Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Welk smeermiddel gebruik jij ?

Welk smeermiddel gebruik jij?

Boeshield T9
123
14%
Squirt Lube
332
37%
Progold Prolink chain lube
13
1%
Morgan blue olie
76
9%
Brunox Lube
1
0%
Shimano Fles Smeermiddel
57
6%
Cyclon Course 
68
8%
Pedros Ice Wax
19
2%
Neoval-bikeoil
16
2%
Andere
182
21%
 
Totaal aantal stemmen: 887

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 28 jul 2015 22:22

wasbeer2006 schreef:Nou ik ben weer verder met testen :-)

Wat smeert het beste/ waarmee blijft de ketting het langst stil:
1. Shimano 300km super goedkoop ook 6 euro voor een flesje. wordt wel zwart maar het zit erna niet op je wiel.
2. Morgan blue race oil, bijna dezelfde eigenschappen, maar iets duurder.
3. Dynamic 300km wordt wel heel zwart! ook je wielen. Op de MTB trekt het veel te veel vuil aan. Lekt vaak wat druppels na.
4. Progold 250km wordt ook zwart, staat bij mij op 1 bij mtb gebruik omdat het minder vuil aantrekt.
5 Dynamic dry 150km wordt niet zwart, maar smeert echt minder, heel erg dun.
6. Boesshield, veel langer dan 125km blijft het niet stil, wel heel mooi schoon. ook op kortere MTB ritten een aanrader en op de kinderfietsen, blijven de broeken een stuk schoner.
7. Finishline wet 250km in de winter op de MTB, maar wat laat dat spul een troep na, je hoeft geen enkel ander onderdeel in de buurt meer te smeren.
8. Squirt 30 - 120km, blijft redelijk schoon maar echt een gebruiksaanwijzing, met echt goed schoonmaken kom je een eind. Maar ik heb het er niet voor over.

Meer heb ik er niet.

Zelf was is verbaasd over de shimano olie. Ik kocht het flesje pas in de aanbieding zelfs voor 4,75 en het smeert top is goed te doseren en drupt niet na.

Ik heb nog niet alles goed op de MTB getest. Dat komt later dit jaar.
Getest op een da9000 ketting en Mtb 980 xtr
Mooi dat je dit hebt gedaan, echt top!
Welk smeermiddel van Shimano had je getest?
Bedankt
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 28 jul 2015 23:55

Ben ook wel benieuwd welke Shimano dat was. Ik stapte vorige week de LBS binnen om juist een flesje Shimano olie aan te schaffen, omdat die niet eens zo duur zijn. En eigenlijk omdat mijn nieuwe Ultegra ketting het zo lang goed deed, direct uit de verpakking icm. met een nieuwe cassette met de fabrieksolie.

Maar ik stapte helaas de winkel uit met 2 soorten flesjes Morgan Blue. Shimano olie verkochte ze niet, terwijl ze wel genoeg andere Shimano onderdelen op voorraad hadden... Blijkbaar hadden ze een goede deal met Morgan Blue, aangezien de naam van de winkel ook op de sticker van het flesje staat gedrukt. Maar eigenlijk was ik op zoek naar de olie die Shimano standaard op hun nieuwe ketting smeert. Geen idee of dat de PTFE olie is of de Dry Lube... Naja met Morgan Blue komt het ook wel goed denk ik. De Dry Lube doet het toch wel ok op de mtb (met asphalt kms zondag), terwijl die denk niet bedoelt is voor de wegracer. Eerlijk gezegd denk ik dat het op de racer ook wel zal werken... ;) Met name voor smerige ritjes in de winter of in de regen.

Overigens ben ik zelf, na Pedros Ice Wax 2.0 en voor Boeshield T9 ook enthousiast geweest over Squirt. Echter toen ik bij Limburgs Mooiste een gratis proefflesje aangeboden kreeg, bedankte ik er voor... Met die (harde) wax zooi heb ik het een beetje gehad. Met name het schoonmaken is irritant, die dunnere smeermiddel maken toch wat makkelijker schoon...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12633
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 jul 2015 13:46


Gebruikersavatar
bkrmn
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 13 jul 2013 22:08
Locatie: Amersfoort e.o.

