Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Welk smeermiddel gebruik jij ?

Welk smeermiddel gebruik jij?

Boeshield T9
123
14%
Squirt Lube
332
37%
Progold Prolink chain lube
13
1%
Morgan blue olie
76
9%
Brunox Lube
1
0%
Shimano Fles Smeermiddel
57
6%
Cyclon Course 
68
8%
Pedros Ice Wax
19
2%
Neoval-bikeoil
16
2%
Andere
182
21%
 
Totaal aantal stemmen: 887

Gebruikersavatar
richard-w
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 aug 2007 21:29

Gebruikersavatar richard-w 27 aug 2015 08:58

RCKY schreef:Ff een snelle terugkoppeling over de Finnish line ceramic lube.. Heb de eerste 100km erop zitten, en de ketting loopt nogsteeds geruisloos. Ook het schakelen verloopt naar mijn mening soepel en zonder hinderlijk geknars, enige nadeel dat ik heb kunnen ondervinden is dat de ketting alsnog wel zwart is geworden eigenlijk vrij snel na het aanbrengen van de lube. Dit terwijl ik nog specifiek bij de FM vroeg naar een middel dat geen zwarte residue achter zou laten. Tot nu toe bevalt de ceramic lube prima en heb ik nog niet zo heel veel vergelijkingsmateriaal als in smeermiddelen zoals t9 of dergelijken. Toch voor 9 euro is dit wel iets om te proberen
Heb je de ketting van tevoren volledig gereinigd? Het kan zijn dat er vuil uit de schakels komt, en daardoor de ketting zwart word. Welke ceramic lube heb jij. De wax of of wet lube? Ik rijd met de wet lube op de mountainbike en deze bevalt ook nog prima. Alleen nog tijdens droge omstandigheden getest.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 27 aug 2015 13:59

G.B. Lux Dream schreef:
lawnmower schreef:Syn-lube, het hele jaar door.
Heb zelf ook 2 flesjes besteld van de week omdat ik die zwarte klodders zat was. Twijfelde wel of dit ook in droog weer gebruikt kon worden. Blijkbaar wel dus.

Houd ons op de hoogte van de resultaten.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
bkrmn
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 13 jul 2013 22:08
Locatie: Amersfoort e.o.

Gebruikersavatar bkrmn 27 aug 2015 21:30

Na een jaar Squirt naar tevredenheid te hebben gebruikt, nu de T9 een maandje. Erg dun inderdaad maar geen klonten wat wel prettig is. Moet wel iets sneller/vaker smeren. De ketting klinkt daardoor wat sneller droog. Weet nog niet of ik de T9 weer zou kopen. We gaan het flesje leegmaken en zien dan wel weer verder. Misschien nog een ander proberen :-)

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 29 aug 2015 22:52

Gebruik momenteel squirt lube. In eerste instantie leek het me duur spul, maar als je op een fatsoenlijke wijze smeert doe je toch wel een hele tijd met zo'n flesje.

Van die Boeshield T9 dinges had ik nog nooit gehoord...

Gebruikersavatar
bkrmn
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 13 jul 2013 22:08
Locatie: Amersfoort e.o.

Gebruikersavatar bkrmn 30 aug 2015 14:34

Gisteren weer eens de ketting onderhouden. Het aanbrengen van de Boeshield is lastiger dan met Squirt. Dun spulletje wat je dus ook snel teveel opbrengt/verbruikt.
Voordeel bij squirt is dat je ook ziet waar je bent gebleven (wit) :-). Daarnaast vind ik het kettinggeluid toch ook wel wat stiller (zeker bij de eerste rit na onderhoud). In de paar keer dat ik nu de T9 heb gebruikt, neig ik toch weer wat meer terug naar de squirt of liever nog, met dezelfde kwaliteiten als squirt maar dan zonder de klonten :-)

giantjan
Forum-lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 mar 2014 10:39

giantjan 30 aug 2015 20:58

hallo, ik heb even een paar korte smeer vraagjes.
welk smeer middel gebruiken jullie voor je snelspanners en voor de cassete body? of hoeven deze helemaal niet in gesmeerd te worden?

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 31 aug 2015 01:49

Hoi Jan. De cassettebody wordt normaal gesproken niet gesmeerd (al heeft dat bij mij wel eens tegen onverklaarbaar kraken geholpen). Snelspanners smeren, tsja, zelf doe ik het niet maar het kan. Zou je iets als vaseline voor kunnen gebruiken denk ik...?

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 31 aug 2015 06:59

gineau schreef:Hoi Jan. De cassettebody wordt normaal gesproken niet gesmeerd (al heeft dat bij mij wel eens tegen onverklaarbaar kraken geholpen). Snelspanners smeren, tsja, zelf doe ik het niet maar het kan. Zou je iets als vaseline voor kunnen gebruiken denk ik...?
cassettebody inderdaad niet nodig, maar ik zou wel aanraden je snelspanners lekker vet te houden (als je een keer gekraak hebt gehad van te droge snelspanners wil je niet anders ;) ). ik gebruik gewoon lagervet.

giantjan
Forum-lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 mar 2014 10:39

giantjan 31 aug 2015 07:43

heyy, bedankt. Is montage pasta ook geschikt? dit is eigenlijk niet voor beweegbare delen.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 31 aug 2015 08:17

gineau schreef:Zou je iets als vaseline voor kunnen gebruiken denk ik...?
Ik gebruik al decennia vaseline bij montage van allerlei fietsonderdelen.
Geen boutje, geen balhoofdcup, geen cassette, geen kabeltje enz. zonder zuurvrije vaseline.

Vaseline is na tien jaar nog steeds vaseline terwijl veel soorten vetten na jaren uitdrogen, hard worden en een lijmachtig karakter krijgen.
Vraag maar eens mensen die bijvoorbeeld lithiumvet gebruikt hebben en na jaren denken balhoofdcups er wel even uit te kunnen drukken. :o

kogafan
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 jun 2014 19:56

kogafan 31 aug 2015 19:48

Giantjan Montage pasta is zeer goed voor jou doel , gaat nooit vastzitten.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 01 sep 2015 08:04

NicoNB schreef:
gineau schreef:Zou je iets als vaseline voor kunnen gebruiken denk ik...?
Ik gebruik al decennia vaseline bij montage van allerlei fietsonderdelen.
Geen boutje, geen balhoofdcup, geen cassette, geen kabeltje enz. zonder zuurvrije vaseline.

Vaseline is na tien jaar nog steeds vaseline terwijl veel soorten vetten na jaren uitdrogen, hard worden en een lijmachtig karakter krijgen.
Vraag maar eens mensen die bijvoorbeeld lithiumvet gebruikt hebben en na jaren denken balhoofdcups er wel even uit te kunnen drukken. :o
Zuurvrije vaseline wordt anders wel vloeibaar bij 40 graden. Niet dat er vaak onder deze omstandigheden gefietst wordt maar het zegt toch iets over het product.
Wel interessant om het een keer uit te probeer maar nier voor de ketting. ;-)
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Plaats reactie