Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Welk smeermiddel gebruik jij ?

Welk smeermiddel gebruik jij?

Boeshield T9
123
14%
Squirt Lube
332
37%
Progold Prolink chain lube
13
1%
Morgan blue olie
76
9%
Brunox Lube
1
0%
Shimano Fles Smeermiddel
57
6%
Cyclon Course 
68
8%
Pedros Ice Wax
19
2%
Neoval-bikeoil
16
2%
Andere
182
21%
 
Totaal aantal stemmen: 887

wowo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 aug 2016 23:48

wowo 11 nov 2017 15:22

Trucjes, geleerd hier op het fiets forum, om je ketting "proper" en glanzend te maken:
- baby lotion doekjes
- afnemen met een schone doek gedrenkt in lampenolie
Allemaal goedkoop te krijgen bij de A......

Ik gebruik Finish Line Wet Lubricant (cross country), welke ik met behulp van een plastic spuit met opzuignaald opbreng. Kost iets meer tijd maar dan verspil je niet onnodig veel olie.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 11 nov 2017 15:29

Zo'n wax is leuk maar je moet wel braaf de gebruiksaanwijzing volgen en het smeert veel slechter. Ik ben tegen het gebruik van wax op een sportfiets. Op mijn boodschappenfiets gebruik ik het wel en daarop werkt het prima.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5886
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 11 nov 2017 18:08

korneeldebruyn schreef: 11 nov 2017 15:17
Orlok schreef: 11 nov 2017 14:51 Gebruik zelf Squirt Lube en de ketting blijft zo goed als droog en wordt niet zwart. Wel na elke rit even de ketting door een droge doek halen en om de X-tijd ketting opnieuw druppelen/insmeren. ;)
Even wat research gedaan achter die Squirt Lube. Dat is eigenlijk meer een wax als ik het goed heb? Heeft het dan nog zin om de ketting met een 'chaindegreaser' proper te maken/ te ontvetten? Of...?

Het ding krijgt overal wel veel positieve reacties, én inderdaad, de ketting wordt (als ik dat zo in reviews lees) niet zwart na verloop van tijd. Dat is eigenlijk hetgene ik wil, een goed draaiende ketting maar het oog wil ook wat en ja zo'n 'propere' ketting ziet er nu eenmaal mooier uit :)
Mijn kettingen maak ik elke 300 à 500 km schoon in een bakje met lampenolie, goed afdrogen (evt. droog blazen) en daarna weer voorzien van een smeerbeurt met Squirt Lube. Een rammelende ketting heb ik nog nooit gehad, wel een licht zoemende aandrijving en daar hou ik van. Speciale 'chaindegreaser' gebruik ik dus niet. ;)
Btw, ook ik vind een schone ketting mooi staan maar hou zeker niet van een vette/vieze ketting. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

korneeldebruyn
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2017 17:17

korneeldebruyn 11 nov 2017 23:02

Bedankt voor de reacties. Heb een flesje besteld, ben benieuwd!

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 12 nov 2017 11:12

sloeren schreef: 11 nov 2017 14:20 Als je een schone ketting wil en toch ook smering dan is een dry-lube het makkelijkst. Na elk ritje even een lapje over de ketting en klaar is Keezx. Er is - ook in smeermiddeltjesland - geen heilige graal.
Ben ik me daar even voor Jan met de korte achternaam 31 pagina's aan tips aan het doorploeteren. Pfffff....
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5886
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 nov 2017 11:24

Wolfhound32 schreef: 12 nov 2017 11:12
sloeren schreef: 11 nov 2017 14:20 Als je een schone ketting wil en toch ook smering dan is een dry-lube het makkelijkst. Na elk ritje even een lapje over de ketting en klaar is Keezx. Er is - ook in smeermiddeltjesland - geen heilige graal.
Ben ik me daar even voor Jan met de korte achternaam 31 pagina's aan tips aan het doorploeteren. Pfffff....
En . . . . ben je eruit wat voor smeermiddel je nu gaat gebruiken.? :lol:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 12 nov 2017 11:30

Overigens is het voor producten op basis van wax wel van belang dat de ketting en tandwielen (lampen)olie vrij zijn alvorens opnieuw te smeren. Eenmaal behandeld met Squirt is het makkelijker. Dan kun je de ketting gewoon reinigen met warm water.
Wax producten geven vaak wel zwarte klontjes op je derailleur, maar die kun je redelijk makkelijk wegvegen.
Ik vond zelf dat mijn laatste ketting wel redelijk snel versleten was (Dura Ace ketting), dus ben er mee gestopt.
Zelf gebruik ik sinds kort de wet en dry lube van Cyclon (niet de MTB lube). Deze zijn vrij dun en lopen goed in de schakels. Ze hebben een PTFE toevoeging, en geven bijna geen zwarte blubber. Smering lijkt tot nu toe goed. Nog geen krakende/piepende ketting, ook niet na een fikse bui of plas water.

Locomotief
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 okt 2011 20:54

Locomotief 12 nov 2017 16:19

Ik heb nooit een verschil in levensduur van de ketting gemerkt i.v.m de gebruikte olie. Maar ik fiets bij voorkeur niet in regenachtige omstandigheden. Ik veeg na iedere rit met een doekje de ketting schoon en spuit er opnieuw een weinig olie op. Mijn ketting gaat ruim 4000 km mee, gemeten met een slijtage meter.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam in de groep.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 12 nov 2017 19:34

nijkie schreef: 11 okt 2017 11:30
Keezx schreef: 10 okt 2017 20:13
SqueeZer schreef: 10 okt 2017 18:45 CUT

Leg uit waarom het troep is en meld mij wat een goed alternatief is .. ik leer graag bij, zoals ik zei ben ik nog altijd op zoek naar de beste manier om te smeren incl. product
Spul dat er al tijdens de natte rit afspoelt en niet meer smeert is troep.
Ik heb een alternatief, maar dat houd ik geheim. :P
Spuitbus van de action😉prima spul indien regen even smeten droog wrijven en karren maar.Bij droog weer na 300km weer even smeren.
Ik ben toch nog nieuwsgierig waaruit dit spul bestaat. De samenstelling staat niet omschreven op de bus.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 12 nov 2017 22:24

Op de Chainspray Motor staat "Hoogvisceus smeermiddel dat PTFE bevat", op de kleinere busjes (2oo ml) voor de fiets staat dat niet, misschien omdat er in de tekst gesnoeid moest worden voor het kleinere busje. misschien omdat er toch wat anders in zit dan de grotere bussen.
Naast de smeercomponenten zit er pentaan als oplosmiddel in.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 13 nov 2017 00:27

Keezx schreef: 12 nov 2017 22:24 Op de Chainspray Motor staat "Hoogvisceus smeermiddel dat PTFE bevat", op de kleinere busjes (2oo ml) voor de fiets staat dat niet, misschien omdat er in de tekst gesnoeid moest worden voor het kleinere busje. misschien omdat er toch wat anders in zit dan de grotere bussen.
Naast de smeercomponenten zit er pentaan als oplosmiddel in.
Bedankt voor de info.
Ik gebruik het voor m'n CX. Ik schud voor gebruik en het wordt wit op de ketting.
Is dit bij de Moto versie ook zo?
De A... In Den Haag verkoopt 't alleen voor fietsketting
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 nov 2017 01:17

De motorversie wordt niet wit, kennelijk toch iets ander spul, en ook wordt het door spatwater minder makkelijk van de ketting gespoeld.
Het is allebei goed spul, maar de Motor versie bevalt me net iets beter.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie