Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Wat aan te schaffen aan onderhoudsmaterialen

OttoKieft
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2015 13:13

OttoKieft 13 jul 2015 13:21

Hallo,

Ik ben net nieuw op dit forum, dus eerst maar even voorstellen
Ik ben Otto, woonachtig in Barneveld, 17 jaar oud en heb afgelopen zaterdag mijn eerste racefiets gekocht.
Was een koopje, ik kan hem denk ik eens zo duur weer verkopen als ik wil.
Alleen daarom al wil ik hem goed onderhouden.

Hoe doe ik dat het beste en hoe vaak?
De ene zegt elke rit en de andere zegt om de 3 ritten eens schoonmaken.
Ik wil graag een beetje duidelijkheid hierover.
Het tweede puntje is wat ik dan schoon moet maken en waarmee.

Hartelijk bedankt!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 13 jul 2015 15:08

schoonmaken met een emmer sop die je moeder ook gebruikt. Spons, zeem, lap. Vooraf goed natmaken met een tuinslang. Om de fiets droog te maken gebruik je een oud laken, oude theedoek of oude handdoek. De ketting goed afvegen en laten drogen. Daarna inspuiten met een smeermiddel. De praxis verkoopt spuitbussen met Tefspray (PTFE). Dat is een variant op teflon en voor een beginner is dat een prima smeermiddel. Ketting inspuiten als de fiets droog is en niet vlak voor vertrek.
Veel plezier

prjz
Forum-lid
Berichten: 1507
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 13 jul 2015 16:25

Nou liever niet met afwasmiddel, dat is te agressief. Beter neem je autoshampoo. Lekker goedkope, bijv. die van de Gamma.
De ketting hoeft niet elke keer te worden ingespoten, maar bijv 1 keer per week of elke 300 km.
Het smeermiddel goed in laten trekken, bijv een nachtje, en de andere dag de ketting goed afvegen, omdat er anders veel vuil wordt aangetrokken. De scharnieren van de voor- en achterderailleur mogen ook af en toe een drupje teflonspray, evenals de scharnieren van de remmen.
prj

hubert d
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 mei 2014 21:27

hubert d 13 jul 2015 19:34

Spuitbussen zou ik dan weer niet aanraden. Je spuit er gelijk je velgen etc. ook mee in. Beter een druppelflesje, is genoeg over te vinden hier.
Ketting afvegen met droge doek, of met beetje lampenolie erop werkt nog beter.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 13 jul 2015 22:03

Fiets niet schoonmaken per aantal kilometers of aantal ritten, maar gewoon als hij vies is.
Met mooi weer kun je een paar honderd km fietsen voordat je fiets vies is, als je in de regen gaat fietsen moet je na iedere rit het vuil van je fiets halen.

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 14 jul 2015 00:19

You tube staat vol met filmpjes hoe je fiets te reinigen en waar op te letten.

Bijv
https://www.youtube.com/watch?v=_jWeHU824eM

ane
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 sep 2014 16:25

ane 14 jul 2015 11:01

Lampolie voor ontvetten.

Plaats reactie