Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Welk smeermiddel gebruik jij ?

Welk smeermiddel gebruik jij?

Boeshield T9
123
14%
Squirt Lube
332
37%
Progold Prolink chain lube
13
1%
Morgan blue olie
76
9%
Brunox Lube
1
0%
Shimano Fles Smeermiddel
57
6%
Cyclon Course 
68
8%
Pedros Ice Wax
19
2%
Neoval-bikeoil
16
2%
Andere
182
21%
 
Totaal aantal stemmen: 887

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 31 jul 2015 00:36

RCKY schreef:Vandaag bij de FM een flesje finnish line ceramic gekocht. ben benieuwd hoe de rit morgen zal zijn ☺
Mooi,
we horen graag je ervaring
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 31 jul 2015 12:04

Ik geef een vol flesje Boeshield weg. Wie het wil mag het komen halen. (Belgisch Zuid-Limburg)

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 31 jul 2015 12:09

Zijn je ervaringen niet goed?

Boeshield is trouwens ook prima te gebruiken om bijv gereedschappen van een beschermende laag te voorzien.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 31 jul 2015 12:18

Heb nu weer een tijdje Squirt gebruikt en mijn keuzes zijn gemaakt. Racefiets, waarvan ik regelmatig wielen wissel die gewoon moet blinken en die ik na ieder ritje toch in meer of mindere mate poets Squirt. Mooie schone ketting en binnen een rit (ook tot 140km) eigenlijk nooit last van piepen en even smeren na de rit gaat in een moeite door. Voor de woon-werk (racefiets) Morgan Blue, smeert veel beter, zomaar 400-500 km zonder opnieuw te hoeven smeren. de Woonwerker is een werkpaard en was ik eens per 2 weken ongeveer, daarna even wat olie en werkt perfect. Ketting wordt zwart, maar eigenlijk verder geen probleem. MTB muc off Wet. Smeert prima, wordt iets minder zwart en neemt naar mijn idee wat minder vuil op dan Morgan Blue. De belangrijkste conclusie voor mij na 35 jaar fietsen, er is niet een ideaal middel, afhankelijk van waar en hoe je fiets en wat je verdere eisen zijn kiezen wat voor jouw situatie het beste werkt. Algemeen olie smeert gewoon het beste (bv Morgan Blue) maar ketting wordt zwart. Producten als Squirt lube houden je ketting schoner (met bij behorende langer levensduur), maar smeren duidelijk minder en moet je vaker aanbrengen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 31 jul 2015 16:56

ophetkantje schreef:Heb nu weer een tijdje Squirt gebruikt en mijn keuzes zijn gemaakt. Racefiets, waarvan ik regelmatig wielen wissel die gewoon moet blinken en die ik na ieder ritje toch in meer of mindere mate poets Squirt. Mooie schone ketting en binnen een rit (ook tot 140km) eigenlijk nooit last van piepen en even smeren na de rit gaat in een moeite door. Voor de woon-werk (racefiets) Morgan Blue, smeert veel beter, zomaar 400-500 km zonder opnieuw te hoeven smeren. de Woonwerker is een werkpaard en was ik eens per 2 weken ongeveer, daarna even wat olie en werkt perfect. Ketting wordt zwart, maar eigenlijk verder geen probleem. MTB muc off Wet. Smeert prima, wordt iets minder zwart en neemt naar mijn idee wat minder vuil op dan Morgan Blue. De belangrijkste conclusie voor mij na 35 jaar fietsen, er is niet een ideaal middel, afhankelijk van waar en hoe je fiets en wat je verdere eisen zijn kiezen wat voor jouw situatie het beste werkt. Algemeen olie smeert gewoon het beste (bv Morgan Blue) maar ketting wordt zwart. Producten als Squirt lube houden je ketting schoner (met bij behorende langer levensduur), maar smeren duidelijk minder en moet je vaker aanbrengen.
Goede conclusie:!:
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 31 jul 2015 18:56

Tja . . . .

Op pagina 1, post 2

Spaceship schreef:Het ultieme smeermiddel bestaat niet.
-Bij droge stoffige omgevingen gebruik je bijv liever een wax.
-Bij regenachtige omstandigheden natte smering zoals olie.
-In wisselende of overall omstandigheden weer een ander middel.

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 31 jul 2015 22:07

Spaceship schreef:Tja . . . .

Op pagina 1, post 2

Spaceship schreef:Het ultieme smeermiddel bestaat niet.
-Bij droge stoffige omgevingen gebruik je bijv liever een wax.
-Bij regenachtige omstandigheden natte smering zoals olie.
-In wisselende of overall omstandigheden weer een ander middel.
Zo lastig, ik denk er liever niet over na. Gewoon goedje erop en het moet goed lopen en niet piepen. De ideale smering voor tochten in regen/droog langer dan 200km heb ik nog niet gevonden. Dus er gaat maar een flesje wax mee. Met wax blijft alles wel het mooiste schoon, maar het blijft niet knarsvrij (en ik ben allergisch voor piepjes en knarsjes)
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 31 jul 2015 22:44

Het scheelt soms ook wel of je een nieuwe ketting smeert, of dat je een ketting waarmee al 3000km is gereden smeert...

Volgens dit topic heeft iedereen verschillende ervaringen met eenzelfde smeermiddel... Schijnbaar zijn de meeste smeermiddelen niet perfect, wat ook mijn ervaring is. Veel is ook afhankelijk van de weersomstandigheden en het aantal hoogtemeters tijdens de ritten... Ach ja zo klooien we wat af... Dat doe ik ook... En zit nu in mijn natte en droge Morgan Blue periode... :lol:

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 31 jul 2015 22:57

Het is ook mogelijk om je eigen brouwseltje samen te stellen naar je persoonlijke voorkeur.

http://forums.roadbikereview.com/compon ... 00076.html
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

RCKY
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jul 2015 17:07

RCKY 08 aug 2015 23:44

Ff een snelle terugkoppeling over de Finnish line ceramic lube.. Heb de eerste 100km erop zitten, en de ketting loopt nogsteeds geruisloos. Ook het schakelen verloopt naar mijn mening soepel en zonder hinderlijk geknars, enige nadeel dat ik heb kunnen ondervinden is dat de ketting alsnog wel zwart is geworden eigenlijk vrij snel na het aanbrengen van de lube. Dit terwijl ik nog specifiek bij de FM vroeg naar een middel dat geen zwarte residue achter zou laten. Tot nu toe bevalt de ceramic lube prima en heb ik nog niet zo heel veel vergelijkingsmateriaal als in smeermiddelen zoals t9 of dergelijken. Toch voor 9 euro is dit wel iets om te proberen

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 26 aug 2015 22:01

Syn-lube, het hele jaar door.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 27 aug 2015 08:39

lawnmower schreef:Syn-lube, het hele jaar door.
Heb zelf ook 2 flesjes besteld van de week omdat ik die zwarte klodders zat was. Twijfelde wel of dit ook in droog weer gebruikt kon worden. Blijkbaar wel dus.

Plaats reactie