Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Scheve derailleur (deel waar poelies lopen)

debuysserk
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:19

debuysserk 24 apr 2015 08:42

Hallo,

Sinds maart vorig jaar een Thompson Sirius in bezit, met Ultegra 6800 maar van het begin af aan al schakelproblemen. Ik had hem gekocht via een vriend rechtstreeks, dus geen dealer.

Van de fabriek af waren er al wat montageproblemen, crank zat niet vast, derailleurpat zat niet goed, maar die zaken zijn door een Thompson dealer hier in de buurt gecorrigeerd, schakelen leek in eerste instantie goed maar nadien toch steeds wat problemen (haperingen achteraan) terwijl de 6800 serie juist heel erg goed zou moeten schakelen.

Dit weekend bij het schoonmaken gezien dat de derailleurwieltjes scheef staan tov elkaar (zie foto's), dus de ketting loopt nooit in een verticale lijn. Er is nooit gevallen met de fiets, ook nooit rare bewegingen tov derailleur gedaan dus dat kan het niet zijn.

Dealer heeft in eerste instantie de pat opnieuw gericht maar het probleem is niet opgelost, blijft scheef staan en hij krijgt de schakeling niet goed, terwijl hij toegeeft dat ultegra echt goed zou moeten schakelen. Hij vermoed dat de derailleur gewoon slecht/kapot is maar weet het dus niet 100% zeker. Zijn er zaken aan het frame/bekabeling waar het zou kunnen aan liggen? We proberen ondertussen een reserve derailleur te vinden om eens te proberen en te zien of het daarmee opgelost is.

2de vraag : hoe zie je nu of het een SS of GS is? Ik vermoed een SS door de vorm van de kabeldoorgang, die is anders bij de GS maar dit type staat dus niet op de vermelding achteraan de derailleur.

Iemand tips? Thx!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 apr 2015 08:45

Het is slecht te zien maar het lijkt erop dat de derailleur zelf krom is.

P.S. De ketting mag ook wel eens wat TLC hebben ;)

debuysserk
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:19

debuysserk 24 apr 2015 08:52

Bedankt, maar dit was voor het poetsen hoor, vettige rit achter de rug gehad en vorige keer vergeten het overtollige vet te verwijderen toen ik vertrok 's ochtends heel vroeg :)

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 24 apr 2015 10:34

debuysserk schreef:2de vraag : hoe zie je nu of het een SS of GS is? Ik vermoed een SS door de vorm van de kabeldoorgang, die is anders bij de GS maar dit type staat dus niet op de vermelding achteraan de derailleur.
De lengte van de derailleur misschien.... :oops: ?

Afbeelding

debuysserk
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:19

debuysserk 24 apr 2015 11:34

Thx, de lengte is iets moeilijker in te schatten maar ook daar zie je die wat bredere nok waar de draad toekomt, dus denk dat het wel een SS zal zijn. Denk niet dat ze een GS standaard op een 11-28 cassette zouden monteren van fabriek uit.

Denk dat ik maar alvast een nieuwe derrie bestel.. beetje jammere zaak wel, zeker omdat het niet het enigste mankement is van Thompson uit.

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 24 apr 2015 11:47

Als het niet goed is moet je dat wederom bij de dealer neerleggen. Na al het geprobeer stel een termijn waarin het euvel opgelost moet zijn.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 24 apr 2015 15:51

Kan je de lengte van de kooi niet gewoon meten om er uit te komen?
:winkthumb:

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 apr 2015 16:03

debuysserk schreef:Dit weekend bij het schoonmaken gezien dat de derailleurwieltjes scheef staan tov elkaar (zie foto's), dus de ketting loopt nooit in een verticale lijn. Er is nooit gevallen met de fiets, ook nooit rare bewegingen tov derailleur gedaan dus dat kan het niet zijn.
De derailleurkooi is verbogen/verwrongen en moet gewoon weer in model worden gebracht of de "dealer" moet een nieuwe deraiileur monteren. Alleen is het niet aannemelijk dat er nooit rare bewegingen tov derailleur zijn gemaakt. :roll:

Btw: het is een lange kooi. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 24 apr 2015 21:14

havana schreef:...P.S. De ketting mag ook wel eens wat TLC hebben ;)
En jij gaat er vanuit dat elke lezer meteen weet waar de afkorting TLC voor staat? Ja, als je even gaat 'Googlen' kom je er wel achter (denk ik): TLC = Tender Love and Care = aandacht of verzorging. Heb ik 't goed? 8-)
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 24 apr 2015 23:36

Ja! Alhoewel de ketting nu juist niet "no scrubs" moet hebben. Volgens mij flinke "waterfalls" en dan wat nieuwe "creep"olie (maar dat is zo te lezen al gebeurt).

Derailleur lijkt idd flink verbogen, binnenste arm iets en wat getordeerd en buitenste arm flink geknikt aan het begin IMHO, Zoek maar op grimeur! (dat moest ik dan weer opzoeken toen ik je forumnaam voor het eerst zag, zat me af te vragen wat een leg rimpeur was ;-))
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 apr 2015 07:40

Le Grimpeur schreef:
havana schreef:...P.S. De ketting mag ook wel eens wat TLC hebben ;)
En jij gaat er vanuit dat elke lezer meteen weet waar de afkorting TLC voor staat? Ja, als je even gaat 'Googlen' kom je er wel achter (denk ik): TLC = Tender Love and Care = aandacht of verzorging. Heb ik 't goed? 8-)
In 1x goed ;)

debuysserk
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:19

debuysserk 25 apr 2015 17:21

Ik had TLC door ;-)
Zoals ik eerder zei is de dealer waar ik ben naartoe gegaan niet de plaats waar ik de fiets haalde dus kan hem moeilijk dwingen tot iets waar hij zelf geen schuld aan heb.

Overigens is er door mij echt niets met de derailleur gebeurt, nooit gevallen of blijven haperen. Dealer zag ook dat er niets mee gebeurd is, komt dit meestal pas tegen als hij bijv in spaken zou gedraaid zijn.

Anyway, maat met een koersploeg heeft nog derailleurs liggen en ploegmecanicien zal er ene monteren en nakijken. Dan kan er een nieuwe gekocht en gemonteerd worden.

Overigens gisteren nog mee gefietst, opschakelen (naar beneden toe) lukt prima, naar boven moet ik vaak extra duwen en dan terug, dus niet ideaal als ik begin juni naar de Vogezen ga.

Zal hier wel terug posten als ik bij de mecanicien ben geweest, thanks aan allen! :)

Plaats reactie