Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

bottom bracket vervangen

svv1972
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2015 14:51

svv1972 03 aug 2015 15:00

Hallo,

Ik ben een stadsfiets aan het renoveren en nu moet ik een nieuwe trapas gaan kopen.
De oude is niet meer aanwezig.

De bracket van de fiets heeft een maat van 68 mm met een diameter van 34 mm.
Ik wil er een trapas in met een JIS (vierkant) aansluiting.

Waar moet ik nu precies op letten bij het kopen van een trapas?
Ik heb nog een (nieuwe) trapas liggen van sunrace BBS18 BC1.37 68/131

Alvast bedankt voor de input

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 03 aug 2015 15:50

Steeds vaker komen er hier mensen met hun stadsfiets vragen. . . .

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 aug 2015 16:19

Spaceship schreef:Steeds vaker komen er hier mensen met hun stadsfiets vragen. . . .
komt omdat http://www.stadsfiets.nl offline is op dit moment denk ik ;).

Maar opzich toch niet zo erg als ze het hier vragen.., is ook nog wel eens een fietsenmaker of algemeen wandelende almanak op dit forum aanwezig toch?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 03 aug 2015 16:24

Dit is toch een fiets-forum. Geen racefiets-forum, of atb-forum. Ik zie geen probleem. Een fiets is een fiets.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 03 aug 2015 16:27

Wandelende Almanak? nog net niet, maar ik kom een heel eind. 8-)
Ook vreemd dat mensen het forum van de Fietsersbond niet weten te vinden. http://www.fietsersbond.nl/forum
Is 131 de lengte in mms van die Sunrace trapas? Zou kunnen passen, maar mijn vraag is dan: loopt de ketting in een kettingkast of onder een kettingscherm? Kan net passen of net te lang zijn. De lengte is de meest critische maat. Je hebt BSA draad, dus die voor ITA koopt je toch al niet.

svv1972
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2015 14:51

svv1972 03 aug 2015 18:31

De 131 is de lengte van de Sunrace trapas.
De ketting loopt onder een kettingscherm.

Waar ik tegenaan loop is dat wanneer ik de trapas in de bracket wil plaatsen ik aan de kettingblad kant niet met mijn bracketsleutel (http://hollandbikeshop.com/merk-fietson ... -octalink/) deze erin kan zetten. Deze is niet lang genoeg of ik doe iets verkeerd.

Kan het ook zijn dat beide zijde er niet helemaal in moeten. Maar dat je nog schroefdraad aan de buitenkant ziet?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 03 aug 2015 18:46

Het kan natuurlijk zijn dat de sleutel niet berekend is op zo'n lange astap. Die stoot in de dopsleutel tegen het einde. Is wel heel slecht, maar is ook goedkoop spul. Aan de rechterkant mag je geen schroefdraad meer zien. Links zou dat wel kunnen, maar hooguit 2mm. Hoe is het kettingscherm bevestigd: via beugel achter rechter cup? Eigenlijk heb je dan een E-type nodig (heet zo bij Shimano voor BB-montagebeugel voorderailleur. Zou 127mm trapas niet passen? Sunrace heeft ook geen 131mm meer.

svv1972
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2015 14:51

svv1972 03 aug 2015 22:24

Ik ga morgen eens bij de fietsenmaker eens kijken of hij een oplossing heeft voor de lange astap.
Die is volgens mij nog een weekje open.
@Klimmer. Dankt voor de input

En voor alle andere. Sorry dat ik met oude nostalgische vragen op dit "hypo moderne" forum stel.

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 05 aug 2015 16:36

G.B. Lux Dream schreef:Dit is toch een fiets-forum. Geen racefiets-forum, of atb-forum. Ik zie geen probleem. Een fiets is een fiets.
Ik wil niet vervelend zijn hoor maar je hebt ongelijk. Het staat notabene bovenaan het forum.
Race en MTB
Verder is het hele forum zo ingericht dat het nergens over gewone fietsen gaat.
Nooit opgevallen soms??

Probleem is dat als je vragen over gewone fietsen gaat beantwoorden het een vrijbrief is voor anderen en voor je het weet is het overbevolkt met gewone stadsfiets vragen. Daar dit forum nu al een ernstig zooitje is zal de chaos alleen nog maar groter worden.

Ik ga er verder niet over en verbied niks maar ik zie de laatste tijd een toename en dat was mijn opmerking.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 05 aug 2015 16:50

Je hebt helemaal gelijk. Was mij inderdaad niet echt opgevallen. Zag het idd later pas. Kan mij wel voorstellen dat er meer mensen zijn die het niet opvalt.
Dus je hebt wel gelijk. Maar voor de genen die er niet zo zwaar aan tillen hoeft het geen reden te zijn om Advies te weigeren. En voor die genen die er wel zwaar aan tillen, je kan het altijd negeren.
Zelf denk ik dat het wel blijft bij een enkeling, een verdwaalde zeg maar. ;-)

svv1972
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2015 14:51

svv1972 05 aug 2015 17:19

Ok. Duidelijk dat dit forum voor race en MTB is. Ik had het inderdaad niet bovenaan gezien.
Verder begrijp ik ook dat het niet overzichtelijker wordt als er vragen komen over stadsfietsen / kinderfietsen etc.

Maar om mijn vraag te beantwoorden:
Waar moet je op letten bij de aanschaf van nieuwe trapas? Ik ben met de maten van mijn bracket naar de fietsmaker geweest en die heeft mij deze verkocht. Dat er aan de niet aandrijfzijde wat draad uitsteekt is geen probleem. Cosmetisch kun je daar een ring opdraaien.
Verder had ik een verkeerde sleutel die te kort was. Voor 10 euro heb ik een nieuwe die prima past.

Allemaal bedankt voor de input en als er iemand is die deze kan/wil sluiten of verwijderen is dat voor mij prima.

Groet

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 05 aug 2015 19:35

Dat laatste doe je door in de topic titel te vragen om een slotje!

Plaats reactie