Gebruikersavatar bkrmn 29 jul 2015 14:00

Vandaag komt de bus met Boeshield binnen ... na een jaar Squirt Lube te hebben gebruikt, eens kijken wat dit is. Als het goed is, ben ik af van de dikke smurrie ... maar hopelijk geen gepiep en gekraak ervoor terug :-) ... we gaan het meemaken.

RCKY
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jul 2015 17:07

RCKY 29 jul 2015 21:40

Hallo iedereen.. nieuwkomer op de fiets hier.

Heb aandachtig meegelezen hier en ben namelijk ook opzoek naar goed smeermiddel. Zie nu vaak de naam t9 en squirtlube voorbijkomen, allebei te bestellen bij futurum ook nog eens, heb t liefst geen zwart ketting welke kan ik dan t beste nemen? En moet ik dan eerst ketting en etc geheel ontvetten voordat ik begin met smeren? Zoja welke ontvetter zouden jullie adviseren?

Thnx

Gebruikersavatar
riquest
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 sep 2013 08:34

Gebruikersavatar riquest 30 jul 2015 08:10

Mijn ervaring met Boeshield is ook dat het super schoon blijft allemaal. Wel ook de ervaring dat het minder lang de piep en de kraak weg houdt. Ik denk ook op een droge dag zo'n 125km en dan begint het wat luider te worden.
Of dat ook betekend dat de smering niet meer werkt kan ik niet zeggen.
Overigens ook de shimano gebruikt en diverse andere (droge) merken. Als ik weer afstap van Boeshield zou ik terug gaan naar Shimano en wellicht iets minder druppelen dan ik voorheen deed (;-).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12633
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 jul 2015 14:26

Puur voor een schone ketting is boeshield de beste, echter maar beperkt geruisloos 80-120km bij mij.
Nou zal het bij de meeste wel een 100-150km moeten zijn. Ik rij veel door de duinen en er ko t vaak best wat zand voorbij vliegen.

Ik heb nu net een neiuwe MTB ketting in gebruik en ga daar de komende 1000km boeshield gebruiken, kijken of het beter gaat als je na elke rit smeert en van nieuw afaan.

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 412
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 30 jul 2015 19:11

Heb de eerste 1000km Boeshield gebruikt op een nieuwe ketting.
Nieuwe ketting met fabriekssmering 300km gebruikt. Daarna Boeshield gaan gebruiken.
Ik was in het begin erg enthousiast over Boeshield, maar dat komt waarschijnlijk omdat er nog grotendeels fabriekssmering op de ketting zat. Na 1000km werd ik minder enthousiast. Vaak bij 100km al een meer lawaaimakende aandrijflijn.
Nu weer terug naar Squirt en het geluid is weer stukken beter om aan te horen (lees: minder geluid).
Boeshield houdt de ketting mooi schoon, maar ik vind het zeker geen wondermiddel.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

Gebruikersavatar
jpp
Forum-lid
Berichten: 645
Lid geworden op: 28 feb 2009 16:14
Locatie: Velp Gld.
Contact

Gebruikersavatar jpp 30 jul 2015 20:36

Ik ben een mooi-weer rijder en heb geen hekel aan schoonmaken. Wel aan een zwarte ketting en zwarte vingers. Ik gebruik Squirt. Bevalt prima: heb geen reden om iets anders te gaan gebruiken.
... más allá ...

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 30 jul 2015 21:33

body schreef:Is Progold al te verkrijgbaar in Nederland en zo niet bij wie bestellen jullie het?
Vroeger kende ik meerdere adressen waar ze het verkochten. Bike 2 Build had het bijv op de toonbank staan. Nu zie ik echter geen Nederlandse aanbieders zo 123. Vreemd. . . .

kogafan
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 jun 2014 19:56

kogafan 30 jul 2015 21:38

Ook ik ben een tevreden squirt gebruiker om de zelfde reden als JPP.

RCKY
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jul 2015 17:07

RCKY 30 jul 2015 22:36

Vandaag bij de FM een flesje finnish line ceramic gekocht. ben benieuwd hoe de rit morgen zal zijn ☺

Plaats reactie