Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Megaexo en hollowtech 2 trapas.

PIPOOO
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 07 jul 2012 21:14

PIPOOO 28 jun 2015 12:32

Hallo,
Wat is het verschil tussen een megaexo van fsa en hollowtech 2 trapas?

Bvd voor de reactie.
Bert.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 jun 2015 12:36

MegaExo is FSA's versie van Hollowtech. Alleen de aluminium FSA cranks zijn te gebruiken met Shimano Hollowtech II cups, de diameter van de as van de carbon FSA cranks wijkt iets af en is daarom alleen te gebruiken met de MegaExo cups.

Samenvattend: Shimano crank op een MegaExo BB is geen probleem. FSA crank op een Hollowtech II BB kan alleen bij aluminium cranks. Bij carbon FSA cranks moet je een MegaExo BB pakken.

Overigens zijn er ook MegaExo BB's met een 19 mm gat, die zijn uiteraard niet compatible met Shimano (diameter 24 mm).

PIPOOO
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 07 jul 2012 21:14

PIPOOO 28 jun 2015 19:38

Havana,
Bedankt voor je duidelijke antwoord.
Grt. Bert.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 22 apr 2020 20:35

Met het oog op de aanstaande sale van de 4iiii powermeter bij futurumshop ben ik toch aan het kijken om mijn trouwe vriend te voorzien van een powermeter.
Ik heb al ontdekt dat ik een mega exo bb heb met een fsa gossamer crankset.

Een Shimano crankset past hierin lees ik hier, maar nu vraag ik me af of een 4iii powermeter toevallig ook op mijn bestaande gossamer crankstel past zodat ik dus geen ander crankstel hoef te kopen.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 22 apr 2020 20:51

Gossamer heeft geen platte oppervlakte aan de binnenkant van de crankarm dus lijkt mij niet compatibel.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 apr 2020 08:47

Neen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 23 apr 2020 13:14

Er zijn trouwens ook twee verschillende versies 24mm fsa megaexo bottom brackets. Als je een FSA alu crank hebt met een pinch bolt ( zoals het shimano hollowtech ontwerp ) dan hoort daar een ander FSA bottom bracket bij. De FSA-BB6000

Als je een modernere (meestal carbon) FSA met self extracting crank bolt hebt, heb je een ander part number nodig. FSA BB-8681. Deze brackets zijn ook 24mm, maar dus niet officieel shimano compatible. In mijn ervaring passen de shimano cranks er wel gewoon in, en draaien ze initieel prima. Uiteindelijk zullen de lagers wel sneller slijten. Dit komt omdat de lagerpassing met een shimano crank te ruim is. Dit gaat in de praktijk over 5 honderste mm of nog minder, maar dat is relevant voor de lager levensduur en passing.

Ook fietsenmakers zullen zomaar de verkeerde FSA types monteren. Ik spreek uit ervaring. ( vandaar ook de slechte naam fsa bottom brackets ) Nu ik dus het goede part number voor mijn carbon fsa crank heb gebruik gaat het al veel langer goed dan voorheen. Al blijft het niet bijzonder natuurlijk.

Probeer nooit het omgekeerde. Een FSA carbon crank in een shimano/rotor/hope bracket. Met geweld krijg je m er namelijk wel in, maar dan heb je als het ware een pres-fitt passing van de lagers op de trapas. Die er niet zomaar meer uit gaat. Dan komen meestal met de crank de lagers uit het bottom bracket zetten.

de bijlage bevat de juiste bottom bracket codes voor de verschillende type FSA assen en bottom brackets.

https://codagex.be/websolutions/WSData/ ... AD-BIG.pdf

Dus het korte antwoord. Ja je kan een shimano crank in het bottom bracket gebruiken, maar misschien zullen je lagers sneller slijten en is er een mogelijkheid dat het kraakt. Shimano past gewoon beter op Shimano. Het past verder wel gewoon en je kan zeker gewoon fietsen.

Zoals al gezegd de 4iii power meter zal niet op de crank gaan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie