welke montagepasta alu zadelpen in titanium frame?
- monsieurpinot
- Moderator
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
deze blog van havana http://havana.tweakblogs.net/blog/11709 ... oduct-waar in mijn achterhoofd houdend, klopt het dat ik deze cyclon montage pasta kan gebruiken voor montage alu zadelpen in titanium (van nicholas) frame (om kraak weg te krijgen)?
Combinatie van alu en titanium zou ik echt vermijden, zeker met zo'n groot contactoppervlak. de kraak is begin van koude las.
- monsieurpinot
- Moderator
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
dat is een interessant gegeven, aangezien van nicholas in dit geval de ventus se met een alu zadelpen heeft afgemonteerd, jij zou carbon of titanium aanraden?
Ik heb veel ellende meegemaakt met alu/tita contactvlakken (trapas/crank). Ik ben absoluut geen materiaal deskundige, maar dan zou ik kiezen voor carbon in titanium.
- monsieurpinot
- Moderator
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
thanks voor de input! Ik ga eens verder op onderzoek uit. Maar, áls je dan een alu zadelpen gebruikt zou je dan wel bovenstaande pasta kunnen gebruiken?
Nee, ik zou royaal kogellagervet gebruiken. Tip van de fietsenmaker in Malaucène. Toen was het gekraak, meer geknetter, meteen over.
Ik gebruik op alles wat geen carbon is steeds kogellagervet. Nooit gekraak, nooit vastgecorrodeerd !
Is een truukje dat ik geleerd heb in de jaren '80 van een (toen al) oude fietsenmaker.
Is een truukje dat ik geleerd heb in de jaren '80 van een (toen al) oude fietsenmaker.
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral
Tot je zadelpen als gevolg van de prima smerende eigenschappen van dat kogellagervet weg begint te zakken in je frame. In de jaren 80 met stalen frames had je hier niet zoveel last van. Maar met de modernere frames... ik weeg zelf rond de 90 kg en dan is een zakkende zadelpen regelmatig een probleem.
Volgens mij kun je bij een acuut kraakje die montagepasta prima gebruiken. Laat de pen daarna alleen niet jarenlang vast in het frame zitten. En dan op zoek naar een beetje Ti-prep. (in ieder geval van het merk finish line verkrijgbaar)
http://www.ebay.com/itm/Bicycle-Bike-Fi ... 1785484767
Volgens mij kun je bij een acuut kraakje die montagepasta prima gebruiken. Laat de pen daarna alleen niet jarenlang vast in het frame zitten. En dan op zoek naar een beetje Ti-prep. (in ieder geval van het merk finish line verkrijgbaar)
http://www.ebay.com/itm/Bicycle-Bike-Fi ... 1785484767
Precies kogellagervet werkt als een glijmiddel en betekent dat je het moment om je bout aan te draaien zou moeten verhogen, met alle gevolgen van dien als je niet oppast. Gebruik gewoon anti-seize cq montage pasta.
Beste om tegen te gaan dat je zadelpen vast gaat zitten is tenminste deze elke 6 mnd even los te halen. Geld voor ALLE zadelpennen onafhankelijk het materiaal. Beschouw het maar als normaal periodiek onderhoud.
Beste om tegen te gaan dat je zadelpen vast gaat zitten is tenminste deze elke 6 mnd even los te halen. Geld voor ALLE zadelpennen onafhankelijk het materiaal. Beschouw het maar als normaal periodiek onderhoud.
Dit geldt alleen als je glij- cq. smeermiddel gebruikt tussen het vaste deel en het draaibare deel van de bout/moerverbinding en dat is waar de momentsleutel is/wordt geplaatst.!Spaceship schreef:Precies kogellagervet werkt als een glijmiddel en betekent dat je het moment om je bout aan te draaien zou moeten verhogen, met alle gevolgen van dien als je niet oppast.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Je snapt niet helemaal wat ik schreef.
Als de zadelpen ingesmeerd wordt met een middel wat de vrijwing verminderd dan moet je de klemming dus harder aandraaien (hoger moment) dan normaal om te voorkomen dat de pen gaat zakken.
(Als je glijmiddel op de bout zou smeren dan moet je trouwens juist het aanhaalmoment verlagen).
Als de zadelpen ingesmeerd wordt met een middel wat de vrijwing verminderd dan moet je de klemming dus harder aandraaien (hoger moment) dan normaal om te voorkomen dat de pen gaat zakken.
(Als je glijmiddel op de bout zou smeren dan moet je trouwens juist het aanhaalmoment verlagen).
Ik vet het schroefdraad van de boutjes altijd in. Juist om te zorgen dat je de juiste krachtwerking krijgt in het draad. Niks verlagen van het moment. Als je bovenmatig wrijving in de schroefverbinding hebt, weet je nooit of de bout voldoende is aangehaald. Bovendien krijg de bouten ook nog een keer los.