellagervet werkt als een glijmiddel en betekent dat je het moment om je bout aan te draaien zou moeten verhogen, met alle gevolgen van dien als je niet oppast. Gebruik gewoon anti-seize cq montage pasta.

Beste om tegen te gaan dat je zadelpen vast gaat zitten is tenminste deze elke 6 mnd even los te halen. Geld voor ALLE zadelpennen onafhankelijk het materiaal. Beschouw het maar als normaal periodiek onderhoud.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 06 aug 2015 13:15

Spaceship schreef:Precies kogellagervet werkt als een glijmiddel en betekent dat je het moment om je bout aan te draaien zou moeten verhogen, met alle gevolgen van dien als je niet oppast.
Dit geldt alleen als je glij- cq. smeermiddel gebruikt tussen het vaste deel en het draaibare deel van de bout/moerverbinding en dat is waar de momentsleutel is/wordt geplaatst.! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 06 aug 2015 14:50

Je snapt niet helemaal wat ik schreef.

Als de zadelpen ingesmeerd wordt met een middel wat de vrijwing verminderd dan moet je de klemming dus harder aandraaien (hoger moment) dan normaal om te voorkomen dat de pen gaat zakken.



(Als je glijmiddel op de bout zou smeren dan moet je trouwens juist het aanhaalmoment verlagen).

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 06 aug 2015 15:00

Ik vet het schroefdraad van de boutjes altijd in. Juist om te zorgen dat je de juiste krachtwerking krijgt in het draad. Niks verlagen van het moment. Als je bovenmatig wrijving in de schroefverbinding hebt, weet je nooit of de bout voldoende is aangehaald. Bovendien krijg de bouten ook nog een keer los.

Plaats reactie